• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Randig
    lamiette skrev 2016-03-07 19:42:22 följande:

Åh, vad jag är less idag! Säkert en kombination av hormoner, allmän trötthet, ryggont och initiativfattig sambo! Jag fyller år idag. Först och främst jobbade jag och allt blev fel och sket sig (sov kasst inatt och så har hjärncellerna tyvärr helt gett upp) så jag var beredd att säga upp mig spontant på stående fot men hindrade mig. Sen messade sambon att jag skulle handla på vägen hem. Jag har tågresa, bussresa och en km promenad hem plus att jag jobbar heltid. Frysta köttbullar, mjölk, dricka skulle han ha!!! Jag vet att det är ett i-landsproblem, men jag är tung, hormonstinn och har skitont i ryggen och att överhuvudtaget föreslå frysta köttbullar som födelsedagsmiddag och att jag dessutom släpa skiten (tungt) hem var droppen. Jag ville bli hämtad, få god mat serverad (glömde jag säga att jag fick laga maten också), bli ompysslad, men icke! Åh, vad trött jag är! Kastar in handduken tidigt ikväll. Usch, skitdag!

Uch, jag kan förstå dig, din sambo kunde allt ha ansträngt sig lite:) Män glömmer lätt av att ens energi går åt att bygga en ny liten människa. Hoppas han kompenserar dig för en kass födelsedag till helgen eller något, typ bio och restaurang:)
  • HepaticaNobilis

Oj lamiette, vilken födelsedag:( Hoppas verkligen att han skämmer bort dig en annan dag istället!

Jag har inte packat något än. Kommer inte ihåg vad jag hade med sist^^ Det enda jag minns är att när jag kom hem och använde den första bindan som inte var landstingets trodde jag att jag kommit till himlen! Så den här gången packar jag definitivt med egna bindor!

Så mjuka kläder till mig, inklusive amningsbh, hemgångskläder till bebisen, hygienartiklar till mig, tofflor (!), egna bindor, laddare till telefonen och kanske något ätbart.. Några papper behöver jag inte ha med mig, allt skickas elektroniskt inom mitt landsting.

Spännande att det närmar sig! Min bebis ligger högt upp, precis under revbenen och rör sig massor. Det är rejält obekvämt då och då.. Han vänder sig nästan dagligen mellan huvudet upp/huvudet ner/tvärläge. Jag önskar att han kunde bestämma sig för huvudet ner snart;)

• NessaS

Var hos BM igår och då låg bebis med huvudet nere, men rörligt såklart. Är nu i v 32 (31+1). Har inte packat BB-väskan ännu, kommer bara ihåg att jag packade för mycket förra gången. Sen hade jag även med ett förlossningsbrev, men har ingen aning om hur man skriver ett sådant nu..hahaha någon som har tips? Kommer ihåg att jag skrev ett långt brev, men jag kommer bara ihåg tre saker jag skrev i brevet...skumt att man inte kommer ihåg sånt. Vad skriver ni andra i era brev, hur långa är breven?

• anas998

Med förlossningsbrevet skrev jag ut en mall från babyhjalp.se och fyllde i. Supersmidigt och den kändes rätt för mig, jag fick plats med vad jag tyckte var viktigt.

• HepaticaNobilis

Min bm sa att förlossningsbrev bara behövs om det är något utöver det vanliga, som att man avskyr beröring eller är extremt rädd för nålar/sprutor och sådant. Allt det vanliga som att man tycker att det är viktigt att få upp barnet på bröstet direkt eller att man inte vill klippas/spricka och så vidare är självklart för personalen.

Och allt medicinskt och vilka bedövningar man kan vara öppen för osv skrivs ned av din bm i din journal.

