Inlägg från: annieh897 |Visa alla inlägg
  • annieh897
    Familjen N skrev 2016-07-03 19:29:53 följande:

Härligt!

Här är det samma :) Jag och Viktor (1mån) somnar vid 23 och sover till 6-7 tiden, äter, och somnar om och sover till 9-10. Skönt att mannen är hemma och tar dottern på snart 4år när hon vaknar vid 8 :)

Verkligen lyx och man orkar vara en helt okey mamma till 4-åringen också ;)

Vilken lyx! Inatt sov faktiskt Freja kl 3-9 utan uppvak, så skönt! Annars brukar vi behöva byta blöja (hur mycket bajs kan en så liten producera?!) och amma ungefär varannan timme.
  • annieh897
    ostpaj skrev 2016-07-04 21:02:18 följande:

Så det är inte bara jag som funderat i de banorna?! Ibland undrar man om de får i sig nånting eftersom maten bara verkar rinna igenom. Favoriten är när man bytt en bajsblöja för att byta nästa precis när man klätt på henne igen....

Ja, det känns väldigt bekant...

Imorgon kommer BVC på hembesök. Ska bli skönt för jag får ingen ordning på amningen. Dels gör det ont (ena bröstvårtan har spruckit, ajajaj!) och så krånglar hon så mycket. Bara släpper och skriker och blir mer och mer frustrerad. Funderar på om det kommer för mycket mjölk på en gång (det droppar ordentligt innan hon ens sugit tag) och att det gör att hon inte vill börja suga. Fast ibland suger hon bra ett par minuter, sen släpper hon och skriker. Så jobbigt att inte veta vad som är fel!
  • annieh897

Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...

• annieh897
    Minerva skrev 2016-07-07 09:16:34 följande:

Sätter du på den genom att vända nappen ut och in å sen "ploppa" på den över bröstvårtan så den sitter tajt och rakt på? Gör man inte det så kan nappen glida åt sidan lite under amningen upptäckte jag och då blir bröstvårtan lite klämd.

Det gör jag inte, ska testa! :)
  • annieh897
    eliiinv skrev 2016-07-08 13:53:15 följande:

Våran tös blir imon 1 v gammal! Har lite funderingar om bajjseriet, kan tillägga att jag helammar och det har fungerat felfritt. Undrar om det är normalt att det sprutar bajs i blöjan, eller ja det låter nästan som det. Hon bajsar mestadels på natten och då kan man höra att hon trycker ut en baj med luft därtill, att det blir som ett tryck. Eller ska det mer tryckas ut försiktigt från dem?

Lite nojjig att det är magproblem, hon visar inget obehag eller så när hon bajsar och BVC-besöket är det dags för nästa vecka först :)

Låter som Freja, hon bajsar också så man hör det ordentligt ;) Är ett himla tryck i det ibland.
  • annieh897
    annanaa skrev 2016-07-08 17:53:57 följande:

vad har ni för upplevelser & erfarenheter kring acos D-vitamin droppar som man får av BVC? Min flicks fick första 5 dropparna i onsdags och sen dess är hon otröstlig ( förutom tutten) och man ser hur ont hon har i magen, :(

Ont i magen här också, men vet inte om det beror på dropparna. Har börjat med Minifomdroppar och hon har iaf inte gallskrikit sen dess men är gnällig, framförallt på kvällen.
  • annieh897
    annanaa skrev 2016-07-08 20:53:23 följande:

Kan inte heller säga helt 100 att det är dropparna men det började i samband med det och googlar man detta är jag inte ensam...

Mannen åkte och köpte pysventiler och provade för 2 timmar sedan, det var minst sagt spännande! Var inte beredd på att hålla imot den flög ut tillsammans med en pil av bajs. Hoppas det hjälpte!! Första gången idag som jag kunnat lägga ifrån mig henne utan gnäll. Ska göra en till pysare innan läggdags och förhoppningsvis får jag sova något inatt!

