• Ellaria

Junibebisar 2016

tofslan skrev 2015-12-08 16:45:06 följande:
    Haha, het beskrivning! Men här har du en till med ostbågsmage. Jag tycker det känns mkt bättre nu när jag har tajta kläder på jobbet (eftersom jag berättade häromveckan) än innan när jag kände mig tjock i stora tröjor och koftor. Bättre lyfta fram bulan och låta den synas (även fast det mest bara beror på svullna tarmar såhär tidigt..!)

Surt med knät! Jag gillar också verkligen simning som gravid, förra graviditeten slutade jag helt med annan träning (vilket jag har gjort nu med eft det inte känns bra för mej) men simning kunde jag hålla på med ända till typ vecka 30/32. (Sen fick jag så mycket sammandragningar av kallt vatten att jag fick skippa det med.) så jag hoppas kunna simma länge till!
    Finns ingen simhall i min stad... Dom bygger en ny och den blir inte klar förrän sent nästa år. Så himla surt eftersom jag ÄLSKAR att simma.
    Jennyyyyy skrev 2015-12-08 18:29:53 följande:

Velar om jag ska göra KUB! V12 nu så dags att bestämma sig. Får åka till annat län isåfall då jag är under 35 och de gör det inte här i Halland. Kan man göra både blodprover och UL samtidigt?

Ja, men då får du vänta på resultaten.

You know nothing, Jon Snow
  • Ellaria

Idag hörde jag bebisens hjärta med doppler här hemma. Galet coolt.

• Ellaria
    Jennyyyyy skrev 2015-12-12 13:04:16 följande:

Kub bokat imorgon av alla dagar:). De hade visst kub på en privatklinik i Halmstad. Någon som fått veta kön på kub? Säkert väldigt svårt att se men kan de kolla?:)

Vad var det för klinik?
  • Ellaria
    frucgsvensson skrev 2015-12-14 07:18:03 följande:

Jag har länge längtat efter barn, men kaggar inte funderat och tänkt ett dugg på barnvagnar och diverse barngrejer så jag har NOLL KOLL! Det enda jag vet är att vi vill ha en barnvagn som man kan koppla bilstolen till och från i början. Vore bra om det fanns så man kan byta till liggdel också och variera, någon som vet någon sån vagn?

Du är nog ute efter ett travel system. www.prisjakt.nu/kategori.php
  • Ellaria

Har bara köpt några kläder hittills... Och en bärsjal :) Tveksamt om vi ens köper vagn faktiskt.

• Ellaria

Jag hoppas iallafall att hon mår bättre nu än vad hon gjorde vissa dagar när hon skrev här. Det kanske är bra för henne att ta en paus från familjeliv.

Detta var ju inte den enda tråden hon hamnade i bråk i, tyvärr.

• Ellaria
    13mila skrev 2015-12-16 11:30:32 följande:

Känner igen mig... Är i v 14, beräknad till 17 juni men börjar undra om allt står rätt till där inne. Har haft flera symptom (ömma bröst, illamående, extrem trötthet, molande värk) fram till ca v 12-13. Men nu har allt avtagit... Var på vul v 7, fick se ett tickande hjärta, men nu när jag inte har några symptom undrar jag om jag var skengravid eller något sådant ???? ska på rul 21/1 och känns som en evighet....

Har läst om spökveckor, man hade gärna gjort ett ul helst idag bara för att stilla oron...

Om du såg ett foster med tickande hjärta var du ju definitivt inte skengravid :)
  • Ellaria
    Kawinna skrev 2016-01-05 19:01:45 följande:

Jag känner mig så orolig denna graviditet. Känner mig totalt ogravid och det känns som att något är fel... Har inte känt några rörelser alls vilket jag tydligt kunde göra i denna veckan (16+0) förra gången.

16+0 är jättetidigt för att känna. Du kanske har moderkakan i framvägg denna gången.
  • Ellaria
    annieh897 skrev 2016-01-06 16:50:08 följande:

Har ni skaffat gravidförsäkring? Vilket bolag valde ni och varför?

