• tofslan

Junibebisar 2016

Känner mig så väldigt gravid. Är bara i vecka 14... Magen är redan stor och framför allt konstigt "hög", bebismagen börjar strax under brösten. Som jag minns det från förra graviditeten dröjde det länge innan magen växte på sig däruppe men nu är jag redan där. Jag väntar visserligen tvillingar men det känns ändå väldigt stort? Får verkligen en föraning om hur denna graviditet kommer att kännas. Nåja. För nu mår jag bra, minus väldigt trötthet och STORT sömnbehov, så nu ska försöka vara nöjd så länge det faktiskt funkar ok. (Mådde väldigt dåligt i slutet av förra graviditeten.)

• tofslan

Just det. Hur tänker ni andra kring järntillskott? Jag funderar på om min STORA trötthet kan bero på järnbrist. Jag antar att de kollade järnvärde vid proverna som togs vid inskrivningen men det är ju många veckor sen nu..

• tofslan
    En del av oss skrev 2015-12-07 14:53:11 följande:

Jag har blivit rek niferex redan nu 1-2 st per dagproblemet är bara att jag redan är förstoppad och lär inte bli bättremed järntabletter.

Min mage är stor mitt på vid tarmarna under naveln där bebis är syns inget än är bara i v.10+1 och den är ca4 cm dena vecka. Så magen ovanför naveln som ser ut som bebismage är vet i tusan men ser verkligen ut som gravidmage i v.20 typ.

Jo det är jobbigt just nu plus den här tröttheten men somnar ju inte ändå.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Blev du rekommenderad niferex efter att ha lämnat blodprov eller? Jag funderar på att börja knapra på eget bevåg men det känns lite dumt. Som du skriver blir ju magen heller INTE kul av järntabletter
  • tofslan
    frucgsvensson skrev 2015-12-07 15:46:20 följande:
    Jag tittade mitt järnvärde vid första ultraljudet (v 9) och det låg på 138 (jättebra alltså). Nu har jag börjat känna mig yr och varit otroligt trött (fast kan ej sova för det) så trodde att järnvärdet sjunkit, men på inskrivningen så låg det på 135! Barnmorskan sa att det är graviditeten i sig. Att man ju inte mår helt hundra trots bra värden.
    Tack! Ja så kan det ju också vara. Ska fråga om vi kan kolla järnvärdet nästa gång, men man är ju inte hos BM så ofta nu när det fortfarande är så tidigt i graviditeten.
  • tofslan
    gr0 skrev 2015-12-07 17:58:46 följande:
    Jag hade ett väldigt högt HB (154) och fick ta extra blodprover för att kolla om det var "falskt positivt" el nåt sånt sa läkaren. BM sa att jag kanske kunde ha lågt järnvärde ändå och behöva tillskott. Jag började också fundera på om min trötthet kan bero på järnbrist.. Ska ta nya blodprover imorn och se vad de säger då. Vill helst inte bli ännu mer förstoppad av tillskott...
    Ah ok. Lycka till imorrn!
  • tofslan
    Tiana skrev 2015-12-08 07:44:28 följande:

Woohoo! Milstolpe uppnådd, v13 idag!

Märker ingenting på magen mer än att den är svullen. Har fortfarande två par byxor jag kommer i och hoppas de räcker till mellandagsrean. Börjar känna mig lite småtjock.

Härligt, grattis!

Det är lustigt att det är så olika med när magarna kommer. Min är stoooor. Jag skulle gärna ha velat dölja det ett tag till men det var inte direkt möjligt. Berättade för mamma mfl i vecka 13 men alla som känner mig hade ju redan sett det på mej.. Det är för övrigt en så tråkig kommentar att få: jag visste att du var gravid! Jag såg det för flera veckor sen! Minsann!

