-
Det vet man inte, isåfall. Jag är lika hispig, och bokade därför ett privat ultraljud i vecka 12.Taiga skrev 2015-10-23 12:58:16 följande:Jag måste fråga, hur funkar sånt där? Jag ska på hälsosamtal i Nov, sedan inskrivning. Första grav för mig. Det jag kan läsa mig till så får jag UL i v 17 typ, men hur vet man om det är MA innan? Jag är helhispig att jag ska behöva gå runt med ett dött foster ända till v 17, eftersom de inte kollar något innan den veckan. -
Gick du till vårdcentralen då? Hade de kontakt med din BM?annieh897 skrev 2015-10-26 14:07:29 följande:Ja det var skönt, behövde inte alls argumentera för sjukskrivning. Jag mår illa hela dagarna och är utslagen av trötthet, delvis pga att jag inte kan äta ordentligt pga illamåendet. -
Nej, den är hemlig. Ingen ser.Jeto skrev 2015-10-27 17:03:04 följande:Jag ansöker om medlemskapet i fb när de kritiska veckorna är över hihihi
De man är vän med kan väl se att man är medlem i den gruppen?
-
Om man vet när man hade ÄL kan man räkna från två veckor tidigare. Så ÄL-datum - 14.Erla skrev 2015-10-28 16:00:46 följande:Är lite fundersam kring det hela med hur långt gången jag är. BM, internet och jag är inte riktigt överens. Har väldigt varierande längd från cykel till cykel, men lyckligtvis tempade jag under denna cykeln. Den 10:e augusti har FF satt ut att jag hade äl, men tempdippen var den 9:e. Fick en liten dipp (implation?) den 13:e och mina symptom började den 15:e. Hur ska jag tänka kring antalet veckor jag är i?
-
Nån annan som tränar (och vill fortsätta träna) mycket? Innan graviditeten sprang jag 30-40 km i veckan, men pga skada ungefär samtidigt som jag blev gravid höll jag upp i ett par veckor. Nu har jag börjat springa igen, men inte de distanserna... Går på spinning (1-2 gånger i veckan), random pass på friskis 1 gång i veckan, styrketräning 1 gång i veckan och så löpning när jag känner för det och innan styrketräning.. Det blir 5-7 km per löptillfälle. Jag springer milen under en timme på lopp.
Detta är min första graviditet, är det någon som varit gravid tidigare och tränat på de här nivåerna? Hur länge kunde ni fortsätta i samma takt?
-
Ja, jag mår illa från och till men det försvinner alltid när jag tränar, det är skönt.. och motiverar! "Bara" 8 (7+4) :)2013januari skrev 2015-10-30 08:01:11 följande:Du kommer få lyssna på kroppen är det enda jag kan säga. Hur andra haft det är så olika... Jag tränar fortfarande 6-7 pass i veckan fast jag mår fruktansvärt illa men det är som att det försvinner under passen för då är fokus på att prestera liksom...?
Så kör på så länge det känns bra, distans och tempo kanske du får justera efterhand liksom men annars inget hinder...
Vilken vecka är du i? -
Vissa dagar är mina suuuupermjuka och andra stenhårda. De gör fortfarande ont när jag trycker på dom dock :)Jennyyyyy skrev 2015-10-30 10:52:06 följande:Är era bröst likadana hela tiden?? Mina har mjuknat och inte lika ömma idag. Man blir så nojig!!!
-
Åh vad gött att höra! Jag vill jättegärna springa ett par lopp i sommar efter bebisen fötts.mopstops skrev 2015-10-30 11:44:04 följande:Jag tränade mycket innan och under min förra graviditet. Jag löptränade eller smålufsade väl mer i slutet men fram till någon gång i vecka 30 iaf. Har bild på mig i träningskläder v 29 :) crosstrainer stod jag på dagar innan förlossning. Samma dag som värkarna började var jag ute på min 5 km promenad. Vet att jag lufsade blodomloppet 26 maj (5 km) men lufsade/gick omvartannat och lillen är född 4 juli. Sen började jag ganska kvickt efter graviditeteten med löpning efter samråd med barnmorska samtidgt som jag lyssnade till min kropp. När lillen var 2 månader sprang jag midnattsloppet i malmö på strax under 52 min :) Denna gången känner jag redan att jag inte kommer orka att hålla på så länge då jag redan känner mig tung, men ska lyssna på kroppen men fortsätter hålla igång det jag kan :) -
Imorgon ska jag berätta för mina föräldrar, syskon och farmor på 99 år. Tänkte läsa en liten dikt för farmor...
"Du ska få en present av ett annorlunda slag
tyvärr kan du inte öppna den idag
Just nu syns den faktiskt knappt
men som tur är växer den väldigt snabbt
För i min mage det en liten bor
som gärna vill kalla dig gammelfarmor"
Vad tycker ni?
-
Vill poängtera att så länge man inte har ont eller så är det absolut ingen fara att lyfta. Känns ibland som vi gravida borde låsas in i skyddsrum... Jag lyfte 45kg marklyft igår. Det är inte ett dugg farligt eftersom jag gjorde lika och mer innan jag blev gravid.EmManny skrev 2015-10-30 20:17:19 följande:Grattis!!! Måste kännas fantastiskt!
Var försiktig med tunga lyft! Själv bor jag i Tyskland och här omfattas gravida av en särskild skyddslag som bla säger att gravida får lyfta max 5 kg. Vad jag har förstått finns tyvärr inte liknande lag i Sverige men jag tänker att den finns här av anledning.