• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Sudden

Hej majbebisar! Finns det någon fb-grupp skapad från denna grupp? Hittade en grupp för sommarbebisar i Göteborg och eftersom jag ska ha bebis i slutet av maj och bor i centrala Gbg var jag sugen på att vara med men tyvärr verkar det inte som jag "fick" Glad

Hoppas ni alla har det bra och för alla som har det jobbigt  - känner med er.

Jag mår fint, precis som någon annan så har jag lågt blodtryck men det känner jag inte av så mycket. Snart vecka 27 och har en del foglossning och känner av om jag har rört på mig för mycket - tycker det är svårt att veta om man istället ska ta det lugnt/vila eller om fördelarna med att röra på sig ändå överväger foglossning...?

• anas998

Vår bebis var nära att födas i måndagskväll. En bit av moderkakan har lossnat och det började blöda. Nu verkar läget stabilt men läkarna säger att det med 97% sannolikhet kommer att hända igen. Men jag gick in i vecka 28 (27+0) igår och då stod det i appen och 1177 att 9 av 10 barn som föds nu överlever. Så det känns iaf tryggt! :)
    Vill ni läsa om vad som hände så har jag skrivit historien på bloggen www.vagenmotfamilj.blogg.se

• Randig
    anas998 skrev 2016-02-24 11:08:05 följande:

Vår bebis var nära att födas i måndagskväll. En bit av moderkakan har lossnat och det började blöda. Nu verkar läget stabilt men läkarna säger att det med 97% sannolikhet kommer att hända igen. Men jag gick in i vecka 28 (27+0) igår och då stod det i appen och 1177 att 9 av 10 barn som föds nu överlever. Så det känns iaf tryggt! :)
    Vill ni läsa om vad som hände så har jag skrivit historien på bloggen www.vagenmotfamilj.blogg.se

Oj, vad läskigt:s Hoppas det går bra och att den inte lossnar mer.
  • nonameleft

Oj oj så läskigt. Hoppas för er och bebis skull att den får stanna inne åtminstone till vecka 37 så att alla organ fått mogna ordentligt. {#emotions_dlg.flower} Väldigt fin blogg förresten. 

Fråga till alla som fått barn tidigare. Vet ni/minns ni i vilken vecka bebis vände sig med huvudet nedåt (om den gjorde det förstås)? Är det någon som fött med sätesbjudning och hur gick det i så fall? Har någon varit med om att barnmorskan försökt vända på bebis?  

Själv minns jag inte hur det var när jag väntade sonen. Tror kanske att det var kring vecka 30. Flickan i magen nu har ännu inte vänt sig och jag börjar vecka 32 imorgon. Förvisso har hon tid på sig men det börjar bli rätt trångt därinne ;)

• Pyret13
    nonameleft skrev 2016-02-24 13:21:22 följande:
    Oj oj så läskigt. Hoppas för er och bebis skull att den får stanna inne åtminstone till vecka 37 så att alla organ fått mogna ordentligt. {#emotions_dlg.flower} Väldigt fin blogg förresten. 

Fråga till alla som fått barn tidigare. Vet ni/minns ni i vilken vecka bebis vände sig med huvudet nedåt (om den gjorde det förstås)? Är det någon som fött med sätesbjudning och hur gick det i så fall? Har någon varit med om att barnmorskan försökt vända på bebis?  

Själv minns jag inte hur det var när jag väntade sonen. Tror kanske att det var kring vecka 30. Flickan i magen nu har ännu inte vänt sig och jag börjar vecka 32 imorgon. Förvisso har hon tid på sig men det börjar bli rätt trångt därinne ;)
    Min första vände sig nog runt v32 har jag för mig, för att sedan lägga sig på tvären i v36 och sedan vända sig tillbaks igen i v37. Barnmorskan sa till mig att jag inte behövde vara orolig utan att det fanns plats för henne att vända sig. Dock fixerar hon sig inte förrän vid 42+2 :)
  • Sudden

Usch, vad läskigt men som sagt, bra att du nu kommit såpass långt in i graviditeten!
  • Cherryay
    nonameleft skrev 2016-02-24 13:21:22 följande:

Oj oj så läskigt. Hoppas för er och bebis skull att den får stanna inne åtminstone till vecka 37 så att alla organ fått mogna ordentligt.  Väldigt fin blogg förresten. 

Första vände sig med huvudet nedåt från v. 33 och var fixerad i v. 35, nr 2 låg i säte tills hon vände på sig självmant dagen innan vändningsförsöket i v. 38 :P de brukar ju säga att det är vanligt att första barnet fixerar sig relativt tidigt medan resterande barn kanske inte fixeras alls utan gör det precis innan förlossningen drar igång :) kroppen funkar lite annorlunda som omföderska ;)
  • nonameleft
    Cherryay skrev 2016-02-24 17:38:32 följande:
    Första vände sig med huvudet nedåt från v. 33 och var fixerad i v. 35, nr 2 låg i säte tills hon vände på sig självmant dagen innan vändningsförsöket i v. 38 :P de brukar ju säga att det är vanligt att första barnet fixerar sig relativt tidigt medan resterande barn kanske inte fixeras alls utan gör det precis innan förlossningen drar igång :) kroppen funkar lite annorlunda som omföderska ;)
    Ok det visste jag inte. Det är ju gott om tid kvar i alla fall Glad
  • Cherryay
    nonameleft skrev 2016-02-25 09:46:29 följande:

Ok det visste jag inte. Det är ju gott om tid kvar i alla fall 

Det är det absolut ;) och ja, de har plats att vända sig även någon vecka innan bf, däremot känns det väldigt mycket mer om de vänder på sig så sent :P

Man har ju vändningsförsök om bebis ligger i säte först i v. 37+0 o framåt eftersom bebis har lättare att vända tillbaka igen om man gör vändningsförsök tidigare :P
  • lamiette

Oj, vad läskigt!! Håller tummarna att bebisen stannar i magen så länge som möjligt.
Svar på tråden Majbebisar 2016