flislis skrev 2015-09-18 13:34:30 följande:
Jag är gravid och har nu gått en "föräldrautbildning", det handlade vääldigt mycket om amning. Hur man ska göra, allt som kan gå fel och hela tiden är det så jäkla känsligt!
Jag blir nojjig nu. Jag har alltid tänkt att det kommer funka helt naturligt, dvs bebis suger och mjölk kommer ut. Är beredd på ömma bröstvårtor och kanske mjölkstockning. Men nu låter det ju nästan som att det inte händer. Allt de pratar om är när det inte går, är det vanligare att det inte funkar än att det funkar?
Finns det nån som vill berätta om hur naturligt och lätt det går att amma? (behöver lite positiva synpunkter)
Väldigt opsykologiskt att prata med blivande mammor om vad som kan gå fel med amningen och att det ska vara "jäkla känsligt"!!! Det är ngt nytt och så var det verkligen inte förr. Då fick man klart för sig att det normala var stora mjölkstinna pattar och nöjda barn som somnar med mjölk i mungipan. PUNKT!!!Jag hyrde hem en "mjölkmaskin" för dyra pengar och satt och pinade mig vid den. Sprutade näsan full med ngt som skulle stimulera mjölkproduktionen eller typ "utdrivningen?"..............och det var inget "stint" och ingen baby med mjölk i mungipan utan kaos, gråt, panik, förtvivlan, ångest...........men så tänkte jag och barnets pappa....NÄ NU JÄV....AR och så köpte vi välling till vår älskade nya baby och vi kunde båda mata henne och hon var så NÖJD och vi var så LYCKLIGA!!! Ursäkta du ville ju peppas.