Inlägg från: annieh897 |Visa alla inlägg
  • annieh897

Junibebisar 2016

vindruvan skrev 2016-03-20 13:46:14 följande:

Skriver ni på faderskapet innan barnet är fött? Det gjorde vi efter några veckor på socialkontoret med första barnet minns jag. Däremot var det inga problem för pappan att ta ut tillfällig fp då barnet låg inskrivet på neo sina första veckor och därefter ta ut sina 10 "pappadagar".

Ja, vi ringde och bokade tid för det, var inga problem.
  • annieh897

Vi har köpt en Babybay sidosäng som bebis förhoppningsvis trivs i. Jag vågar inte heller ha bebis direkt i vår säng men vill ändå ha henne nära.

• annieh897

Vecka 31 imorgon. Nu börjar det bli tungt! Har haft foglossning mer eller mindre hela graviditeten men nu verkar det vara på gång att eskalera. Gör ont i rygg/höfter konstant och det är jobbigt att röra sig. Hela kroppshållningen har ändrats, känner mig som en banan, liksom lutar bakåt och svankar och har svårt att gå normalt. Det är svårt att hitta en skön ställning att sitta/ligga i också. Antingen gör ryggen ont eller så känns det som att att alla organ trycks upp mot revbenen så att jag inte får luft. Hej och hå, bara gnäll ;)

• annieh897

Hur ska man egentligen bädda spjälsängen? Plastad frotté är ju bra vid tex läckande blöjor, men har läst att det kan bli svettigt. Ser massa bilder på bäddade spjälsängar, då verkar alla köra hela setet med täcke, kudde etc. Har läst att det är bättre med filtar eller inget alls i början, så jag undrar vad som är bäst?

• annieh897

Vad händer om försäkringskassan nekar sjukskrivning? Kan jag vara hemma ändå (utan pengar förstås) eller sabbar jag min SGI då?

• annieh897
    Tiana skrev 2016-04-13 11:52:17 följande:

Fast nu gällde det väl inte att man nekad sjukskrivning utan nekad ersättning från försäkringskassan?

Undrar över detta med då jag också väntar på besked. 

Exakt, läkaren har sjukskrivit mig och tycker inte att det är nån tvekan om saken, men om fk håller med vet man ju aldrig.

Jag vill inte göra av massa dagar före bebis är född (måste ta ut fp fulltid för att skydda SGI i såna fall) men får ju göra det om det inte finns nåt annat alternativ.
  • annieh897
    vindruvan skrev 2016-04-14 16:02:50 följande:

Jag tror att den är säkrad såhär nära inpå bf. Men ring dom och kolla så får du iaf rätt svar.

Jag tror att den är det om man har jobbat ett visst antal månader innan, annars inte.
  • annieh897
    vindruvan skrev 2016-04-14 17:41:49 följande:

Ja, så är det nog och nu vet ju iofs inte jag hur länge du har jobbat/inte jobbat. Ring dom och hör eller avvakta. Lycka till!

Jo, ska göra det. Borde få besked snart.
  • annieh897

Fick just höra att slemproppen har gått för en bekant som också är gravid. Så det är ev förlossning på gång. Hon är beräknad endast två veckor före mig. Blev just lite stressad att få allt klart, vi väntar fortfarande på leverans av barnvagn och skötbord. Plötsligt känns det ganska nära...

• annieh897

Jag väntar fortfarande på besked från fkassan. Min sjukskrivning förlängdes och utökades den 17 mars men har fortfarande inte fått besked. En handläggare ringde för ett par veckor sen och frågade lite, men sen har jag inte hört något mer. Sjukskrivningen går ut i slutet av nästa vecka så jag får väl lyfta luren och ringa. Så jobbigt att ha och göra med dem, och det lär väl inte bli bättre framöver med föräldraledighet, VAB osv...

Svar på tråden Junibebisar 2016