Junibebisar 2016
Grattis Liinaa91!
Grattis Liinaa91!
Härligt!
Här är det samma :) Jag och Viktor (1mån) somnar vid 23 och sover till 6-7 tiden, äter, och somnar om och sover till 9-10. Skönt att mannen är hemma och tar dottern på snart 4år när hon vaknar vid 8 :)
Verkligen lyx och man orkar vara en helt okey mamma till 4-åringen också ;)
Så det är inte bara jag som funderat i de banorna?! Ibland undrar man om de får i sig nånting eftersom maten bara verkar rinna igenom. Favoriten är när man bytt en bajsblöja för att byta nästa precis när man klätt på henne igen....
Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...
Sätter du på den genom att vända nappen ut och in å sen "ploppa" på den över bröstvårtan så den sitter tajt och rakt på? Gör man inte det så kan nappen glida åt sidan lite under amningen upptäckte jag och då blir bröstvårtan lite klämd.
Våran tös blir imon 1 v gammal! Har lite funderingar om bajjseriet, kan tillägga att jag helammar och det har fungerat felfritt. Undrar om det är normalt att det sprutar bajs i blöjan, eller ja det låter nästan som det. Hon bajsar mestadels på natten och då kan man höra att hon trycker ut en baj med luft därtill, att det blir som ett tryck. Eller ska det mer tryckas ut försiktigt från dem?
Lite nojjig att det är magproblem, hon visar inget obehag eller så när hon bajsar och BVC-besöket är det dags för nästa vecka först :)
vad har ni för upplevelser & erfarenheter kring acos D-vitamin droppar som man får av BVC? Min flicks fick första 5 dropparna i onsdags och sen dess är hon otröstlig ( förutom tutten) och man ser hur ont hon har i magen, :(
Kan inte heller säga helt 100 att det är dropparna men det började i samband med det och googlar man detta är jag inte ensam...
Mannen åkte och köpte pysventiler och provade för 2 timmar sedan, det var minst sagt spännande! Var inte beredd på att hålla imot den flög ut tillsammans med en pil av bajs. Hoppas det hjälpte!! Första gången idag som jag kunnat lägga ifrån mig henne utan gnäll. Ska göra en till pysare innan läggdags och förhoppningsvis får jag sova något inatt!
Från 1177.se:
"Ett till tre dygn efter att man smittats brukar kräkningar, feber och vattentunna, täta diarréer börja plötsligt. Man brukar vara sjuk omkring 5-8 dagar, men ibland längre. Några barn blir mycket sjuka med intensiva kräkningar och diarréer som kan göra barnet uttorkat med saltrubbningar, kramper och hjärninflammation som följd. En svår rotavirusinfektion kan kräva sjukhusvård."
"Infektionen är ansträngande för de drabbade barnen och deras familjer men de allra flesta barn tillfrisknar utan sjukhusvård. Barn under två år löper störst risk att drabbas av svår infektion med komplikationer. Bestående skador är sällsynta. Dödsfall är mycket ovanliga i Sverige."
Låter inte så himla roligt. Jag tror att vi ska vaccinera. Vi fick ingen broschyr, bvc-sköterskan sa att vi skulle googla det.
Fast verkar ju inte vara så vanligt här. Eller, vanligt att det ens blir allvarligt. Vanlig biverkning verkade vara tarmvred hos de små. Känns lite som pest eller kolera. Så sent som 2014 drogs vaccinet tillbaka för socialstyrelsen inte hade godkänt det! :o
Matmaraton på kvällen här också. Och det duger inte alltid det heller. Hon är definitivt mer svår att få nöjd på kvällen även om det är mycket bättre sen vi började med Minifom.
Är era bebisar gnälligare i värmen? Vad gör ni för att underlätta mer än amma/mata ofta och ta av kläder?
Ja, det var riktig fart i tråden där ett tag när det kom bebisar på löpande band :)
Hur går det för alla? Vår Freja (en månad i fredags) började ge svarsleenden häromveckan. Hjärtat smälter!
Tips hur man sätter upp en mobil vid skötbordet? Hittar bara mobiler som fästs på spjälsängar och det funkar inte. Vi har en vanlig hylla (ett enkelt hyllplan) bredvid skötbordet och skulle vilja fästa en mobil där eller på annat sätt få en mobil över skötbordet.
Tack för tipset Familjen N!
Kom att tänka på en sak. Blev ni erbjudna att gå igenom förlossningen och ställa frågor till barnmorskan efteråt?
Nej, det blev jag inte. Varför undrar du? Är det ngt som ska erbjudas?