• Anonym (TS)

När en person cyklar på trottoaren

Vad gör du då?

• Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren
  • Anonym (s)
    Anonym (mad) skrev 2015-09-08 10:49:31 följande:
    Kanske, ibland känner jag mej ensam och då håller jag fast en stund för lite närhet. Tråkigt om folk upplever det negativt.
    Så att hålla fast en person mot sig vilja är okej för dig ?
  • MEE83
    Anonym (Idioter) skrev 2015-09-08 03:51:50 följande:

Dom som cyklar som färdmedel är idioter! Kan inga trafikregler, har ingen självbevarelsedrift, och förstör allmänt i trafiken!

Jag ser dagligen cyklister bli påkörda, och det är alltid bilföraren som folk skäller ut och kollar snett på. Inte idioten på cykel som inte väjer vid väjningsplikt, cyklar mot rött, cyklar på övergångsställe, cyklar på vägen när det finns cykelbana.

Och det värsta av allt är att cyklisterna blir arga när man nästan kör på dem, när dem själva gjort fel! Ingen av dem fattar högerregeln tex, som ger böter på 2000kr om man inte väjer.

Jag ska sluta samspela med cyklister helt och hållet så får vi se vem som vinner!

Cykel som färdmedel är jävligt smart, större framkomlighet, man slipper bilköer, man slipper leta parkering, man sparar tid, pengar och miljön, listan kan göras lång.

Sedan håller jag med om att många cyklister är fullständigt skogstokiga dock, jag är mer vaksam på cyklister än bilar här i Stockholm. Bilister brukar respektera fotgängare(jag promenerar mycket, varje dag till jobbet till exempel). 

Jag tycker dock att det fortfarande saknas bra infrastruktur på många ställen dock, vilket skapar konflikter och irritation bland vissa. Sverige borde studera utpräglade cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam. 
  • sportpappa
    Anonym (tt) skrev 2015-09-08 13:07:02 följande:
    Föräldrars ansvar att lära sina barn. Inte alla skolor som lär ut längre! 

Inte lätt att lära ut hur man cyklar i trafiken om man som förälder inte själv är ute och cyklar med sina barn. 

Ser dessutom ofta föräldrar som låter sina barn cykla på trottoaren medans de själva cyklar på gatan (eller så cyklar de också på trottoaren). Likaså att de cyklar på fel sida av vägen, för att de inte vill korsa vägen. Man kan ju undra hur fan dessa föräldrar tänker!?
    Där de känns osäkert att cykla, lär man ju sina barn då att man ska gå med cykeln istället!
    Om barnet är under 8 år och det saknas cykelbana så får barnen cykla på trottoar och gångbana. Föräldrar ska dock hålla sig på vägbanan.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
  • sportpappa
    sportpappa skrev 2015-09-08 13:30:29 följande:
    Om barnet är under 8 år och det saknas cykelbana så får barnen cykla på trottoar och gångbana. Föräldrar ska dock hålla sig på vägbanan.

Liten korrigering: till och med det år de fyller åtta år får de använda gångbana/trottoar om cykelbana saknas.
  • Gizmo

Bor precis vid en skola och ser många barn & föräldrar som cyklar till skolan på FEL sida av vägen! Cykel räknas som fordon och ska framföras på HÖGER sida av vägen! 

Hur ska man lära barnen trafikvett när inte ens föräldrarna gör rätt?!

• Anonym (tt)
    sportpappa skrev 2015-09-08 13:30:29 följande:

Tycker det är bättre då som sagt att på dessa ställen gå med sina barn. Lära sig från början vad man får och inte får göra!  

Att småbarn som precis lärt sig cykla eller är på väg att lära sig är en sak ifall de cyklar på trottoaren. Men har man kunnat det ett tag så är ju nästa steg att antingen gå på trottoaren eller cykla där man cykla!!
  • Anonym (tt)
    Gizmo skrev 2015-09-08 13:39:18 följande:

Bor precis vid en skola och ser många barn & föräldrar som cyklar till skolan på FEL sida av vägen! Cykel räknas som fordon och ska framföras på HÖGER sida av vägen! 

Hur ska man lära barnen trafikvett när inte ens föräldrarna gör rätt?!

Livsfarligt är vad det är! Men dessa föräldrar bryr väl sig antagligen inte för antingen är de så dumma som tror att man får cykla på vilken sida som helt så länge det är cykelväg eller så är det för att det är enklast bekvämast då de inte vill korsa vägen. Men de förstår ju inte då heller risken med det hela med att cykla på fel sida av vägen!!
  • Tom Araya

Jag vill minnas att som trottoar för endast fotgängare räknas en sådan smal trottoar medan de bredare är gjorda för både cykeltrafik och fotgängare. Minns inte om det då även ska vara skyltat.

• Anonym (TÖNT!)
    Tom Araya skrev 2015-09-08 14:02:06 följande:

Jag vill minnas att som trottoar för endast fotgängare räknas en sådan smal trottoar medan de bredare är gjorda för både cykeltrafik och fotgängare. Minns inte om det då även ska vara skyltat.

Isf ska det givetvis vara skyltat begriper du väl!
  • Tom Araya
    Anonym (TÖNT!) skrev 2015-09-08 14:15:57 följande:
    Isf ska det givetvis vara skyltat begriper du väl!
    Nej, det är inte självklart. Man kan ha generella regler utefter en viss utformning.
Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren