• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • familjenstyg
    LaFontaine skrev 2015-10-08 11:12:06 följande:

Om man nu får panik och blir jättestressad av att behöva växla och koppla, hur stressad kommer man då inte bli av trafiken? När ambulansen kommer i full fart bakom på köig motorväg samtidigt som bilen framför gör en idiotmanöver till exempel? Eller när man i tät trafik måste byta fil, inte blir insläppt och plötsligt inte har en aning om vart man ska? Det finns tusen situationer i trafiken som kräver betydligt mer än vad växelspak och koppling en gör. 

Hade det varit sant att typen av körkort (automat eller inte) skulle haft  någon betydelse för olycksrisk skulle det visat sig i statistiken. Eftersom det inte förekommit några indikationer i den vägen så kan vi utgå från att det är struntprat. Det finns däremot en undersökningar som visar att äldre med en automatlåda kan koncentrera sig bättre på trafiken ( www.vti.se/Global/Kurser%20och%20seminarier/Helena%20Selander.pdf ).

Det tycks alltså som om manuellväxelförespråkarna i bästa fall pratar strunt eller i värsta fall bara vill trycka ner andra. Och eftersom TS har bestämt sig för ett körkort för automatlåda så är det inte mer att diskutera.
  • aeips
    mariaheterjag skrev 2015-10-08 10:25:21 följande:

Jag ska också ta automatkörkort! Är ingen bilförare känner jag och vill bara ha ett körkort så snabbt som möjligt för att kunna skjutsa barnen till förskola och skola. Provade manuell och fick panik och då vi ändå har automatväxel på vår bil så finns det ingen anledning att traggla med den manuella känner jag. Är rätt så säkert på att jag inte kommer ångra mig

Jag hoppas att du i övrigt kan hålla dig lugn i stressande situationer. För barn i bilen är ett otroligt störande moment.
    Jag har haft körkort i snart 8 år. Kör både stadstrafik och landsvägskörning dagligen. Ägt flertal bilar själv, kör olika bilar på jobbet. Släp och husvagn, långkörningar osv.
    Men det som verkligen tar knäcken på mig är 2 barn i baksätet efter lång dag. Det händer till och med att jag måste stanna på rastplatser, gå ut och andas en stund innan jag känner mig mentalt kapabel att framföra en bil igen.
    Och nu är mina barn absolut inga "monster" som skriker konstant. Utan det kan vara lika störande när de är glada, tjoar och sjunger i baksätet. Bara en förvarning.
  • LaFontaine
    familjenstyg skrev 2015-10-08 12:03:37 följande:
    Hade det varit sant att typen av körkort (automat eller inte) skulle haft  någon betydelse för olycksrisk skulle det visat sig i statistiken. Eftersom det inte förekommit några indikationer i den vägen så kan vi utgå från att det är struntprat. Det finns däremot en undersökningar som visar att äldre med en automatlåda kan koncentrera sig bättre på trafiken ( www.vti.se/Global/Kurser%20och%20seminarier/Helena%20Selander.pdf ).

Det tycks alltså som om manuellväxelförespråkarna i bästa fall pratar strunt eller i värsta fall bara vill trycka ner andra. Och eftersom TS har bestämt sig för ett körkort för automatlåda så är det inte mer att diskutera.
    Pratar strunt för att jag ställer en fråga? Nu läste du nog lite för mycket i inlägget tror jag. Jag har aldrig hävdat att automatförare orsakar olyckor.

Att automatlåda gör så att äldre koncentrerar sig bättre tror jag verkligen på. Men så är de också äldre med, många gånger, förmågor som börjar brista. Vi får ju ändå hoppas att yngre människor inte har de problemen.

Konsekvent för de människor i min närhet som valt automat före manuellt är att de velat ta körkort så fort som möjligt. I slutändan har det tagit lika lång tid för dem som för alla andra. De måste, precis som alla andra, vänja sig vid trafik och samspel. Jag var själv inne på automatkort ett tag, innan jag insåg att det inte var växlingen som var problemet, utan att det var ytterligare ett moment som var problematiskt. Och fler moment än så blir det ju lätt i trafiken.
  • BigMami

När känner du att du blir stressad av att växla? Ha för vana att oftast ha 2ans växel i vid korsningar osv. Vad gör det om du får motorstopp? Det är bara att starta om bilen igen och börja om.

• Anonym (sköt dig själv..-)
    LaFontaine skrev 2015-10-08 11:12:06 följande:

Om man nu får panik och blir jättestressad av att behöva växla och koppla, hur stressad kommer man då inte bli av trafiken? När ambulansen kommer i full fart bakom på köig motorväg samtidigt som bilen framför gör en idiotmanöver till exempel? Eller när man i tät trafik måste byta fil, inte blir insläppt och plötsligt inte har en aning om vart man ska? Det finns tusen situationer i trafiken som kräver betydligt mer än vad växelspak och koppling en gör. 

Men det är ju inte samma sak!! 
    Det är otroligt konstigt att ingen av er som är så fördomsfulla mot automatförare fattar det!

Jag kör ofta motorväg, landsväg, i tät trafik i en erkänt "dålig" trafikstad där många struntar i reglerna. Oftast har jag två små barn i bilen varav den ena alltid pratar och den andra ofta skriker. Har flera gånger fått väja för ambulanser och ännu fler gånger för idioter som ska köra om och klämma sig in före på 2-1 väg. 

