• Anonym (...)

Hur hade barnet blivit?

Ni som gjort abort.

Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?

Osv...

För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?

• Svar på tråden Hur hade barnet blivit?
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 16:13:51 följande:

1. Det är jag som är TS.

2. Jag tycker det är märkligt att man inte ser den milsvida skillnaden i att fundera över ett aborterat barn mot funderingar kring ett ägg. Att blanda in genetiskt tjafs i ett resonemang där allt egentligen grundar sig på personliga känslor, som mycket i en abort innebär, tycker jag är helt fel.

Det är fusionen som är den milsvida skillnaden, hos väldigt många personer. Det är fusionen som för många innebär år av fruktansvärd barnlöshet. Kanske hela liv av barnlöshet.

Att inte se skillnaden mellan en abort och vanliga obefruktade ägg är märkligt.

Men alla är ju olika, och vi resonerar olika. Tur är väl det.

Jag antog och antar att det finns väldigt många olika tankar kring en abort, vilket det uppenbarligen gör.

Du tänker på ett sätt, många andra på tusen andra sätt.

För några är det fusionen mellan spermie och ägg som innebär år av barnlöshet, för andra är det avsaknaden mogna ägg, för ytterligare andra är det bildandet av hjärnan som misslyckas.

Att just fusionen mellan spermien och ägget är den magiska gränsen som gör tankarna runt personen det hade kunnat bli håller inte (isf skulle omogna äggblåsor vara "viktigare" än befruktningen eftersom mogna ägg är en förutsättning för att befruktning ska kunna ske öht)
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 16:33:33 följande:
    För några är det fusionen mellan spermie och ägg som innebär år av barnlöshet, för andra är det avsaknaden mogna ägg, för ytterligare andra är det bildandet av hjärnan som misslyckas.

Att just fusionen mellan spermien och ägget är den magiska gränsen som gör tankarna runt personen det hade kunnat bli håller inte (isf skulle omogna äggblåsor vara "viktigare" än befruktningen eftersom mogna ägg är en förutsättning för att befruktning ska kunna ske öht)
    Men vadå "håller inte"?
    Vem är du att bestämma det?

Du inser fortfarande inte att alla är olika? Att du tycker och känner så för din eller dina aborter är en sak, men du kan ju inte på allvar mena att andra måste tänka precis som du. Du uttalar dig på ett mycket olämpligt sätt. Att det skulle vara fel. Att det "inte håller".
    Du förstår väl att alla människor som gör aborter påverkas olika av det? Att många funderar på hur barnet hade blivit är liksom inget konstigt.

Suck
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 16:42:57 följande:

Men vadå "håller inte"?

Vem är du att bestämma det?

Du inser fortfarande inte att alla är olika? Att du tycker och känner så för din eller dina aborter är en sak, men du kan ju inte på allvar mena att andra måste tänka precis som du. Du uttalar dig på ett mycket olämpligt sätt. Att det skulle vara fel. Att det "inte håller".

Du förstår väl att alla människor som gör aborter påverkas olika av det? Att många funderar på hur barnet hade blivit är liksom inget konstigt.

Suck

Det är logiken som inte håller, jag säger inget om vilka känslor som är berättade i vilken situation.

Den enda av oss som har värderat olika människors känslor är faktiskt DU som dessutom påstår att det är självklart att jag borde skilja på ägg och befruktade ägg (på samma sätt som du gör antar jag?)

Jag belyser snarare likheterna mellan att grubbla över vad en abort hade kunnat bli och vad ett ägg hade kunnat bli om det blivit befruktat
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 17:11:37 följande:

Det är logiken som inte håller, jag säger inget om vilka känslor som är berättade i vilken situation.

Den enda av oss som har värderat olika människors känslor är faktiskt DU som dessutom påstår att det är självklart att jag borde skilja på ägg och befruktade ägg (på samma sätt som du gör antar jag?)

Jag belyser snarare likheterna mellan att grubbla över vad en abort hade kunnat bli och vad ett ägg hade kunnat bli om det blivit befruktat

Jag värderar inga känslor.

Har varit väldigt öppen med att alla tycker och tänker olika, vilket även innefattar dig.

Likheterna du belyser gör du på genetisk molekylnivå.

Där stoppar också alla likheter då, fortfarande, ett ägg är ett ägg.

En abort är en långt gången början på ett barn man tar bort, med allt vad eventuella känslor inblandat i det innebär för en människa.

Nu kommer Du och Jag nog inte längre i detta. Eller hur?

Vore intressant att höra andra röster dock.

Tycker frågan är intressant.
  • Anonym (altruistic gene)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 15:32:14 följande:
    Så om jag tänker på vilka barn mina obefruktade ägg skulle ha blivit om de hade befruktats så skiljer det sig på något sätt från den som tänker på vilket barn hennes zygot eller embryo hade blivit om hon inte hade gjort abort?!

Vad är skillnaden? (Eftersom skillnaden är "uppenbar" för dig borde det vara en lätt fråga att svara på)
    Jag kan tala om för dig vad skillnaden är.

För det första, så finns det (enligt Wikipedia) mellan 40 och 250 miljoner spermier i ett ejakulat. De är alla unika. Det innebär att det obefruktade ägget hade kunnat bli 40-250 miljoner olika individer. Dessutom avslutas meios II först efter att en spermie har trängt in i ägget. Det innebär att den slutliga genuppsättning som barnet får av sin mamma bestäms EFTER befruktningen.

Så den som sörjer sitt obefruktade ägg kan fundera på de 80-500 miljoner olika individer som ägget hade kunnat ge upphov till. Den som sörjer sitt aborterade foster har en unik individ att sörja.
  • Selfish Geene
    Anonym (altruistic gene) skrev 2015-09-18 19:28:16 följande:

Jag kan tala om för dig vad skillnaden är.

För det första, så finns det (enligt Wikipedia) mellan 40 och 250 miljoner spermier i ett ejakulat. De är alla unika. Det innebär att det obefruktade ägget hade kunnat bli 40-250 miljoner olika individer. Dessutom avslutas meios II först efter att en spermie har trängt in i ägget. Det innebär att den slutliga genuppsättning som barnet får av sin mamma bestäms EFTER befruktningen.

Så den som sörjer sitt obefruktade ägg kan fundera på de 80-500 miljoner olika individer som ägget hade kunnat ge upphov till. Den som sörjer sitt aborterade foster har en unik individ att sörja.

Eftersom de ändå inte vet något om den individen kan den vara vilken som helst av de möjliga kombinationerna så i vilket fall måste man först hitta på en personlighet att spekulera om
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 20:01:04 följande:

Eftersom de ändå inte vet något om den individen kan den vara vilken som helst av de möjliga kombinationerna så i vilket fall måste man först hitta på en personlighet att spekulera om

"Hitta på" eller inte, du inser väl att det är fullständigt normalt att fundera på det, i synnerhet om man har barn sedan tidigare?

Då är det inte så svårt att dra paralleller till hur det kunde blivit.

Det innefattar inte bara rent fysiska drag, utan kanske hur hela ens liv blivit, naturligtvis.

Återigen, alla är olika, och att du inte tänker på dina aborter har inget att göra med att inte andra kan göra det.
  • Selfish Geene
    Anonym (...) skrev 2015-09-18 20:52:59 följande:

"Hitta på" eller inte, du inser väl att det är fullständigt normalt att fundera på det, i synnerhet om man har barn sedan tidigare?

Då är det inte så svårt att dra paralleller till hur det kunde blivit.

Det innefattar inte bara rent fysiska drag, utan kanske hur hela ens liv blivit, naturligtvis.

Återigen, alla är olika, och att du inte tänker på dina aborter har inget att göra med att inte andra kan göra det.

Det mesta är fullständigt normalt att fantisera om, inklusive dina obefruktade äggs potentiella personlighetsdrag
  • Anonym (...)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 21:00:03 följande:

Det mesta är fullständigt normalt att fantisera om, inklusive dina obefruktade äggs potentiella personlighetsdrag

Saken är ju den att på det sättet du uttalar dig och bygger dina meningar på gör du alla som funderar på sina aborterade barn till åtlöjen och idioter. Alla som inte tycker som du.

Ganska patetiskt.
  • Anonym (altruistic gene)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 20:01:04 följande:
    Just det, EN personlighet. När ägget väl är befruktat, så är det redan bestämt vilken den kommer att bli (i den mån generna styr). Vi bara inte känner till den än. Det obefruktade ägget har, eller rättare sagt hade, alla möjligheter men ingen definierad blivande personlighet.

En jämförelse kunde vara en lottokupong. Om jag inte ens har fyllt i och lämnat in en, så är det lite dumt att spekulera om vinsten jag kunde ha fått. Om jag däremot har råkat slänga min ifyllda och betalda lottokupong i brasan, så har jag större orsak att fundera på om jag kunde ha vunnit något med just de siffrorna jag skrev ner. Säkerhet får jag aldrig, eftersom jag inte kommer ihåg exakt vilka siffror jag skrev.
Svar på tråden Hur hade barnet blivit?