• Ellaria

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-11-23 16:13:20 följande:

I Sverige lämnar vi blodprov innan UL, nackspalten mäts och man får svar samma dag på sannolikheten på Trisomi 13 Edwards syndrom och Trisomi 18 Pautuns syndrom som är riktigt allvarligt barnet blir max 10 månader om det ens överlever graviditeten samt Trisomi 21 Downs syndrom. Sannolikheten är 90% och mig säger det inget eftersom det ger en falsk trygghet.

NIPT är samma sak i stort sett fast 99% sannolikhet på dessa trisomier men kostar runt 7000 kr om mannu inte har fått hög sannolikhet på KUB då erbjuds NIPT gratis eller FVP eller MKP

Nej. Trisomi 18 är Edwards syndrom. Trisomi 13 är Pautuns syndrom. 80% av barnen dör under sitt första år.
    You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria
    caroline1986 skrev 2015-11-23 18:02:41 följande:
    Den lilla fisen mådde bra o inga avvikelser på kub! Den sprattlade som tusan ha! Dock fattade barnmorskan oss fel Vi ville ej veta kön men hon avslöjade det!
    Haha, förlåt, men det ser ju ut som en liten kattunge :D Underbar bild.
  • Ellaria
    Jensan911 skrev 2015-11-24 12:35:14 följande:

Hur tänker ni kring amning? Är det självklart att ni kommer vilja om det går eller är här någon som redan vet att de inte kommer vilja?

Kommer amma så mycket och så länge det går och barnet vill.
  • Ellaria
    HeIena skrev 2015-11-27 15:26:01 följande:

Hur ser ni på sushi?

Jag älskar sushi och känner mig så sugen på det. Visst kan man göra egen såklart, men orken finns inte där just nu.

Hur tänker ni?

Det är inget problem att äta sushi så länge du skippar tonfisken.
  • Ellaria
    Jennyyyyy skrev 2015-11-30 19:30:17 följande:

Så mysigt:) ser att det är en liten människa så tidigt:). Underbar känsla! Är det en tjej? Kan de se så tidigt?:)

Nä, kallar den för henne mest för att arbetsnamnet slutar på "-Lina".
  • Ellaria

Nu är det jag som ber om ursäkt då jag läste En del av oss inlägg helt fel. Jag har anmält mina egna inlägg för att jag var otrevlig, så förhoppningsvis försvinner dom. Det kommer dock innebära att jag förmodligen inte längre kan posta i den här tråden eftersom man blir blockerad från att skriva i trådar om flera av ens inlägg tas bort.

• Ellaria
    En del av oss skrev 2015-12-03 18:17:42 följande:

Vad har ni i ferretin och hB? Är ni zombietrötta? Har blivit rek att börja med 1-2 Niferex per dag och min mage blir ju sten av det och jag har ju redan svårt med toabesök gällande det så hur det kommer bli nu kan jag lätt räkna ut, men med tanke på hur galet trött jag är då jag kan sova dygnet runt så finns det inget val.

Jag är supertrött och somnar utan problem runt 9 varje kväll. Vaknar iofs kvart över sex, men ändå... Mitt järnvärde var helt okej och BM sa att jag inte behövde järntabletter "än", men att järndepåerna kunde sjunka senare, typ.
  • Ellaria
    Jennyyyyy skrev 2015-12-03 20:22:34 följande:
    Min mage är likadan fastän jag inte äter järntabletter. Går ca tre dagar innan nåt händer nu (ursäkta infon haha). Tar lactulos men det verkar sådär. Nån som har bra tips??
    Lägg upp benen på en pall framför toaletten... Så som vi sitter är inte särskilt naturligt. Egentligen borde man skaffa en sånhär! www.squattypotty.com/
  • Ellaria

Tecknet "]" finns på din platta... Om du berättar vilken platta du har kan jag förklara hur du ska göra för att få fram det.

• Ellaria
    Elenius skrev 2015-12-07 22:04:18 följande:

Går in i vecka 12 imorgon kan fortfarande ha mina vanliga byxor och Bh :( är det vanligt!

Jag är i v 14 och har på mig mina vanliga jeans. De är lite tajta, men ingen större fara. Samma med BH:n.
Svar på tråden Junibebisar 2016