• Wielkip

Junibebisar 2016

majpan skrev 2015-11-06 10:31:32 följande:

Alltså vad ledsen jag blir av att läsa att flera här inne skulle göra abort pga en sån sak som DS eller liknande. Barn med DS kan absolut ha stora komplikationer med hjärtfel och liknande och få ett jobbigt liv . Lika väl som många av dem lever fina rika liv. Jag lever själv med ett handikapp liksom släktingar till mig och flera andra i min omgivning. Vi är alla individer som har olika upplevelser av våra handikapp och jag hoppas innerligt att ingen av våra föräldrar helre hade sett oss aborterade.

Dessutom, vad är det som säger att jag är oförberedd på om något skulle vara "fel" på mitt barn bara för att jag väljer att avstå tester. Jag anser mig vara förberedd på allt man kan tänka sig!

Har du barn sen innan, och erfarenhet av personer med Downs? Min sambo och jag jobbar med sjuka barn och vi båda vet hur otroligt krävande det är. Vi känner inte att det är rättvist mot våra två befintliga att medvetet ta oss an ett riktigt sjukt barn, med allt vad det innebär. Att döma någon pga sånna val är inte schysst tycker jag, vissa kanske känner att det inte skulle påverka deras vardag nämnvärt med ett barn med ex ds, men vi som jobbar NÄRA barn med samma åkomma (och många andra) känner att vi inte hade klarat det, och som sagt främst hade det inte varit rättvist mot våra andra barn son fortfarande är väldigt små och inte hade förstått varför de helt plötsligt får så mycket mindre uppmärksamhet och tid utav oss.
  • Wielkip
    UK Jennie skrev 2015-11-07 18:49:55 följande:
    Efter att ha jobbat pa en forlossningsavdelning i Kanada sa kan jag verkligen intyga det du skriver - de som kom in med varsta detaljerade planen blev alltsomoftast besvikna och slutade ofta pa operationsbordet! De som kom in med attityden att jag vill foda ett friskt barn, processen far vi ta som den kommer, gick det oftast bra for. Inte for att det ar fel att ha en onskan - men vi pa forlossningen blev alltid oroliga nar vi fick en patient som drog fram sin birth plan ur vaskan...

Min erfarenhet ar att det basta ar att vara open-minded och lita pa sin kropp men aven sjukvardpersonalen! Sen ar det saklart att man inte kan lata bli att onska att det blir pa ett visst satt, men huvudsaken ar ju att man kommer hem med ett frisk barn (och en levande mamma!). 

Skiljer sig birthplan i Kanada mot Sveriges förlossningsbrev? Jag har haft ett på båda mina förlossningar och det har dels uppmuntrats på Mvc och uppskattats på förlossningen. Men det Kanske skiljer sig mellan länderna som jag skrev? Här är det väl vanligast med info om hur man känner inför smärtlindring och vilka ställningar man känner sig mest positiv till, samt hur man önskar det med personal (studenter, manliga läkare)
  • Wielkip
    Elenius skrev 2015-11-10 14:42:41 följande:

Hur mår ni allihopa? :)

Jag trodde jag råkade ut för första gravidspyan igår, men det var "bara" magsjuka :'D gick in i v.11 idag och mår bra förutom illamåendet. Hur mår du själv? :)
  • Wielkip
    jordgubben16 skrev 2015-11-10 20:30:43 följande:

Hej!

Jag har kikat här en del när jag har undrat över något. Är i v 10+2 nu och har bf tidigt i juni. Jag fick ett MA i somras och har därför varit ganska orolig denna gången så fick ett vul i v 8 och allt såg bra ut med tydliga hjärtslag. Nu har jag skaffat clearblue ultraljudsmonitor och provade den idag vilket jag starkt ångrar nu för vi hörde inget alls. Jo bara min egna snabba puls. Den rek användas från v 16 men har läst att andra lyckats höra hjärtljud. Någon av er som har erfarenhet av en sådan i tidig graviditet? (Det är vårt första barn)

Jag har inte provat fören vecka 14, hittade då efter många om och men, man måste hålla den LÅNGT ner för att hitta hjärtat även i v.14, nere vid muttan typ, så jag tror det är ganska omöjligt att hitta redan i v.11 :)
  • Wielkip
    tofslan skrev 2015-11-11 17:07:03 följande:

Jag fick veta idag, i vecka 9+3, att vi väntar tvillingar! Det har inte sjunkit in alls. Jag är glad men chockad. Jag fick visserligen höra på mitt tidiga VUL att det KANSKE var tvillingar (det var därför vi hade fått remiss till ultraljud idag), men jag hade uppenbarligen inte trott det, med tanke på hur chockad jag/vi blev...

