Hur hade barnet blivit?
Ni som gjort abort.
Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?
Osv...
För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?
Ni som gjort abort.
Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?
Osv...
För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?
1. Det är jag som är TS.
2. Jag tycker det är märkligt att man inte ser den milsvida skillnaden i att fundera över ett aborterat barn mot funderingar kring ett ägg. Att blanda in genetiskt tjafs i ett resonemang där allt egentligen grundar sig på personliga känslor, som mycket i en abort innebär, tycker jag är helt fel.
Det är fusionen som är den milsvida skillnaden, hos väldigt många personer. Det är fusionen som för många innebär år av fruktansvärd barnlöshet. Kanske hela liv av barnlöshet.
Att inte se skillnaden mellan en abort och vanliga obefruktade ägg är märkligt.
Men alla är ju olika, och vi resonerar olika. Tur är väl det.
Jag antog och antar att det finns väldigt många olika tankar kring en abort, vilket det uppenbarligen gör.
Du tänker på ett sätt, många andra på tusen andra sätt.
Men vadå "håller inte"?
Vem är du att bestämma det?
Du inser fortfarande inte att alla är olika? Att du tycker och känner så för din eller dina aborter är en sak, men du kan ju inte på allvar mena att andra måste tänka precis som du. Du uttalar dig på ett mycket olämpligt sätt. Att det skulle vara fel. Att det "inte håller".
Du förstår väl att alla människor som gör aborter påverkas olika av det? Att många funderar på hur barnet hade blivit är liksom inget konstigt.
Suck
Det är logiken som inte håller, jag säger inget om vilka känslor som är berättade i vilken situation.
Den enda av oss som har värderat olika människors känslor är faktiskt DU som dessutom påstår att det är självklart att jag borde skilja på ägg och befruktade ägg (på samma sätt som du gör antar jag?)
Jag belyser snarare likheterna mellan att grubbla över vad en abort hade kunnat bli och vad ett ägg hade kunnat bli om det blivit befruktat
Jag kan tala om för dig vad skillnaden är.
För det första, så finns det (enligt Wikipedia) mellan 40 och 250 miljoner spermier i ett ejakulat. De är alla unika. Det innebär att det obefruktade ägget hade kunnat bli 40-250 miljoner olika individer. Dessutom avslutas meios II först efter att en spermie har trängt in i ägget. Det innebär att den slutliga genuppsättning som barnet får av sin mamma bestäms EFTER befruktningen.
Så den som sörjer sitt obefruktade ägg kan fundera på de 80-500 miljoner olika individer som ägget hade kunnat ge upphov till. Den som sörjer sitt aborterade foster har en unik individ att sörja.
Eftersom de ändå inte vet något om den individen kan den vara vilken som helst av de möjliga kombinationerna så i vilket fall måste man först hitta på en personlighet att spekulera om
"Hitta på" eller inte, du inser väl att det är fullständigt normalt att fundera på det, i synnerhet om man har barn sedan tidigare?
Då är det inte så svårt att dra paralleller till hur det kunde blivit.
Det innefattar inte bara rent fysiska drag, utan kanske hur hela ens liv blivit, naturligtvis.
Återigen, alla är olika, och att du inte tänker på dina aborter har inget att göra med att inte andra kan göra det.
Det mesta är fullständigt normalt att fantisera om, inklusive dina obefruktade äggs potentiella personlighetsdrag