Jag tycker att det känns jätteskönt att slippa skriva ett sådant brev, man vet ändå inte vad som händer^^ Sist skulle jag absolut inte, under några omständigheter ha en nål i ryggen (tyckte jag innan) men med facit i hand så var eda fantastiskt vid den förlossningen;)

• lamiette

Bättre dag idag men sambon är fortfarande inte förlåten... Han får skämmas ett tag till . Jag skriver inget förlossningsbrev eftersom jag troligtvis ändrar mig på plats ändå. Det är ju svårt att gissa sig till hur man kommer att må eller vilket humör man är på när det är dags. Det enda jag har verkligen betonat för min sambo är att han måste hålla koll på mig och hur jag mår. Sjukvårdspersonalen kommer troligtvis att fokusera på bebisen så jag vill att han ser till att jag är OK. När det väl är dags kan det mycket väl hända att jag ber honom fara och flyga ändå, men det får han ta .

• emjh

Jag hade förlossningsbrev första gången men jag vet inte om de ens läste det. Andra gången struntade jag i det och jag kommer inte att ha det nu heller. 
    Jag vet att jag vill ha lustgas och inget annat. Glad

Nu undrar jag en sak... jag har idag känt ett väldigt tryck nedåt och en väldig sveda i vad som känns som inne i slidan. Någon annan som känt lika? Kan inte minnas att jag känt likadant så tidigt förut...?  (Det svider inte pga svamp, det är en helt annan känsla, liksom långt inne). 

Jag började jobba (heltid) första mars och har haft jättespänd mage varje dag sedan dess. Ont och illamående. Ser stjärnor ibland. :/  Ska på akupunktur hos min bm imorgon så jag ska prata lite med henne då. 

• Krickelin med Naemi

Cerat/lypsyl är bra att ha. Och nån ansiktskräm. Man blir galet torr av all profylax på läpparna och av sjukhus tvålen dör ansiktet (om man inte har med egen tvål )

Jag har inte ens funderat på att packa än. Tar det om några veckor, förlossningsbrev tror jag jag skippar denna ggn. Det är ändå aldrig nån som hinner kolla när jag ska föda. Maken får hjälpa mig att få dem att hålla avstånd och inte ge mig lustgas. Hatar eländet :-P. Kört utan smärtlindring på alla tre och planerar att göra så även denna ggn. Det funkar för mig att gå in i mig själv. Men blir det en längre förlossning testar jag kanske nåt.

• Cherryay
    emjh skrev 2016-03-08 21:29:56 följande:

Jag hade förlossningsbrev första gången men jag vet inte om de ens läste det. Andra gången struntade jag i det och jag kommer inte att ha det nu heller. 

Jag vet att jag vill ha lustgas och inget annat. 

Nu undrar jag en sak... jag har idag känt ett väldigt tryck nedåt och en väldig sveda i vad som känns som inne i slidan. Någon annan som känt lika? Kan inte minnas att jag känt likadant så tidigt förut...?  (Det svider inte pga svamp, det är en helt annan känsla, liksom långt inne). 

Jag började jobba (heltid) första mars och har haft jättespänd mage varje dag sedan dess. Ont och illamående. Ser stjärnor ibland. :/  Ska på akupunktur hos min bm imorgon så jag ska prata lite med henne då. 

Jag hade enormt tryck nedåt och typ som sveda inuti slidan, sista veckorna av grav. förra gången, tänkte att det måste bero på att bebisen sjunker ner och liksom trycker på, kommer emot nerver osv.? Men det var först från typ v. 34-35 har jag för mig?
  • emjh
    Cherryay skrev 2016-03-08 22:52:46 följande:

Jag hade enormt tryck nedåt och typ som sveda inuti slidan, sista veckorna av grav. förra gången, tänkte att det måste bero på att bebisen sjunker ner och liksom trycker på, kommer emot nerver osv.? Men det var först från typ v. 34-35 har jag för mig?

Jag tycker det känns lite som att det är så, att den borrar sig ner. Men jag är bara i v31 (30+0) så jag hoppas den inte har bråttom.
Svar på tråden Majbebisar 2016