• todo nada

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Flash Gordon skrev 2015-09-20 13:21:16 följande:

Jag gav dig just vittnesmålen om saken. Det du kallar "onödig skrift".

Men jag förstår problematiken.

"De goda krafterna" har gjort stor propaganda av denne pojks död.

"Bilden som skall förändra allt!" hette det och var på varenda framsida i varenda tidning.

Utnyttjandet av ett dött barn.

Då blir det naturligtvis pannkaka om bilden av den döde pojkens öde kompliceras av att familjen egentligen levde i trygghet i Istanbul men ville till EU (och förmodligen Sverige) för att fixa pappans tänder.

Skulle det dessutom vara så att pappan, som tre personer nu vittnat om, dessutom var den som var ansvarig för att köra båten så solkas den tidigare så rena propaganda-bilden.

Egentligen borde det inte behöva vara så.

Att familjen reser, inte från krig utan till bättre ekonomiska möjligheter och billigare vård, och att pappan varit en av de ansvariga för resan - det BORDE inte behöva skymma tanken på att det är hemskt att en treåring drunknar.

De som nu förkastar tanken på pappans inblandning och reflexmässigt kallar allt som inte stämmer med den rena bilden för lögn BORDE ändå kunna argumentera för säkrare hantering och resor för dessa migranter. Utan att bli arg på verkligheten för att den inte är helt perfekt.

Borde ...

En artikel om två personer som påstår det, kallar du DET fakta..? En av dem bekräftar att karln rört rodret efter de som körde övergav båten och inget annat.

www.cbc.ca/m/news/canada/british-columbia/abdullah-kurdi-not-people-smuggler-family-says-1.3224794

Stackars man, förlora sin familj och bli utsatt för lögner av hjärtlösa individer som inte har någon nedre gräns för hur lågt man kan sjunka.
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-20 13:47:59 följande:

Som skrivet, det BORDE gå att hålla två tankar i huvudet samtidigt men så mycket är så infekterat idag.

Tre personer har vittnat om samma sak - att pappan körde båten från start till slut. Pappan erkänner att han kört "men bara efter att kaptenen hoppat överbord".Bortsett från att du inte erkänner vittnesmål som något slags "fakta" så är det där påståendet ett logiskt felslut.

Men det är OK, du kommer inte att ändra inställning oavsett vad jag skriver så vi kan stoppa här om du vill. det som behöver föras upp har förts upp och inget blir bättre av att vi drar det varvet runt flera gånger till..

En kvinna stod det om i artikeln du delade, de andra två vet har du inte delat någon information om.

Här är länkar som förtäljer annat:

www.weaselzippers.us/234617-alan-kurdis-father-ill-prove-im-not-a-people-smuggler-pledges-to-hunt-down-real-smuggler/

bc.ctvnews.ca/alan-kurdi-s-father-was-no-human-smuggler-sponsor-says-1.2559197

www.dailymail.co.uk/news/article-3230422/Abdullah-Kurdi-people-smuggler-migrant.html
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-20 14:20:34 följande:

I länken jag gav namnges de tre vittnena:

Ms Abbas, Mr Jawwad (hennes man) och Mr Haider.

Kvinnan har intervjuats tidigare. Hon var den första som vittnade om saken.

Hennes man säger nu att pappan stod vid rodret från start till slut och Mr Haider bekräftar att det var pappan som körde.

I en annan artikel fyller Mr Haider på med mer info om pappan:

www.reuters.com/article/2015/09/11/us-europe-migrants-turkey-iraq-idUSKCN0RB2BE20150911

Amir Haider, 22, another Iraqi who said he was on the same boat, confirmed Jawwad's account and identified Kurdi as the driver. He told Reuters by telephone from Istanbul that he initially thought Kurdi was Turkish because he was not speaking, but later heard him talking to his wife in Syrian Arabic.

Av alla de som överlevde tycker jag det är ytterst märkligt att inte fler har trätt fram isf. Det som är lite bekymrande är att den sista manen säger att han befann sig på båten, men det verkar inte vara bekräftat ens en gång?

Jag läste i någon artikel att det är vanligt att smugglarna erbjuder flyktingarna själva att köra båtarna mot en reducerad avgift, vilket Kurdi hade fått erbjudande om, men tackat nej till efter övervägande.

4 personer sitter i turkiskt fängelse pga denna händelsen, varför gör inte även Kurdi det om detta skulle stämma? Eller väger 3 (varav 1 tveksamt) vittnens ord tyngre än domstol?
  • todo nada
    Gert skrev 2015-09-20 15:12:25 följande:

Han jobbade ju med bergssprängning. 

Om jag jobbar på cirkus berättigar inte det att jag har elefanter på min baksida.