Det ska jag testa nästa gång hon blir så som hon var häromkvällen när absolut ingenting dög och hon bara skrek!
  • annieh897

Från 1177.se:

"Ett till tre dygn efter att man smittats brukar kräkningar, feber och vattentunna, täta diarréer börja plötsligt. Man brukar vara sjuk omkring 5-8 dagar, men ibland längre. Några barn blir mycket sjuka med intensiva kräkningar och diarréer som kan göra barnet uttorkat med saltrubbningar, kramper och hjärninflammation som följd. En svår rotavirusinfektion kan kräva sjukhusvård."

"Infektionen är ansträngande för de drabbade barnen och deras familjer men de allra flesta barn tillfrisknar utan sjukhusvård. Barn under två år löper störst risk att drabbas av svår infektion med komplikationer. Bestående skador är sällsynta. Dödsfall är mycket ovanliga i Sverige."

Låter inte så himla roligt. Jag tror att vi ska vaccinera. Vi fick ingen broschyr, bvc-sköterskan sa att vi skulle googla det.

• annieh897
    ostpaj skrev 2016-07-11 23:31:55 följande:

Fast verkar ju inte vara så vanligt här. Eller, vanligt att det ens blir allvarligt. Vanlig biverkning verkade vara tarmvred hos de små. Känns lite som pest eller kolera. Så sent som 2014 drogs vaccinet tillbaka för socialstyrelsen inte hade godkänt det! :o

Hmm... Det lät inte så bra!
  • annieh897

Matmaraton på kvällen här också. Och det duger inte alltid det heller. Hon är definitivt mer svår att få nöjd på kvällen även om det är mycket bättre sen vi började med Minifom.

• annieh897

Är era bebisar gnälligare i värmen? Vad gör ni för att underlätta mer än amma/mata ofta och ta av kläder?

• annieh897

Ja, det var riktig fart i tråden där ett tag när det kom bebisar på löpande band :)

Hur går det för alla? Vår Freja (en månad i fredags) började ge svarsleenden häromveckan. Hjärtat smälter!

• annieh897

Tips hur man sätter upp en mobil vid skötbordet? Hittar bara mobiler som fästs på spjälsängar och det funkar inte. Vi har en vanlig hylla (ett enkelt hyllplan) bredvid skötbordet och skulle vilja fästa en mobil där eller på annat sätt få en mobil över skötbordet.

• annieh897

Kom att tänka på en sak. Blev ni erbjudna att gå igenom förlossningen och ställa frågor till barnmorskan efteråt?

• annieh897
    ostpaj skrev 2016-08-09 12:54:14 följande:

Nej, det blev jag inte. Varför undrar du? Är det ngt som ska erbjudas?

Jag hade en jobbig förlossning som avslutades med sugklocka och när bebisen väl kom ut hade hon navelsträngen runt halsen och kunde inte andas ordentligt så de sprang ut med henne och var borta ca 15 min innan jag fick träffa henne. Pratade med en barnmorska häromdagen som tyckte att det var konstigt att jag inte fick prata med nån efteråt. Det lät på henne som att det var vanligt att man får göra det, så jag blev fundersam.
  • annieh897
    Moorii skrev 2016-08-09 17:39:55 följande:
    Jag är egentligen en från julitråden, men har följt även denna tråd länge. Jag födde min son förra måndagen och fick även jag hjälp av sugklocka och klippning på slutet då bebisens hjärtljud gick ner, plus att de också fick springa iväg med honom för han hade svalt lite bajs och så som dom fick pumpa ut. Fick besök både av barnmorskan som förlöste mig pga den lite speciella förlossningen och en läkare, separata besök. Så hon har nog rätt i att du borde fått prata med någon!
    Ja, det påminde en del om min förlossning. Konstigt att det hanteras så olika. Hade varit skönt att få prata med nån och ställa frågor, men allt var så omtumlande så jag tänkte inte på att fråga efter det.
Svar på tråden Junibebisar 2016