Man ba: jaha. Vad ska jag säga liksom. Grattis till dig för att du såg att jag har blivit tjock? Vet att jag är gravidkänslig men jag ogillar verkligen det där triumferande JAG SÅG ATT DU HADE GÅTT UPP I VIKT!
  • tofslan
    mopstops skrev 2015-12-08 16:35:00 följande:

Jahapp. . Så har man druttat omkull och skrapat upp hela knäet :( usch! Skulle simma idag men de går inte nu.. sjukt tjock känner jag mig! Funderar på att ta mamma brallor o tight top på mig på jobbet snart så slipper alla fundera. Ja här syns det att jag gått upp i vikt o magen syns också med rätt kläder. Ser lite ut som stig-helmer i hälsoresan ni vet.. haha! Den där ostbågs magen han har i början! Läckert! :)

Haha, het beskrivning! Men här har du en till med ostbågsmage. Jag tycker det känns mkt bättre nu när jag har tajta kläder på jobbet (eftersom jag berättade häromveckan) än innan när jag kände mig tjock i stora tröjor och koftor. Bättre lyfta fram bulan och låta den synas (även fast det mest bara beror på svullna tarmar såhär tidigt..!)

Surt med knät! Jag gillar också verkligen simning som gravid, förra graviditeten slutade jag helt med annan träning (vilket jag har gjort nu med eft det inte känns bra för mej) men simning kunde jag hålla på med ända till typ vecka 30/32. (Sen fick jag så mycket sammandragningar av kallt vatten att jag fick skippa det med.) så jag hoppas kunna simma länge till!
  • tofslan
    Velveteen skrev 2015-12-09 21:54:04 följande:

Hej!
    Jag hoppar gärna in i den här tråden, om det går bra!
    Har BF satt till 1/6 och vi gjorde IVF så då ändrar man inte datumet under resans gång. Barnet kan ju komma redan i maj men jag hoppas på 1 juni! Är vårt andra barn. Gjorde inte KUB/NUPP eftersom vi bor i Halland och vi inte orkade/hann åka till två olika orter i Skåne för att göra det landstingsfinansierat och vi inte heller ville göra det på privat klinik. Är i v 15+0 i morgon. Har varit svullen om magen i princip sedan start men jag är lite mullig redan i vanliga fall så brukar ha rymliga kläder

Välkommen!
  • tofslan

Jag är i vecka 14, mår inte alls lika illa på morgnarna (så skönt att slippa det!) men fortfarande ohyggligt trött. Förra graviditeten hade tröttheten lagt sej vid detta laget, hoppas jag snart blir piggare för det är så segt att vara trött trött trött.

Tror jag börjar känna bebbarna! Tidigt men har ju barn sen tidigare, plus att det är två bebisar. Tänker att det därför kanske kan vara dom jag känner fast det är tidigt. Alternativt är det bara tarmrörelser men det känns annorlunda. Inte säker än på om det är bebisarna men det är mysigt bara att börja misstänka att det kanske är dom jag känner! I förra graviditeten kände jag inget förrän typ vecka 19.

• tofslan
    Liinaa91 skrev 2015-12-11 20:38:03 följande:
    Roligt med tvillingar. Hur fick du reda på de? Tidigt ul eller. Jag är i vecka 12 med mitt andra och känner livmodern vid naveln samt tror jag att jag känner rörelser. Kanske för man gjort det tidigare och vet hur det ska kännas. Men om du nu har 2 är det större chans för dig att det är bebisarna du känner
    Kul med rörelser! Tolkar jag rätt att du misstänker att du kanske väntar tvillingar?

Ja precis, Tidigt ul visade tvillingar (och sen fick vi se dom på KUBen också). Har vetat flera veckor nu men har ännu inte fattat det... Så jag är glad att vi fick veta det så tidigt att det finns gott om tid att mentalt ställa om. Man är ju så inställd på att det ska bli en bebis liksom. (Fast känns jättekul med två såklart! Bara så svårt att förstå. )
Svar på tråden Junibebisar 2016