Trafiksituationerna är inget problem eftersom jag känner mig trygg i att jag kan hantera fordonet. Förstår du? Att känna sig trygg och lugn som förare gör att man bättre klarar trafiken. 
  • Anonym (Automatare)

hoppar väll in igen då.... det är väll självklart att man vill ha sitt körkort "så fort som möjligt" när man väl börjat? inget konstigt med det alls. Däremot säger det inget om hur man är som bilförare överhuvudtaget, jag ville ha körkort "så fort som möjligt"  men inte förens jag var en så pass bra bilförare att jag på ett säkert sätt kunde framföra min (automat) bil ute i trafiken. Det är väll där ordet "möjligt" kommer in, alltså när det är möjligt men det behöver inte dra ut mer på tiden än nödvändigt... 

väldigt roligt också att det ska uppröra så många hur andra väljer att ta sina körkort. vi är inte en större fara för er andra trafikanter än ni är för oss, genomsnittligt, bara för att vi inte växlar. så jäkla dumt som att trafikverket inte dömmer alla som kör upp lika (nåja..). Jag har aldrig ens försökt att köra en manuell bil utan hoppade på mitt automatkörkort direkt, jag ville helt enkelt inte växla. Är jag då en bättre förare än dom som provar på växlandet och kände att det inte var deras grej och att de blev stressade?? vill bara veta vart jag ska ställa mig på duktighetsskalan..

har inte ammat nått av mina barn heller så jag kanske är en fara för dom med  

• ikna
    Anonym (-) skrev 2015-10-07 15:51:26 följande:

Har av bilskollärare fått höra att inom 5 år så kommer det (i stort sett?) bara säljas automatbilar så utvecklingen går mot automat o på sikt (allteftersom gamla bilar skrotas) enbart automat. Detta för att det är miljövänligare.

Bilskollärare vet ingenting! För 10 år sedan sa dom att etanol skulle bli det primära bränslet inom kort, men se på fan, diesel och tom bensin ligger fortfarande först.
  • Hjkvff

Det är skitlätt och köra med automatisk bil. Min första bil en blå liten Corsa, rena drömmen. Önska jag så hade kvar den. Det e billigare o ta automatiskt körkort dessutom. Klara inte manuell själv och det blev dyrt som fan.

• Johan75
    familjenstyg skrev 2015-10-08 12:03:37 följande:
    Man ska inte kasta spjut i kuvös!
    Behold, i come as a thief.
  • Charlotte86

Jag har inte läst så mycket vad folk har skrivit men jag förstår att folk som vanligt tjatar om att det är så dåligt och varför inte ta för båda och man är så begränsad bla bla bla. Jag säger bara gör som DU känner det är ditt körkort. Personligen så är det mitt bästa beslut någonsin. Idag tog jag mitt körkort och hade jag inte bestämt mig för att ta automatkort hade jag fortfarande suttit här utan. DET hade vart att begränsa sig. Hoppas du gör rätt val för dig! Lycka till!

• Dr Mupp

Jag tog automatkort för två år sen. Har inte varit nått problem. Tils den dag min bil gick sönder och jag akut behövde låna en bil, då blev det ett jätteproblem eftersom ingen hade automat. Slutade med att jag tvingades hyra en bil för en tusenlapp för ett par timmar. Nu kommer jag uppdatera till manuellt när jag tar mitt BE kort.

"Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Flashbulb
    Dr Mupp skrev 2015-10-09 23:47:51 följande:

Jag tog automatkort för två år sen. Har inte varit nått problem. Tils den dag min bil gick sönder och jag akut behövde låna en bil, då blev det ett jätteproblem eftersom ingen hade automat. Slutade med att jag tvingades hyra en bil för en tusenlapp för ett par timmar. Nu kommer jag uppdatera till manuellt när jag tar mitt BE kort.

Hur svårt är det att ta bussen? Folk gör sig själva till några jävla offer och tror livet krisar så fort bilen med en automatväxlad låda går i paj. Det är bara cyklar annars.

Låt mig gissa, du bor på landet och har 1 mil in till stan
  • Dr Mupp
    Flashbulb skrev 2015-10-10 01:32:16 följande:
    Hur svårt är det att ta bussen? Folk gör sig själva till några jävla offer och tror livet krisar så fort bilen med en automatväxlad låda går i paj. Det är bara cyklar annars.

Låt mig gissa, du bor på landet och har 1 mil in till stan
    Du menar att jag skulle ta hästen på bussen eller? Jag behövde låna en bil för jag skulle flytta min häst från ett stall till ett annat. Just därför blev det så dyrt. Jag behövde hyra en bil med automatlåda och som kunde dra ett hästsläp på 1250 kg med B-kort. Hade jag fått köra manuellt så hade jag fått låna svärfars bil.

I vanliga fall tar jag bussen eller moppen eftersom bilen är skrotad och jag inte haft råd att köpa en ny.Jag bor inte på landet utan i tätort md 5 min promenad till bussen som går var 10:e minut. En buss som jag åker ofta. Däremot går det inga bussar till stallet. Varken det gamla eller det nya.
    "Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
  • Anonym (Sadel)
    Dr Mupp skrev 2015-10-10 01:40:00 följande:
    Du menar att jag skulle ta hästen på bussen eller? Jag behövde låna en bil för jag skulle flytta min häst från ett stall till ett annat. Just därför blev det så dyrt. Jag behövde hyra en bil med automatlåda och som kunde dra ett hästsläp på 1250 kg med B-kort. Hade jag fått köra manuellt så hade jag fått låna svärfars bil.

I vanliga fall tar jag bussen eller moppen eftersom bilen är skrotad och jag inte haft råd att köpa en ny.Jag bor inte på landet utan i tätort md 5 min promenad till bussen som går var 10:e minut. En buss som jag åker ofta. Däremot går det inga bussar till stallet. Varken det gamla eller det nya.
    Eller så kunde du bara slängt upp en sadel på hästen och galopperat mot soluppgången (eller om det är solnedgången man brukar rida mot). Alternativt knutit fast hästen vid en cykel som vissa brukar göra med hundar.
Svar på tråden Ta automatkörkort?