• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Krickelin med Naemi
    NessaS skrev 2016-03-02 22:11:55 följande:

Hej hej!

Hoppas det är ok att ja gropar in här...Väntar nummer två, en flicka, BF 8/5. Är alltså i v 31 (30+2). Har en dotter född sep -11 sedan innan. De andra maj-trådarna som jag skrivit i, är helt oaktiva, så hoppas verkligen på mer aktivitet här inne. 

Undrar med om detta med fixering, har helt glömt när min dotter fixerade sig och undrar när det brukar ske och hur man vet att de gjort det?

Känner att det börjar bli alldeles för tungt nu och vill att tiden ska gå otroligt snabbt, foglossningen jag hade i v. 12-20 pausade under de senaste tio veckorna och är nu tillbaka och ännu värre...har riktigt ont i höften :( Oavsett hur jag ligger när jag sover :(

Välkommen! Fixering sker mellan ca v36-41...på omfödeskor kanske det inte fixeras alls. På mig går alla tre tidigare lagt sig rätt tidigt och fixerat sig typ v37. Men det är inte jättevanligt. Man vet det när BM gör ruckningskoll(tar tag i barnets huvud och ser om det är ruckbart, fixerat eller nån annan stans .
  • HepaticaNobilis

Hur är det med organen och det på bebisen nu lamiette? Mitt sf mått är också för litet, hade bara ökat 1 cm på 4 veckor men tillväxt ulet såg bra ut.

De tror att min bebis kommer tidigt också, men nu känns det ändå helt okej, har gått 30 fulla veckor idag. Men det vore ju toppen om våra små vill stanna till 37 fulla veckor så de är helt färdiga <3

Vi har allt vi behöver nu förutom blöjor, amningsinlägg och såna "fylla på saker" men det går snabbt och lätt att införskaffa på närmsta mataffär:)

Tänker ni mycket på förlossningen? Jag känner mig rätt avslappnad, ut kommer den hur som helst;) Min sambo är därimot väldigt nervös.. Det är hans första barn och mitt andra. Jag har satt honom på uppgiften om att skriva lite anteckningar under förlossning under tiden, hur det går och hur han och jag upplever det just då för det glömmer man sen. Kul att ha mer än den rent medicinska rapporten tänker jag. Och så har han något att fysiskt göra ;)

• NessaS

Tackar för välkomnandet!! :)

Hoppas allas bebisar stannar tom v 37 iaf :) 

Jag tänker mycket på förlossning och hur trött jag är på att vara stor, trött och svullen med foglossning...vill att det ska gå snabbt nu haha

• lamiette
    HepaticaNobilis skrev 2016-03-04 15:35:23 följande:

Hur är det med organen och det på bebisen nu lamiette? Mitt sf mått är också för litet, hade bara ökat 1 cm på 4 veckor men tillväxt ulet såg bra ut.

De tror att min bebis kommer tidigt också, men nu känns det ändå helt okej, har gått 30 fulla veckor idag. Men det vore ju toppen om våra små vill stanna till 37 fulla veckor så de är helt färdiga <3

Vi har allt vi behöver nu förutom blöjor, amningsinlägg och såna "fylla på saker" men det går snabbt och lätt att införskaffa på närmsta mataffär:)

Tänker ni mycket på förlossningen? Jag känner mig rätt avslappnad, ut kommer den hur som helst;) Min sambo är därimot väldigt nervös.. Det är hans första barn och mitt andra. Jag har satt honom på uppgiften om att skriva lite anteckningar under förlossning under tiden, hur det går och hur han och jag upplever det just då för det glömmer man sen. Kul att ha mer än den rent medicinska rapporten tänker jag. Och så har han något att fysiskt göra ;)

Jodå, njurarna är fortfarande för stora och växer lever mm som också var stora verkade ok i uppföljningen. Det är troligt att det blir operation pga njurarna när bebisen är född. Ev blir det snitt om bebisen blir ansträngd.