Förresten gick det utmärkt att göra ultraljudet på magen nu! Vi diskuterade ju det för några sidor sen, men i v. 9+3 gick det alltså att se bra med vanligt ultraljud för mej.

Wow, grattis!

Det är väl en till som väntar tvillingar har jag för mig, minns inte vem det var bara? :)
  • Wielkip
    En del av oss skrev 2015-11-11 20:11:14 följande:

[quote=75991159][quote-nick]2013januari skrev 2015-11-11 20:03:18 följande:[/quote-nick]

Befruktning behöver inte ske samma dag som ÄL. Tydligt eftersom det ofta dateras helt annorlunda från vad kvinnan själv vet och tror. Vår son är ännu ett exempel på det, enl VUL vanliga ul och rul skulle han ha blivit till 1 vecka efter sista sexet. Ut kom han på bf i helt perfekt storlek för veckan så nej man vet inte alltid säkert vad som sker där inne kring ÄL :)

[/

Efter flera medicinska sajter så är sker befruktning vid ÄL. Jag hade positivt ÄL test enbart under fredagskvällen den 9 okt och jag är helt 100% säker på att mitt barn blev till natt mot fredag då fanns spermier på plats i äggledaren. Vi hade sex även den fredagen så kan ha blivit då. På lördagen morgonen var äl testen negativa och även på söndagen.

Fertility Friend satte ut min ÄL den 9 okt, 11 dagar före positivt graviditetstest.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
    Ägget fäster ju inte samma dag som ägglossningen eftersom ägget måste vandra ner till livmodern från äggledaren, befruktat eller ej så tar det någon/några dagar innan det kommer till en plats där det kan fästa och börja växa, om det inte fäster i äggledaren vill säga men då blir det ju utomkvedshavandeskap.
  • Wielkip
    En del av oss skrev 2015-12-02 08:25:54 följande:

[quote=76070054][quote-nick]Micajin skrev 2015-12-02 08:06:18 följande:[/quote-nick]

Ingen som börjar få lite mage? Tänker också på er som tvillingar i magen, syns det mer eller ingen skillnad?

[/

Tyvärr inte, är så uppsvullen och sedan under naveln ser jag bara fläskig ut som jag ätit för mycket onyttig mat. Så ingen söt bebisbula än, men längtar.

Någon mer med uppsvullen mage ovan naveln? Man ser gravid ut men det är inte det för fostret ligger inte där och är bara runt 2-3 cm. När syntes det för er andra som har barn sedan innan?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Det Kanske är livmoder och eller urinblåsa som puttar dit magsäcken?
  • Wielkip
    En del av oss skrev 2015-12-02 14:08:36 följande:

[quote=76070188][quote-nick]Wielkip skrev 2015-12-02 09:02:08 följande:[/quote-nick]

Det Kanske är livmoder och eller urinblåsa som puttar dit magsäcken?

[/

Nja tveksam är i v.9+3 idag.

Kul och se dig igen förresten. Hur mår du? Vilken vecka är du i nu?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Kanske fortfarande är svullna tarmar då :)
    Jag mår bra! Dock rejäl foglossning om jag går mycket under dagen :/ bebson mår också bra hoppas jag, hörde hjärtat senast igår iaf! Gick in i v.14 idag :)
  • Wielkip
    bryrmiginte skrev 2015-12-05 12:25:05 följande:

Kom lite blod på pappret inatt, en vecka efter jag sett den lilla på ul. Läskigt :(

Usch :( kom det bara lite eller har det fortsatt?
  • Wielkip
    bryrmiginte skrev 2015-12-05 19:47:02 följande:
    Bara lite, en gång inatt sen en gång idag, båda gångerna efter jag försökt bajsa (ursäkta:p) så man har ju tryckt på lite. Vågar inte göra de igen, rädd att ee ska blöda mer. Går in i vecka 14 imorgon, och på ul såg allt bra ut. Tycker de är konstigt ; (
    Var samma för mig, min moderkaka visade sig vara föreliggande. Fick sexförbud och har tagit det extra lugnt med lyft och ansträngning. Blödde bara två ggr i v.9, är nu i v.14 och inget mer blod pepparpeppar.
  • Wielkip

Vi har redan bugaboo donkey och bee, så vi kommer köpa till syskondel till donkeyn och liggdel till bee't så är vi redo på vagnfronten :)

• Wielkip
    Lisa88 skrev 2015-12-16 18:03:09 följande:

Fina Junimammor! Ni har ingen Fb-sida för Junimammor?

Kramar

Hoppet är de sista som överger en..
    Det finns en grupp, dock debatteras det om ifall fler ska få vara med. Skriv pm till en i tråden här som heter knappeen eller liknande så bör du släppas in hoppas jag :)
Svar på tråden Junibebisar 2016