• Wielkip

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-10-30 18:37:10 följande:

[quote=75940494][quote-nick]Wielkip skrev 2015-10-30 18:23:18 följande:[/quote-nick]

Kan man äta brieost om man fryser den innan? Eller går det inte att frysa och behålla den god Kanske?

[/

Är den pastöriserad går den väl att äta? Nu är jag inte säker och herregud jag åt en liten bit pastöriserad brieost förra veckan i tron att det var gravid säkert.

Visste inte ens att det fanns pastöriserad, haha! Vet bara att man inte får äta opastöriserat, men det kanske är något farligt med möglet också? Har ingen aning alltså, vore gött att kunna äta lite kex och ost :
  • Wielkip
    En del av oss skrev 2015-10-31 09:12:01 följande:

VUL görs bara av läkare och gynekologer, BM gör aldrig VUL, däremot gör specialutbildade BM viss fosterdiagnostik som nupp och KUB men inte FVP och MKP.

Det görs inga VUL på inskrivning på MVC heller just av den anledningen att MVC BM inte har den kompetensen.

Vissa Mvc erbjuder dock vul vet jag, kanske inte som standard vid inskrivning men det brukar komma läkare/gyn regelbundet och utföra inbokade vul på vissa Mvc. Man får höra hur det ligger till på ens egna :)
  • Wielkip

Hur tidigt har ni hört hjärtljud med hemmadoppler? Har inte provat tidigare än v.14-15 med de andra barnen, så vet inte när man "börjar" kunna höra, Kanske är dags att plocka fram den ur källaren och prova om nån vecka :D

• Wielkip
    Äppeljuicen skrev 2015-11-01 11:11:17 följande:
    JAG! Känns som om man bara vaknar för vaknandets skull när man inte måste kissa.
    Kroppen ställer in sig på att ta hand om en bebis dygnet runt. De sista veckorna är ju hemska :'D minns att jag vaknade minst en gång i timman då. Men det är väl bra för man blir ju van tills dess att det är dags att amma varannan timme natten igenom.
  • Wielkip
    primavolta skrev 2015-11-01 13:43:01 följande:

Fått missfall, vaknade med kraftig mensvärk och att det blödde. Va på gynakuten där läkaren sa att det sannolikt var missfall..
    Han sa att jag skulle dubbelkolla med gravtest om 2 veckor :(

Så tråkigt, är ledsen och gråtfärdig om vartannat..

Beklagar :(
  • Wielkip
    primavolta skrev 2015-11-01 17:47:25 följande:

Tack allihopa!! Önskar er lycka till med era graviditeter och ta hand om era junibebisar <3

Hoppas ni får gosa höstbebis istället <3
  • Wielkip
    Tiana skrev 2015-11-02 11:11:17 följande:

En fråga förresten: Hur tänker ni kring influensavaccinet? Vi hade en lång diskussion hemma efter ett nyhetsinslag igår sambon och jag. 

Har aldrig ens tänkt tanken att vaccinera mig mot influensa (är 24 år) och detta är min tredje graviditet under influensaepidemi. Borde man vaccinera sig, eller va? :P Är det pga att gravida riskerar att bli sjuka lättare? Känns inte som att en influensa är dödsfarligt för en normal-frisk, om än gravid, människa? Känns mer risky att vaccinera sig.
  • Wielkip

Hur mår alla ni som har haft blödningar, men inte missfall? Vi är ju ett par stycken :/ Jag har inte haft någon mer blödning efter vulet, hoppas det betyder att Mini-me lever gott där inne, och att vi går in i v10 (9+0) imorgon <3

• Wielkip
    En del av oss skrev 2015-11-02 15:01:59 följande:

Jag kommer vaccinera mig. Är i v.16 i januari och man kan vaccinera sig fram till 28 februari.

Stämmer det att barnet är skyddat när det föds om mamman vaccinerar sig eftersom barnet ammas sedan?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016
    Vi föder varken i influensa eller rstider så vaccinera sig för att barnet ska få lite försvar är ganska onödigt.

Vart finns bekräftad forskning på att foster skulle ta skada av influensa? Har aldrig hört och tycker det låter konstigt, influensa är väl hög feber och ibland kräkningar typ, och det kan man ju få oavsett, och det är ju inte skadligt för fostret på något vis..
  • Wielkip
    UK Jennie skrev 2015-11-02 23:19:53 följande:
    Haller med - Ankissen, forsok att behandla svampinfektionen! Du kan fraga pa Apoteket vilken behandling som ar saker i att anvanda i graviditet. Sedan ar det jattebra for underlivet att smorja med vegetabilisk olja (rapsolja, solrosolja etc), later helt sjukt men jag brukade jobba pa gynmottagning och jattemanga tjejer blev hjalpta av det radet!
    Jag skulle köpa svampbehandling igår men På Apoteket sa de att de inte längre får rekommendera någon behandling till gravida...
Svar på tråden Junibebisar 2016