• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (Dyrare bil)
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 13:36:36 följande:

Fast de jag kollat på blocket har inte legat på några extrema priser jämfört med manuella..

Nu vet jag ju inte hur du har jämfört, men om du tar två likvärdiga bilar (samma märke/modell, årsmodell, utrustning, typ av bränsle, antal körda mil) så skiljer det 15-20000 kr mellan en automat och en manuell.
  • Anonym (Brumbrum)
    Anonym (P) skrev 2015-10-06 13:38:01 följande:

Du kan ju alltid ta automat nu och om du märker att du av någon anledning blir så begränsad att det inte fungerar så kan du ju ta några extra körlektioner och komplettera med en manuell uppkörning.

Exakt så sa min körlärare!

Dock har mina vänner reagerat på att det skulle vara en dålig körlärare som säger ta auto när det är lärarens uppgift att lära mig. Jag håller dock med läraren!
  • Bf29okt
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 13:19:09 följande:

Du kan glömma vissa sorts jobb då tex där dom bara har fordon med manuell låda. Du kommer ångra dig, varför kan du inte ta med manuell låda? Det är väl bara att lära sig?

Har du själv tagit automat och ångrat dig?
  • Bf29okt

Jag tog automat nyligen och e väldigt nöjd! Blev gravid och kände att jag bara ville ta körkort snabbt innan födseln och dom bilarna som e aktuella för mig att köra e automat växlade . Fler och fler bilar e numera automat växlade och kolla bara på USA , där e det inte många som kör manuellt . Skulle behovet uppstå av att ta manuellt så kan du bara komplettera till det sen vilket kommer vara lättare för dig för då e det bara växling och koppling du behöver lära dig . Resten kan man ju redan .

• Anonym (Brumbrum)
    Bf29okt skrev 2015-10-06 14:07:10 följande:

Jag tog automat nyligen och e väldigt nöjd! Blev gravid och kände att jag bara ville ta körkort snabbt innan födseln och dom bilarna som e aktuella för mig att köra e automat växlade . Fler och fler bilar e numera automat växlade och kolla bara på USA , där e det inte många som kör manuellt . Skulle behovet uppstå av att ta manuellt så kan du bara komplettera till det sen vilket kommer vara lättare för dig för då e det bara växling och koppling du behöver lära dig . Resten kan man ju redan .

Precis så tänker jag! :) tar snart examen och kommer också vara gravid igen snart så vill göra det fort.
  • Bf29okt
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 14:14:43 följande:

Precis så tänker jag! :) tar snart examen och kommer också vara gravid igen snart så vill göra det fort.

Då tycker jag verkligen att du ska satsa på automat . Hellre det än inget körkort alls eller hur?
  • Anonym (P)
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 13:58:15 följande:
    Exakt så sa min körlärare!
    Dock har mina vänner reagerat på att det skulle vara en dålig körlärare som säger ta auto när det är lärarens uppgift att lära mig. Jag håller dock med läraren!
    Nja, skulle väl inte hålla med om att det är hans uppgift. Att hitta lösningen som passar dina förutsättningar och behov bäst är väl mer hans jobb.. om det är manuell eller automat spelar väl inte så stor roll? Däremot så hade han ju varit dålig om du förklarat att du behöver manuell till ditt jobb och han föreslår automat..
    Det blir ju vanligare och vanligare så jag ser inte riktigt vitsen med att göra det svårare för sig än man måste "bara för att". Som att man bara tar körkort "på riktigt" om man tar manuell...
  • Anonym (Brumbrum)
    Bf29okt skrev 2015-10-06 14:19:28 följande:

Då tycker jag verkligen att du ska satsa på automat . Hellre det än inget körkort alls eller hur?

Precis! Är rädd det bara rinner ut i sanden annars.
  • Anonym (Olle)

Låter som att du inte borde du ta körkort nu, utan snarare ta fler körlektioner!

• Gladskit

Jag förstår att ni kan tänka att om behovet uppstår så kan ni komplettera senare. Och det är en sak, partnern kanske vill ha en manuellt växlad bil eller så...
    Problemet är ju just det som jag fasade för, nämligen att befinna sig i en situation där den enda bil som finns tillhands för färd till sjukhus eller vad som helst, råkar vara en manuellt växlad bil. Då vill man gärna kunna ratta den bilen på ett säkert sätt och ha rätt att göra det enligt vad som står på ens körkort.

Svar på tråden Ta automatkörkort?