Trygghansas gratisförsäkring. Ska ändra till betal-versionen efter RUL. Den börjar inte gälla förrän v.22 iallafall.
  • Ellaria
    Dance dance dance skrev 2016-01-06 21:48:55 följande:
    Jag tror du måste teckna tilläggsförsäkringen innan rul, eftersom den gäller för vissa sjukdomar/förändringar som kan upptäckas vid rul.
    Jag har redan den som är gratis. Den täcker för sådant. Efter RUL kommer jag uppgradera till deras betalförsäkring.
  • Ellaria
    Tiana skrev 2016-01-07 08:21:08 följande:
    Tänk på att om du inte har betalvarianten före RUL så täcker den inte det som ev upptäcks då. Har du betalat försäkringen före RUL så täcks även dessa.
    Nej. Dubbelkollade nu och varken gratisvarianten eller den andra gäller förrän v.22 så det spelar verkligen ingen roll.
  • Ellaria
    Tiana skrev 2016-01-07 15:14:08 följande:

Citerar TryggHansa:

"Gravidförsäkring Gratis börjar gälla dagen efter den dag du tecknat den. Tillägget Gravidförsäkring Extra börjar gälla dagen efter den dag du betalat premien. Båda gäller tidigast från graviditetsvecka 22. Försäkringen gäller inte för sådant som visat symtom innan du tecknade den. Därför är det viktigt att teckna den tidigt i graviditeten. Om du tecknar Gravidförsäkring Extra innan graviditetsvecka 22 kan barnet senare få ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäckts före vecka 22, till exempel vid ultraljud. Förutsättningen är att försäkringen var betald senast dagen innan upptäckten."

Med andra ord: Har du betalat försäkringen före RUL och de ser en avvikelse på tex klumpfot kan det täckas av försäkringen. Upptäcker man detta först och tecknar försäkring efter RUL så gäller inte försäkringen längre för just klumpfot, utan det blir undantaget

Så fungerar försäkringsbranschen tyvärr. Du kan aldrig försäkra ett fel som du redan har upptäckt vare sig det gäller människor eller varor.

Aha, jag missförstod deras hemsida då, eftersom det stod "Båda gäller tidigast från graviditetsvecka 22." Jag tecknade och betalade den nu efter jag läst ditt inlägg, och då innebär det alltså att eventuella problem som upptäcks på RUL nästa vecka täcks av försäkringen när den börjar gälla i v 22?
  • Ellaria
    HeIena skrev 2016-01-08 10:09:10 följande:

Jag och sambon låg i sängen igårkväll och diskuterade namn. Tjejnamn är så mycket enklare än pojknamn! 

Vi har ett pojknamn vi gillar men känner att vi vill ha fler utfall det lilla knytet (om det blir en pojk) inte passar i det namnet vi valt. 

Vad har ni för pojknamn på er lista? 

vi gillar lite svenska, gammeldagsnamn. 

Otto är vinnaren just nu om det skulle vara en pojke. Annars gillar jag Alfons, Alvi, Ellis, Finn, Henry, Julius, Joni, Mio, Noa och Sigge.
  • Ellaria
    Elinwyens skrev 2016-01-22 16:36:24 följande:

Vill någon släppa in mig i Facebook gruppen?;D

Den är stängd för nya medlemmar, tyvärr.
  • Ellaria
    Hannibalis skrev 2016-01-22 18:59:48 följande:
    Det verkar ha blivit något missförstånd, gruppen är inte stängd :)
    Jo, den med 70+ av oss som heter "BF Juni 2016" är stängd för nya medlemmar. Antog att det var den hon menade.
  • Ellaria
    bryrmiginte skrev 2016-01-22 23:42:13 följande:
    Vet du Varför den är stängd? Roligare med fler ju kan man tycka ;p
    Majoriteten där inne ville inte att fler skulle tillkomma eftersom vi redan var så många.
  • Ellaria
    annieh897 skrev 2016-04-13 09:22:37 följande:

Vad händer om försäkringskassan nekar sjukskrivning? Kan jag vara hemma ändå (utan pengar förstås) eller sabbar jag min SGI då?

Du lär ju förlora ditt jobb om inte annat, om du är hemma utan att vara sjukskriven. Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar innan BF.
  • Ellaria

Börja med en tesked istället. En matsked är ju rätt mycket.

Svar på tråden Junibebisar 2016