Jag är inte orolig för förlossningen egentligen men ett snitt är jag inte sugen på och det känner jag mig mer orolig för. Min sambo är lugn som en filbunke - på gott och ont. Sonen föddes 45 min efter att vi kom in på sjukhuset så han får gärna vara lite mer alert denna gången... Jag vill inte föda i bilen eller på parkeringen.
  • Cherryay

Blodtrycket som brukar ligga stadigt på 120/60 har denna vecka spökat, låg på 140/75 i måndags och 150/85 i fredags -vilket innebär nya kontroller nästa vecka också :/ neg. urinprov iaf så förhoppningsvis är det bara något tillfälligt knas!

• 20162010

Hej alla här inne,

Hoppas ni som väntar på era och ni som redan hunnit få mår bra. Jag väntar själv andra barnet nu i maj. Jag räknar ner dagarna då jag känt stor oro över min lilla kille, han är så ofantligt lugn. Jag har gjort ett antal koller men inget har visat på något konstigt. Han sparkar inte utan gör bara små, knappt märkbara rörelser. Han hickar dock en hel del. Jag har dåliga järnvärden och inbillar mig att det kan ha med det att göra, eller att min moderkaka inte fungerar som det ska. Ja, jag oroar mig över det mesta som går att oroa sig över helt enkelt..

Är det någon annan som känner igen sig i detta super-lugna beteende? Eller känner igen sig från tidigare graviditeter?

//Maj-mamman

lugnt foster
  • Randig
    20162010 skrev 2016-03-05 10:28:00 följande:

Hej alla här inne,

Hoppas ni som väntar på era och ni som redan hunnit få mår bra. Jag väntar själv andra barnet nu i maj. Jag räknar ner dagarna då jag känt stor oro över min lilla kille, han är så ofantligt lugn. Jag har gjort ett antal koller men inget har visat på något konstigt. Han sparkar inte utan gör bara små, knappt märkbara rörelser. Han hickar dock en hel del. Jag har dåliga järnvärden och inbillar mig att det kan ha med det att göra, eller att min moderkaka inte fungerar som det ska. Ja, jag oroar mig över det mesta som går att oroa sig över helt enkelt..

Är det någon annan som känner igen sig i detta super-lugna beteende? Eller känner igen sig från tidigare graviditeter?

//Maj-mamman

Har haft precis samma sak fram tills en vecka tillbaka, nu har han faktiskt börjat röra sig mer, men innan dess har vi också vart inne för att kolla upp om allt var som det skulle. Så vet mycket väl hur du känner! Man är jätte nojjig. Mitt första barn var mycket livligare i magen! Så detta är som natt och dag.
  • 20162010
    Randig skrev 2016-03-05 14:43:11 följande:
    Har haft precis samma sak fram tills en vecka tillbaka, nu har han faktiskt börjat röra sig mer, men innan dess har vi också vart inne för att kolla upp om allt var som det skulle. Så vet mycket väl hur du känner! Man är jätte nojjig. Mitt första barn var mycket livligare i magen! Så detta är som natt och dag.
    Skönt att höra att din lille börjat röra lite mer på sig igen! Hoppas att detsamma händer min lille kille, man vill ju gärna bli påmind om att de har det ok därinne Skrattande
  • Randig
    20162010 skrev 2016-03-05 15:46:41 följande:
    Skönt att höra att din lille börjat röra lite mer på sig igen! Hoppas att detsamma händer min lille kille, man vill ju gärna bli påmind om att de har det ok därinne Skrattande
    ja jag förstår dig:) men det är som du säger att det är inte rena sparkar utan mest rörelser, att han typ vänder sig. Det är det han börjat göra mer.

Kan ju blir mer sedan när han vänt sig med huvudet neråt och sjunkt lite, då får de rätt mycket mer utrymme för benen att röra sig uppe vid revbenen.
  • fair

Min bebis är också väldigt lugn, idag hann jag bli orolig men när jag druckit ett glas kallvatten så blev det lite fart på honom. Sen har jag fått känna rörelser till och från hela eftermiddagen och kvällen.

Denna bebis är mycket lugnare än sina syskon. Oftast är det bara flytande och lugna rörelser, som att han försiktigt sträcker på sig eller vrider sig lite.

Jag har hunnit oroa mig flera gånger. Hoppas verkligen att jag slipper oroa mig mer!

Svar på tråden Majbebisar 2016