Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

[quote=76040062][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-24 09:57:53 följande:[/quote-nick]

Statistik kan ju inge en falsk trygghet för att det är just det - statistik. Det säger inget definitivt om just din situation, vilket fvp eller mkp gör. Jag vet faktiskt inte vad 90% betyder i det här fallet?

Har nog läst det i någon artikel... Letade upp det: "Cirka 80-90 % av de kvinnor som bär på ett foster med Downs syndrom har en förhöjd sannolikhet enligt CUB. Det innebär, att om alla kvinnor med förhöjd sannolikhet enligt CUB genomgår fostervattensprov eller moderkaksprov så kan 80-90 % av alla foster med Downs syndrom upptäckas på fosterstadiet."

Så här tänker/känner jag:

1.Det gäller Downs, som för oss inte skulle vara orsaken till att göra kub. (Tror inte det stod motsvarande siffror för andra trisomier. Nån som vet om de skiljer sig?)

2. Det skulle krävas extra tester, vilket vi inte vill göra. Frågan är också hur många som får förhöjd risk, där barnet visat sig *inte* ha en kromosomavvikelse när man sen gjort fvp eller mkp. Hur hög är den procenten?

3. Det kan vara nere på 80%, dvs 1 av 5 fall upptäcks inte.

4. Det är en sannolikhetskalkyl, vilket innebär att man satt en gräns där man då vidare testar de med hög sannolikhet enligt den gränsen. Utanför det kan man ju få olika siffror som är olika höga, och frågan är hur man tolkar dem. Jag vet många som inte fått förhöjd risk, enligt kalkylen, men högre än andra runt dem, och då oroar man sig kanske ändå. I Finland, till exempel, låter det som att man bara får svaret att det är förhöjt eller inte. Kanske är det bättre?

[/

Jag har faktiskt inte hittat några siffror på Trisomi 13 och 18 än. Men mina argument att skippa KUB är just statistik för det lugnar inte mig. En mamma tex fick 1:8000 på Downs syndrom och hon födde barn med just Downs syndrom. En annan mamma fick 1:5 för Downs syndrom och gick vidare och hade det inte men däremot en annan avvikelse som hon hade låg sannolikhet för på KUB. Så KUB känns bara så onödigt för min del iaf. Tror chansen i min ålder att få siffror som 1:20 000 är obefintliga, bara åldersrisken är ju körd liksom.

Sedan vill jag slippa gå med oroväckande siffror från KUB i avvaktan tills FVP kan göras efter jul och nyår och oroa mig tills 100% svar kommer som kanske trots allt var en helt onödig oro.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76040096][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-24 10:06:37 följande:[/quote-nick]

Om det är något "problem" får du förstås reda på det när provsvaren kommer. De tog till exempel tsh-prover på mig, eftersom jag går på Levaxin. (Gissar att det tas i vilket fall, men jag såg till att ha tidig "inskrivning" så att prover togs.) I vilket fall hade jag lite höga nivåer, så de justerade dosen inom en vecka. Hade säkert varit samma sak om de sett järnbrist osv.

Lycka till på vul idag! Tror inte du behöver oroa dig för flytningarna. Med stor sannolikhet är det bara sköra slemhinnor.

[/

Jo gjorde tidig inskrivning också pga att jag står på Levaxin. TSH prov, T3 och fT4 ska tas idag med. Har haft normal T3 och fT4 länge nu men det är mitt TSH som är lite svajjigt, ska ligga under 2.5 under trimester , men även hört på max 2.0 och mitt var på 2.3 senast i i oktober så hoppas det sjunkit. Ferretin gissar jag inte är något vidare, har alltid lidit av dåligt hB och dom andra svaren är jag rätt säker på neg på HIV syfilis och hepatit b, immun mot rubella och blodgrupp A Rh+.

Får maila BM om TSH svaret om jag inte hört något om 1 vecka då.

Jo, antagligen men jag är nog övernojjig och vågade egentligen inte. Detta svidande känner jag inte igen heller och det känns som man blivit trängre. Kändes helkonstigt så får se om jag vågar mig på det igen annars får det va.