Dessutom gick väl karln fri om så var fallet..?
  • todo nada
    Smecker skrev 2015-09-20 20:47:18 följande:

Det genuint svenska är att stå upp mot fascism, rasism och nazism. Det genuint svenska är solidaritet, medmänsklighet, att sträcka ut en hjälpande hand till de som är på flykt från förtryck, krig och vemödor. Det är genuint svenskt att hjälpa de som tagit sig hit över hela Europa för att de hört talas om de svenska värderingar som vi Sverige-vänner hyllar och försvarar mot de Sverige-fiender som hyllar egoism, misstänksamhet och missunnsamhet. Vi Sverige-vänner vet att det finns utrymme att dela med sig av vårt överflöd, att sträcka ut en hjälpande hand till de som kommer hit. Vi Sverige-vänner vet också att det ena utesluter inte det andra. Vi kan hjälpa de som kommer hit OCH de som är kvar. Det är bara Sverige-fiender och mörkermän som försöker ställa dessa svaga grupperna mot varandra. Sånt går inte vi genuina Sverige-vänner med på!

• todo nada
    Anonym (Putte) skrev 2015-09-20 21:52:11 följande:

Som stolt svensk skäms jag idag över vårt land.

Men vi Sverigevänner kommer kämpa till sista droppen.

Ni andra som skymfar vårt land med att kalla er för ovan nämnda epitet (kan inte ta det i min mun när det gäller er) kommer få se tids nogl

Kram till alla Sverigevänner! (Och då menar jag de riktigta)

Go Putte!

Ja, vi ska kämpa, främlingsfientlighet och rasism ska bli ett minne blott. Kul att du är med du också.

Kramiz
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 08:12:04 följande:

Aha! Du ser, nu går det upp en Liljeholmare!

Det är nämligen precis det jag skulle gissa har hänt.

Pappan har tagit på sig att delvis blanda sig i och organisera resan mot billigare biljettavgift för sig själv och sin familj.

Vittnena säger att det är han som har tagit emot betalningen och det är han som kört båten.

Han trodde han gjorde en smart grej men begick sitt livs misstag och dödade sin familj.

Det är tämligen självklart, om man tänker efter, att de som håller i operationen på riktigt inte har lust att följa med för att köra båten på vad som de facto är en enkelresa till Grekland.

Då är det smidigare att involvera en eller flera av de som gör själva resan för den delen av jobbet. Så kan man stanna i säkerhet hemma i Turkiet och köpa in nästa vrak till båt och ragga upp nästa gäng med kunder. 

Jag tror att han eventuellt kan ha kört båten en del sv resan, och att det isf har missuppfattats. Enligt pappan själv har jag också för mig att jag läste någonstans, att han hade kört båten en stund när den som hade gjort det dittills övergav båten.

Men, det finns fortfarande inget som bevisar att Aylans far var smugglare.
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 09:49:48 följande:

Förutom tre direkta ögonvittnen då.

Men det godkänner inte du så i den frågan kommer vi inte längre.

En av de vittnerna är det inte ens verifierat att han befann sig på båten.

De andra två har vittnat att han ska kört en bit, vilket pappan själv nekar till.

Varför bara två av alla de som befann sig på båten som bekräftar att han körde om det skulle stämma?
  • todo nada
    FDFMGA skrev 2015-09-21 09:05:33 följande:

Två olika världsbilder som möts. En där man ser en drunknad pojke, klädd som vilken pojke som helst, där reaktionen är omedelbar "Det kunde vara mitt barn", det är ett barn, en vanlig liten pojke och där det blir svårt att se flyktingarna som bara en okänd massa på väg hit.

Och så har vi den andra som också var ganska omedelbar. Det går inte att misstänkliggöra den döda fyraåringen men däremot alla omständigheter runtomkring. Det började med att bilden var arrangerad och när detta var vederlagt så var det pappan som ville till Sverige för att få tandvård och därmed valde att riskera sitt barns liv. Och på den vägen är det.

Det finns bilder som förändrar världen. Jag minns bilden på den lilla flickan som brann av napalm. Den avgjorde nog Vietnamkriget.

Till USA:s försvar i detta krig kan man nog påstå att de åtminstone inte angrep bilden av flickan.

Den nivån håller inte klientelet som lockats fram av SD.

Ja, det känns som att de med en främlingsfientlig åskådning inte vet riktigt hur pojkens död ska kunna utnyttjad för att bevisa deras poäng. Det börjar kännas lite desperat faktiskt, när man nu t.o.m kan hävda att han var smugglare iom att två vittnen (ett gift par, inte oberoende vittnen ens alltså) sagt det.

Tusentals människor kallar Åkesson rasist, men det är han ju inte.

Ett gift par "påstår att de sett Aylans far köra båten, han är smugglare.

Det där med logik verkar vara otroligt formbart och anpassat efter situation hos en del..
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:11:43 följande:

Du skämtar ...

Det jag skrivit står att läsa i de två artiklar jag visat. Det är nu tre vittnen mot pappas påstående (som åtminstone delvis erkänner det vittnena påstår).

Nu får det räcka. Diskussionen går i cirklar. Det som är lyft upp på bordet finns att läsa för den som vill.

Två vittnen har du delat artikel om som är bekräftade som passagerare på båten.

Den andra killen har blivit telefonintervjuad från utlandet och det står i artikeln "claims he was om the boat", eller "says he was on the boat" (jag har nämligen sökt konkret information kring detta).
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!