• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (automat)

Ta körtkort för automat!
    Jag tog körtkort i manuellt växlad bil för drygt 10 år sen och har sen dess suttit på förarplatsen i en manuellt växlad bil EN gång. 

F.ö. är det helt galet att användargränssnittet i många bilar efter dryga 100 års utveckling fortfarande är så dåligt att man ska behöva växla. Men man får väl vara glad att man i alla fall slipper veva igång dem.

• FIame

Om 40 år när el-bilar rullar på gatorna och sonen och en själv råkar se en bensinbil.

"Pappa pappa vad är det för konstig spak i mitten på bilen."

"Jo min son, det är en spak man måste trycka till på ett väldigt speciellt hela tiden, sätt samtidigt som man trampar på en speciell pedal för att bilen ska kunna köra i högre hastigheter."

Solig

• Anonym (Klokt)

Min svärmor kämpade 6 månader med manuell växellåda och fick rådet att satsa på automat. Hon klarade sitt kort med glans och har inte ångrat sig en sekund.

• Anonym (JJJJ)

Jag tog kort för automat och har inte ångrat mig. Det finns ingen som kan säga att det är "rätt eller fel" då det bara är du som vet exakt hur din situation ser ut. Jag hade lite brått att ta kortet och hade bara en person jag kunde övningsköra med, denna köpte en ny automatbil något år tidigare. Han tänkte köpa med manuell låda men på bilfirman sa de att han aldrig kommer få den såld till ett ok pris sen då så många vill ha automat nu för tiden, han är nu helt såld på det och kommer aldrig köpa med manuell låda igen. Min familj som bor längre bort har även dem automatbil så när jag är där finns också det tillgängligt. Skulle jag behöva hyra en bil finns även det. Jag hade svårt att få ihop koppling/gas med körning på ett säkert sätt och kikade gärna ner på växellådan när jag behövde växla, samt detta förbannade tjat om miljökörning och att motorbromsa innan man skulle svänga osv gjorde det inte bättre. Så när min "hemmalärare" köpte automatbil och vi körde med den kände jag att beslutet var taget. Fördelen är att man kan fokusera mer på omgivningen och därmed köra på ett säkrare sätt. Mina bägge körskolelärare hade också automatbil privat och var helt säkra på att det tillslut kommer slå ut de manuella helt på marknaden. Men som sagt så måste du se till din egen situation och hur det skulle kunna bli ett problem om du tog automatkort. För mig fanns inga nackdelar. Jag bor mitt i stan och har i vardagen inget behov av körkort. Det är egentligen bara vid nödsituationer det verkligen krävs. Jag tog det för att jag var gravid och jag hann precis få kortet :) Vi har nu automatbil och skulle de haverera, ja då finns det fler automatbilar ;) för vissa (som för mig) tar det tid bara att känna sig säker i trafiken och ta in alla regler m.m. så det skulle ta så mycket längre tid att ta manuellt kort, MEN skulle behovet en dag uppstå, ja då får jag köra upp för det och då kan jag ju redan alla regler.

• Anonym (Mia)

Jag har vanligt B-körkort och kört med manuell växellåda i hela mitt liv. Provat någon automat någon gång och hatat det. Inte alls sett någon som helst fördel med det. Men för drygt ett år sedan blev det aktuellt med en ny bil och den jag fastnade för fanns bara som automatlåda så jag testade och jag ÄLSKAR det. Tydligen har automatlådan utvecklats en hel del sen jag testade sist. Kommer endast köpa automatbilar i framtiden. Men visst är det skönt att kunna köra firmabilen eller syrrans bil som har växelspak vid behov.

• Gladskit

Kan tillägga att vi i vår familj också har bil med automat idag och har haft de senaste 7 åren. Men de flesta andra jag känner har manuell och det är rätt soft ändå att veta att jag både kan och får köra deras bilar om det skulle behövas.

• Johan75
    Gladskit skrev 2015-10-06 13:44:31 följande:
    Men neeej, det är aldrig för sent!
    Jag var relativt sen jag med, jag var 25 när jag tog det.
    Du kan fixa det, det är jag helt säker på!
    Min mormor tog körkort när morfar dog. 65 år. 
    Behold, i come as a thief.
  • Gladskit
    Johan75 skrev 2015-10-07 10:46:29 följande:
    Min mormor tog körkort när morfar dog. 65 år. 
    Coolt!
  • Anonym (kan bli jobbigt i längden)

Jag måste påpeka att det är rätt jobbig situation att endast ha automatkörkortet (nära vän som har det). 
    Några saker som kan ställa till med besvär;
    Lämna bilen på verkstad, finns inga garantier att lånebilen är automatare.
    Hyrbilar, svårare att få "rätt" bil. (Vännen ville hyra en liten bil på en resa, det enda de kunde erbjuda med automat var minibuss eller skåpbil)
    Framtida arbetsbilar kan bli jobbigt att lösa, tror det är få arbetsgivare som skulle köpa en automatare om alla andra fordon på företaget är manuella. Osv..

Jag kan däremot instämma med det som tidigare skrivits, skaffa automatare till att börja med om du tycker det känns bättre. Men jag skulle satsat på att försöka ta manuell längre fram.

• Anonym (Olle)
    Bf29okt skrev 2015-10-06 17:06:00 följande:
    Varför har du så tråkig attityd?
    Varför lägger du näsan i blöt?
Svar på tråden Ta automatkörkort?