• En del av oss

[quote=76040172][quote-nick]tofslan skrev 2015-11-24 10:25:00 följande:[/quote-nick]

Min bm (på mama Mia Sthlm) sa att svaren på proven hon tog vid inskrivningen kommer efter ett dygn. Vi kom överens om att hon skulle ringa om något var galet och annars inte, om jag hade önskat det hade hon ringt i vilket fall.

[/

Ok min BM sa nämligen inget om när svar skulle ges, men antar är något på tok så borde ju hon höra av sig till mig.

• En del av oss

[quote=76040329][quote-nick]forsyne skrev 2015-11-24 11:05:43 följande:[/quote-nick]

Jag får se vad bm säger på torsdag; om jag ska ta så många prover. De flesta togs inför ivf i våras (socialstyrelsen kräver), men jag vet inte om de är för "gamla" nu. Det är så rörigt, också, för olika provet finns i olika databaser, så jag måste ju veta, och säga till bm var hon ska leta efter provresultat.

Jag tror inte det är konstigt om man upplever sig som trängre. Slemhinnorna svullnar upp under en graviditet. Jag var också väldigt nojig kring sex, men jag var också mer pigg på sex än på länge, efter månader i kemiskt klimakterium. Men inte så mycket nu längre. Nu mår jag för illa.

[/

Vad jag hört andra som står på Levaxin och läst mig till på olika medicinska sidor så skall TSH prov lämnas var 6:e vecka under graviditeten. Känner att det var lite väl länge sedan jag lämnade TSH prov senast (7okt) och skulle velat lämnat tidigare.

Jo du har rätt har inte tänkt på att slemhinnorna svullnar upp. Sedan känns det ju inte så upphetsande med sex nu när man progesteron vaginalt varje kväll. Är så trött på kladdet och doften gör mig illamående. Men snart så, 19 dec tar jag sista.

Samma här skumpar för mycket vilket känns obehagligt,mår illa oftast kvällar och zombie trött somnar i soffan varje kväll och brösten ömmar fortfarande något kolosalt men tycker synd om sambon då jag vanligtvis inte har nåt emot sex förutom nu. Tack och lov är han förstående så han tjatar inte för det skulle inte bita på mig snarare tvärtom.

• En del av oss

Måste fråga er andra. Drömmr ni mycket? Jag drömmer väldigt mycket om barnet just nu. Flera gånger har jag drömt om en flicka med mörkt hår. Inatt drömde jag att jag hade fött henne och var så besviken över förlossningen, framgick aldrig vad jag var besviken på men tror det handlade om att jag mestadels varit för drogad och hade för mycket minnesluckor.

Tänker alldeles för mycket redan nu på förlossningen, samtidigt som jag längtar galet mycket efter att bli mamma och ha barnet hos mig så är jag livrädd för smärtan. Har ju ingen smärttålighet alls, tycker ju bara blodprov gör ont så hur sjutton skall man klara av att föda barn med så lite smärtlindring som möjligt? Vill helst inte ta EDA då det kan riskera att man kan bli värksvag och krysskedet tar lång tid. Lustgas är för mycket obehag för mig. Känner mig räd helt enkelt för smärtan för jag vet hur ont det gör, fött ett barn förr iofs inte fullgånget men ändå gjorde det så galet ont. Eftersom barnet inte levde så kunde jag få all tänkbar smärtlindring så jag var ju fullkomligt knockad men vill inte vara det denna gång.

• En del av oss

[quote=76040441][quote-nick]Jennyyyyy skrev 2015-11-24 11:29:04 följande:[/quote-nick]

Är det någon mer som äter antidepressiva under graviditeten förresten?

[/

Nej jag äter inte det.

• En del av oss

Hur lägger man in bild? Klickar på välj filer men sedan händer absolut ingenting.

• En del av oss

Provar och ser om det går nu. Funkar det inte på ipad kanske men på mobilen?

• En del av oss

Ska se om det funkar via telefon

• En del av oss

Nu funkade det men bilden blev på snedden, vetinte varför det blir så.

Min lilla sötis blev framflyttad 1 dag så v.8+4 idag och växt från 13.6 mm i torsdags till 19 mm idag. Den rörde på sin ena arm och är så söt. Hjärtat slår fint och allt ser fint ut.

Svar på tråden Junibebisar 2016