• todo nada

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:29:38 följande:

Just därför är fortsatt diskussion poänglös.

Du erkänner inte de vittnen som finns men väljer att oreserverat tro på den ende som faktiskt har personlig vinning på att ljuga om saken.

Jag förstår problemet. Verkligen.

En bild på liket av ett barn har används hämningslöst i propagandasyfte av "de goda". Överallt. Varenda förstasida. Varenda TV-show.

Att den bilden skulle solkas av att bakgrunden till pojkens död kanske inte är så "korrekt" och "rätt" som "de goda" först hoppades är förstås illa för dem. Det tar delvis udden av bilden. Dess styrka minskar.

Men ändå, jag tycker man borde kunna ha två saker i huvudet samtidigt.

Varför tror du ingen större svenska tidningarna rapporterat om det? För att det inte finns något bevis mer än från ett gift par som befann sig på båten (som därav inte är två oberoende vittnesmål), samt en man som i telefonintervju med någon tidning påstått att han befann sig på båten.

Vad mer har pojkens far att förlora? Han har begravt hela sin familj och är tillbaka i Syrien. Han har erkänt att han fick erbjudande om att köra båten, vad i skulle det stora nederlaget för honom vara om han erkänt att han hade fullföljt erbjudandet?

Hur menar du att bilden utnyttjats av "de goda" menar du?
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:29:38 följande:

Just därför är fortsatt diskussion poänglös.

Du erkänner inte de vittnen som finns men väljer att oreserverat tro på den ende som faktiskt har personlig vinning på att ljuga om saken.

Jag förstår problemet. Verkligen.

En bild på liket av ett barn har används hämningslöst i propagandasyfte av "de goda". Överallt. Varenda förstasida. Varenda TV-show.

Att den bilden skulle solkas av att bakgrunden till pojkens död kanske inte är så "korrekt" och "rätt" som "de goda" först hoppades är förstås illa för dem. Det tar delvis udden av bilden. Dess styrka minskar.

Men ändå, jag tycker man borde kunna ha två saker i huvudet samtidigt.

Varför tror du ingen större svenska tidningarna rapporterat om det? För att det inte finns något bevis mer än från ett gift par som befann sig på båten (som därav inte är två oberoende vittnesmål), samt en man som i telefonintervju med någon tidning påstått att han befann sig på båten.

Vad mer har pojkens far att förlora? Han har begravt hela sin familj och är tillbaka i Syrien. Han har erkänt att han fick erbjudande om att köra båten, vad i skulle det stora nederlaget för honom vara om han erkänt att han hade fullföljt erbjudandet?

Hur menar du att bilden utnyttjats av "de goda" menar du?
  • todo nada
    FDFMGA skrev 2015-09-21 11:13:06 följande:

Det är klassiker inom den här genren, misstänkliggör, avled, få bort uppmärksamheten från vad det handlar om.

Ärligt talat så är det fullständigt likgiltigt om pojkens pappa styrde båten en stund eller inte. Skulle jag behöva fly med min familj och om jag på något sätt kunde hjälpa till så skulle jag göra det.

För skrikhögern och SD-klientelet skulle detta innebära att jag blev människosmugglare per definition - för mig är skrikhögern och SD-klintelet människoförnedrare, inte per definition men väl i sättet de försöker avleda fokus från en drunknad pojke som symbol för de som flyr över Medelhavet.

Ynkryggar som skriker om att IS står vid vår port men som spottar på de som flyr från den terror IS utövar.

Precis!

Egentligen är det oviktigt i sammanhanget om pappan användes som en bricka i spelet av smygglarna till att köra båten mot en billigare avgift för sig själv och sin familj. Man behöver inte vara geni för och förstå att pengar är en bristvara hos de som flyr.

Dubbelmoralen i mångt och mycket är slående.
  • todo nada
    Nerfherder skrev 2015-09-21 12:05:29 följande:

Precis. SD vill ju gärna hjälpa till på plats, men jag har aldrig sett en SD:are praktisera detta irl.

Ja, hjälp på plats i dagens Syrien.

"Varsågod Mohammed! Vatten och lite bröd så du inte svälter eller törstar ihjäl! Se nu upp för snipers och bomber på vägen hem. Och hälsa familjen så gott om de inte blivit kidnappade."
  • todo nada
    nihka skrev 2015-09-21 23:30:39 följande:

Eller hjälp "på plats" i Turkiet, Libanon eller Irak. Är det någon som har frågat exempelvis Libanon om de vill att flyktingar ska utgöra 25% av landets befolkning? Vilka är SD att försöka bestämma att Libanon och några omkringliggande länder ska ta alla flyktingar? Skulle vilja höra SDs reaktioner på om Libanon gick ut med att de tyckte alla flyktingar skulle till Sverige!

Precis!

De menar på att flyktingarna är en belastning för Europa, och förklarar gärna i samma andetag just det du skriver, att grannländerna borde ta hand om dem. Fast det är kanske inte så förvånansvärt ändå, tror flertal av dessa inte hade haft något emot en skylt riktad mot Syrienflyktingarna i stil med den tiggarna fick riktad mot sig härförleden.. Främlingsfientligheten är genomskådlig i det mesta som rör SD och ickesvenskar som vill över landsgränserna.
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-22 07:41:51 följande:

Varför svensk media inte rapporterar något som går emot deras officiella linje i frågan? De kunde inte ens rapportera om vad systern berättade om pappans resa för att få billigare tandvård.Vad pappan har mer att förlora än att eventuellt dömas som flyktingsmugglare och förmodligen hamna i fängelse?Wow!

V-a-r-e-n-d-a f-r-a-m-s-i-d-a i v-a-r-e-n-d-a t-i-d-n-i-n-g.

"Nu vänder det!", jublade "de goda" och viftade med bilder på ett barn-lik.

Varför sitter inte pappan i fängelse redan då tillsammans med de 4 andra? Varför finns det inte oberoende vittnesmål om att han var smugglare?

Det är bedrövligt att det ska behöva kablas ut bilder på drunknade barn för att omvärlden ska reagera och agera. Hade det varit en 30 årig man på bilden ist hade många tyvärr inte reagerat öht. Hur hemskt det än är att se, så är det en del av verkligheten, en del av verkligheten som kommit mycket närmre Europa. De stränder vi svenskar använder för rekreation på semester spolas det nu upp döda kroppar på dagligen. Reality bites, och det är fan inte vackert.
  • todo nada
    Kung Markatta skrev 2015-09-22 10:31:29 följande:

Fast omvärlden har väl inte gjort särskilt mycket för att stoppa kriget i Syrien efter att bilderna kablades ut?

Betydligt fler har agerat efteråt än innan, och då menar jag inte politiker i regel utan vi "vanliga" människor. Det har bringat fram en osjälviskhet med vilja att hjälpa andra hos människor som är vackert att se.
  • todo nada
    Anonym (Dumskallar) skrev 2015-09-22 21:37:08 följande:

Blabla bla, godkväll yxskaft. 

"De facto" blabla, pratar du så irl också eller är det bara härskarteknik på forumet?

Detta kan vara dagens löjligaste inlägg.
  • todo nada
    nihka skrev 2015-09-22 22:20:56 följande:

SD. Sikket framtidsparti. Hahahaha! Var sjunde SD-politiker hoppar av.

"Av 1.324 kommunpolitiker har 186 ordinarie ledamöter och 78 ersättare lämnat sina uppdrag. Det motsvarar en av sju SD-politiker eller närmare fem i veckan"

www.svt.se/nyheter/inrikes/var-sjunde-sd-politiker-hoppar-av

Vad säger Gert om detta? SD skulle ju "bli störst"..?

Hur fasen ska detta parti kunna leda landet när de inte ens lyckas komma överens inom partiet själva.?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!