Inlägg från: annieh897 |Visa alla inlägg
  • annieh897

Junibebisar 2016

Nu är det min tur att vara nojig... Vecka 23+5. Förra veckan kände jag massa sparkar. Nu har jag känt några enstaka buffar senaste dagarna, inget mer. Läser att det kan vara så, att det inte är förrän efter vecka 25+0 (eller 27+0 enligt vissa) som det ska sparka regelbundet. Att bebis helt enkelt kanske ligger vänd åt andra hållet och sparkar inåt och då känns det inte. Tycker att jag varit ganska lugn hittills men nu är jag orolig. Känns långt till besöket hos BM om en vecka.

• annieh897
    Sookie85 skrev 2016-02-16 17:58:32 följande:

[quote=76344037][quote-nick]annieh897 skrev 2016-02-16 12:38:28 följande:[/quote-nick]

Nu är det min tur att vara nojig... Vecka 23+5. Förra veckan kände jag massa sparkar. Nu har jag känt några enstaka buffar senaste dagarna, inget mer. Läser att det kan vara så, att det inte är förrän efter vecka 25+0 (eller 27+0 enligt vissa) som det ska sparka regelbundet. Att bebis helt enkelt kanske ligger vänd åt andra hållet och sparkar inåt och då känns det inte. Tycker att jag varit ganska lugn hittills men nu är jag orolig. Känns långt till besöket hos BM om en vecka.

[/

Hej! Längesen jag skrev här, är i v 23+6 och har varit och är fortfarande lite orolig för mindre rörelser i magen. Vissa dagar känner och ser vi rejäla sparkar och vissa dagar bara lite fladder. Ringde förlossningen i lördags Och de sa åt mig att lägga mig på vänstersida i 2 timmar och bara koncentrera mig på rörelser, man ska känna 10 rörelser (behöver inte vara sparkar) på dessa timnmar, vilket jag gjorde. Vissa säger att man även kan dricka isvatten innan man känner efter.

Hoppas den buffar på rejält snart i magen på dig.

Det ska jag testa, tack för tipset!
  • annieh897

Jag testade att lägga mig på sidan igårkväll och det tog inte lång stund förrän det började röra sig därinne. Idag har det sparkat mer igen och jag lyckades till och med få med en spark på film, så nu är jag mindre orolig :)

• annieh897

24+5 idag och besök hos barnmorskan. Mätte magen och lyssnade på hjärtljud - men lilla bebis var inte så samarbetsvillig för när bm lyssnade där hon låg på höger sida flyttade hon sig till vänster, då följde bm efter och då flyttade hon sig tillbaka till höger :D

• annieh897
    frucgsvensson skrev 2016-02-23 21:55:51 följande:

Är det någon som har erfarenhet av en Bedside crib spjälsäng? Dom är smalare och med hjul. Troll tror jag märket är?

Jag undrar lite hur den är för då jag läser recensionerna så är det några som skriver att den är lite ranglig, att man inte kan få den tätt mot sängen t.ex.

Jag/vi vill ha en spjälsäng som går att ha nära sängen så att ena sidan tas bort. Det går inte på ikea sängarna vad vi sett, för då kan man ju bara ha sängen i läget längst ner? Har en hög kontinentalsäng och vill ha honom i samma höjd som oss. Jag vill inte ha honom i sängen så det känns som en bra idé med öppen spjälsäng, men vet som sagt inte vilken säng som kan tänkas fungera bra utan att det blir så mycket nivåskillnader på vår och hans säng.

Vi ska få ärva en sån här från en bekant. Den har funkat bra för dom. m.pinkorblue.se/tobi-babybay-original-sidosaeng-massiv-bok-vitlackerad-a041086.html
  • annieh897

Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?

• annieh897
    frucgsvensson skrev 2016-02-28 00:25:08 följande:

Det väljer du ju själv. Mindre dagar = mindre ersättning.

Jag tänker alltså så att jag skyddar SGI. Var lite otydlig. Har läst att man har rätt att vara ledig innan förlossning, men jag måste se till att sgi är skyddad. Aja, får ringa fk nån dag. Detta med föräldrapenning är ju en hel vetenskap....
  • annieh897
    Cherryay skrev 2016-02-28 03:06:48 följande:

Såhär är det:

Ja, 5 fp-dagar i veckan räknas som fulltid - du behöver inte ta ut 7.

Men: din sgi kan vara skyddad ändå, alltså: du kanske inte behöver ta ut fp alls om du inte vill. Det är nämligen så att om du har arbetat fulltid i minst 6 månader i följd så är din sgi skyddad och du har rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan bf, utan att din sgi påverkas.

Jaha! Vet du om man måste ha jobbat sex månader nu, alltså precis innan man går ner i arbetstid? Jag jobbar 50% och är inskriven på Arbetsförmedlingen 50%. Jag har jobbat mer än 6 mån sammanhängande heltid men det var för ett par år sen. Sen dess har jag sett till att skydda sgi genom att vara inskriven på Af.
  • annieh897
    Elenius skrev 2016-02-28 10:49:07 följande:

Är i 22+4 idag och känner bara min livmoder till i höjd med naveln! Borde den inte gå högre nu?

Det tror jag är helt normalt. Jag är i v 25+4 och min går bara en liten bit ovanför naveln. Var hos bm i torsdags och mätte magen och låg mitt på kurvan.
  • annieh897

100 dagar kvar till bf enligt appen! Tvåsiffrigt imorgon, nu börjar nedräkningen på riktigt!

Svar på tråden Junibebisar 2016