• Anonym (TS)

När en person cyklar på trottoaren

Vad gör du då?

• Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2015-09-08 14:02:06 följande:

Jag vill minnas att som trottoar för endast fotgängare räknas en sådan smal trottoar medan de bredare är gjorda för både cykeltrafik och fotgängare. Minns inte om det då även ska vara skyltat.

Det måste vara skyltat eller ha vägmarkering om man ska få cykla på trottoaren.
  • Anonym (cyklist)
    FlutterDash skrev 2015-09-07 23:18:22 följande:
    Fotgängare har verkligen noll koll ^^ Nej det är inte olagligt att cykla på övergångsställen. Men däremot har cykeln väjningsplikt. I min stad så är allt kombinerade gång och cykelbanor. ÄNDÅ gnäller fotgängarna, trots att vi båda har samma rätt att vara där. De har noll koll ^^

Jag tycker nog att de har rätt att gnälla, inte på cyklisterna men på de trafikplanerare som tycker att det är en bra idé att knö ihop fotgängare och cyklister på samma väg. De tänker bara att man ska slippa oskyddade trafikanter bland bilarna, men hur dessa oskyddade trafikanter ska interagera med varandra (eller ta sig hela vägen fram till dit de ska) bryr de sig inte om.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmmm...) skrev 2015-09-08 11:51:37 följande:

Jag fick lära mig i skolan att man inte får cykla på trottoaren, men det får man kanske inte längre.

Hmm om det var ca sjukt längesen man gick i skolan och det kommer nya regler?
  • Anonym (TS)

Jag tycker man få gnälla som cyklist där det är ont om cykelbanor :( ganska storskillnad på bil och cykel!!

Utvecklingen i Malmö går framåt btw

• KakanSmakan

Har inte läst hela tråden utan bara TS.

Reglerna för cyklister är väl ändå så att om cykelbana saknas så är det upp till cyklisten själv att avgöra vad som är bäst cykelväg, trottoaren eller själva bilvägen...?

• MEE83
    Anonym (tt) skrev 2015-09-08 13:49:49 följande:
    Tycker det är bättre då som sagt att på dessa ställen gå med sina barn. Lära sig från början vad man får och inte får göra!  

Att småbarn som precis lärt sig cykla eller är på väg att lära sig är en sak ifall de cyklar på trottoaren. Men har man kunnat det ett tag så är ju nästa steg att antingen gå på trottoaren eller cykla där man cykla!!
    Lite väl tufft att tvinga ut ett barn i vägtrafiken, det är ju inte direkt så att du riskerar allvarliga skador om en låt säga 9-åring cyklar in i dig(om du inte har otur). 
  • Anonym (cyklist)
    KakanSmakan skrev 2015-09-08 16:29:50 följande:
    Har inte läst hela tråden utan bara TS. Reglerna för cyklister är väl ändå så att om cykelbana saknas så är det upp till cyklisten själv att avgöra vad som är bäst cykelväg, trottoaren eller själva bilvägen...?

Absolut inte! Att cykla på trottoarer eller gångvägar är olagligt om du inte är ett litet barn.
  • sportpappa
    KakanSmakan skrev 2015-09-08 16:29:50 följande:

Har inte läst hela tråden utan bara TS.

Reglerna för cyklister är väl ändå så att om cykelbana saknas så är det upp till cyklisten själv att avgöra vad som är bäst cykelväg, trottoaren eller själva bilvägen...?

Nej, om det saknas cykelbana så är det bilvägen som gäller eller så får man snällt gå av cykeln och leda den på trottoaren.
  • Johan70
    Tom Araya skrev 2015-09-08 14:02:06 följande:

Jag vill minnas att som trottoar för endast fotgängare räknas en sådan smal trottoar medan de bredare är gjorda för både cykeltrafik och fotgängare. Minns inte om det då även ska vara skyltat.

Det är cykelbana endast om det är skyltat för det, oavsett bredden på trottoaren.
  • Johan70
    Tom Araya skrev 2015-09-08 14:19:15 följande:
    Nej, det är inte självklart. Man kan ha generella regler utefter en viss utformning.
    Man skulle teoretiskt sett kunna ha det så, men det är inte så.

Om det inte är skyltat för cykelbana, så får man inte cykla där. Då skall man cykla på vägbanan.
Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren