• Anonym (...)

Hur hade barnet blivit?

Ni som gjort abort.

Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?

Osv...

För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?

• Svar på tråden Hur hade barnet blivit?
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 09:27:25 följande:

Du måste väl på riktigt förstå skillnaden mellan ett obefruktat ägg och ett befruktat, och att alla människor tänker och reflekterar kring olika saker?

Ett befruktat är en väldigt bra start på ett ett barn, ett liv, en individ.

Har man dessutom barn sedan innan är det inte inte omöjligt, snarare troligt kanske, att man tänker hur det barn hade blivit om man valt att behålla.

Ett obefruktat ägg är inget man kan behålla och har ingen chans att bli en människa.

För mig är det ingen skillnad mellan ett befruktat och ett obefruktat ägg, jag värderar inte en påse befruktade ägg högre än en påse obefruktade (förutsatt att jag inte behöver det för att få ett barn förstås)

Jag tycker att det verkar som att det är DU som inte förstår att människor tänker och känner olika
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 10:53:09 följande:
    För mig är det ingen skillnad mellan ett befruktat och ett obefruktat ägg, jag värderar inte en påse befruktade ägg högre än en påse obefruktade (förutsatt att jag inte behöver det för att få ett barn förstås)

Jag tycker att det verkar som att det är DU som inte förstår att människor tänker och känner olika

Saken är ju den att när aborten väl sker är det mycket mer än ett ägg. Det är en stor början till en individ. Du aborterar inte ett ägg.
    Att inte sörja sina obefruktade ägg är en helt annan sak som inte bör jämföras.

Jag förstår att alla känner olika, och respekterar vad du tycker och tänker kring Dig. Jag respekterar dock alla andra precis lika mycket, och förstår verkligen att tankar kring hur ens aborterade barn hade blivit många gånger är mycket vanligt. I synnerhet om man har barn sedan tidigare.

• Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 14:52:17 följande:

Saken är ju den att när aborten väl sker är det mycket mer än ett ägg. Det är en stor början till en individ. Du aborterar inte ett ägg.

Att inte sörja sina obefruktade ägg är en helt annan sak som inte bör jämföras.

Jag förstår att alla känner olika, och respekterar vad du tycker och tänker kring Dig. Jag respekterar dock alla andra precis lika mycket, och förstår verkligen att tankar kring hur ens aborterade barn hade blivit många gånger är mycket vanligt. I synnerhet om man har barn sedan tidigare.

Ett obefruktat ägg är bara ett enda utvecklingssteg, en enda cell, längre bort från att vara en "individ" än ett befruktat ägg.
  • j a d e
    Anonym (...) skrev 2015-09-17 22:30:33 följande:

Ni som gjort abort.

Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?

Osv...

Jo.
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 15:02:34 följande:
    Ett obefruktat ägg är bara ett enda utvecklingssteg, en enda cell, längre bort från att vara en "individ" än ett befruktat ägg.
    Som sagt, du förstår uppenbarligen inte skillnaden, men jag respekterar det.

Tycker bara det är tämligen solklart, självklart och uppenbart att det av naturliga skäl finns mängder av folk som funderar på hur det aborterade Barnet hade blivit som en född individ, gentemot hur få det finns som sörjer ett obefruktat ägg, som är just ett ägg och inget annat.

Nu behöver vi inte diskutera celler och utvecklingssteg mer.
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 15:27:16 följande:

Som sagt, du förstår uppenbarligen inte skillnaden, men jag respekterar det.

Tycker bara det är tämligen solklart, självklart och uppenbart att det av naturliga skäl finns mängder av folk som funderar på hur det aborterade Barnet hade blivit som en född individ, gentemot hur få det finns som sörjer ett obefruktat ägg, som är just ett ägg och inget annat.

Nu behöver vi inte diskutera celler och utvecklingssteg mer.

Så om jag tänker på vilka barn mina obefruktade ägg skulle ha blivit om de hade befruktats så skiljer det sig på något sätt från den som tänker på vilket barn hennes zygot eller embryo hade blivit om hon inte hade gjort abort?!

Vad är skillnaden? (Eftersom skillnaden är "uppenbar" för dig borde det vara en lätt fråga att svara på)
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 15:32:14 följande:
    Så om jag tänker på vilka barn mina obefruktade ägg skulle ha blivit om de hade befruktats så skiljer det sig på något sätt från den som tänker på vilket barn hennes zygot eller embryo hade blivit om hon inte hade gjort abort?!

Vad är skillnaden? (Eftersom skillnaden är "uppenbar" för dig borde det vara en lätt fråga att svara på)

Man aborterar något som är på väg att bli ett barn.

Ett ägg är inte på väg att bli ett barn. 

Men om du vill sörja dina obefruktade ägg så absolut, jag respekterar det.
    Precis som jag respekterar att andra funderar på hur deras aborterade "barn" hade blivit.

Vad respekterar du egentligen?

Du uttalar dig på sätt som att andra är korkade och "inte kan förstå" hur andra tänker och sörjer.

• Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 15:37:24 följande:

Man aborterar något som är på väg att bli ett barn.

Ett ägg är inte på väg att bli ett barn. 

Men om du vill sörja dina obefruktade ägg så absolut, jag respekterar det.

Precis som jag respekterar att andra funderar på hur deras aborterade "barn" hade blivit.

Vad respekterar du egentligen?

Du uttalar dig på sätt som att andra är korkade och "inte kan förstå" hur andra tänker och sörjer.

Ett befruktat ägg är en babiljard celldelningar från att bli ett barn, ett obefruktat ägg en babiljard celldelningar och en fusion ifrån att vara ett barn.

Är det fusionen med en spermie som gör att det är rimligare att fundera på personlighetdragen hos barnet det hade kunnat bli??

För mig är det inte en fråga om "respekt", det är inte heller det ts efterfrågar (du skiter förmodligen lika mycket i hur jag tänker om mina aborterade foster som jag skiter i hur du tänker om dina)

Jag (och som det verkar i trådstarten, även ts) är intresserad av hur ni tänker och vilka mekanismer och vilken logik som driver resonemanget.

Hittills verkar det inte finnas så mycket resonerande öht
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 08:34:20 följande:

Så du förstår med andra ord inte att man kan tänka så?

Väldigt märkligt uttalande då alla levande individer tänker och reflekterar kring olika saker.

En abort är inget levande barn, ingen individ. Men det är definitivt början på ett, långt mycket längre gånget än endast ett ägg.

Att i det läget "sörja" eller bara tänka på det känns inte särskilt konstigt. Särskilt inte om man vet hur det är att få barn och hur ens barn är som levande individer.

ETT utvecklingssteg skiljer ett befruktat ägg från ett obefruktat, det är inte "mycket längre gånget än endast ett ägg".
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 15:47:04 följande:
    Ett befruktat ägg är en babiljard celldelningar från att bli ett barn, ett obefruktat ägg en babiljard celldelningar och en fusion ifrån att vara ett barn.

Är det fusionen med en spermie som gör att det är rimligare att fundera på personlighetdragen hos barnet det hade kunnat bli??

För mig är det inte en fråga om "respekt", det är inte heller det ts efterfrågar (du skiter förmodligen lika mycket i hur jag tänker om mina aborterade foster som jag skiter i hur du tänker om dina)

Jag (och som det verkar i trådstarten, även ts) är intresserad av hur ni tänker och vilka mekanismer och vilken logik som driver resonemanget.

Hittills verkar det inte finnas så mycket resonerande öht
    1. Det är jag som är TS.

2. Jag tycker det är märkligt att man inte ser den milsvida skillnaden i att fundera över ett aborterat barn mot funderingar kring ett ägg. Att blanda in genetiskt tjafs i ett resonemang där allt egentligen grundar sig på personliga känslor, som mycket i en abort innebär, tycker jag är helt fel.
    Det är fusionen som är den milsvida skillnaden, hos väldigt många personer. Det är fusionen som för många innebär år av fruktansvärd barnlöshet. Kanske hela liv av barnlöshet.
    Att inte se skillnaden mellan en abort och vanliga obefruktade ägg är märkligt.
    Men alla är ju olika, och vi resonerar olika. Tur är väl det.
    Jag antog och antar att det finns väldigt många olika tankar kring en abort, vilket det uppenbarligen gör.
    Du tänker på ett sätt, många andra på tusen andra sätt.

Svar på tråden Hur hade barnet blivit?