Jag tog kort för automat och har inte ångrat mig. Det finns ingen som kan säga att det är "rätt eller fel" då det bara är du som vet exakt hur din situation ser ut. Jag hade lite brått att ta kortet och hade bara en person jag kunde övningsköra med, denna köpte en ny automatbil något år tidigare. Han tänkte köpa med manuell låda men på bilfirman sa de att han aldrig kommer få den såld till ett ok pris sen då så många vill ha automat nu för tiden, han är nu helt såld på det och kommer aldrig köpa med manuell låda igen. Min familj som bor längre bort har även dem automatbil så när jag är där finns också det tillgängligt. Skulle jag behöva hyra en bil finns även det. Jag hade svårt att få ihop koppling/gas med körning på ett säkert sätt och kikade gärna ner på växellådan när jag behövde växla, samt detta förbannade tjat om miljökörning och att motorbromsa innan man skulle svänga osv gjorde det inte bättre. Så när min "hemmalärare" köpte automatbil och vi körde med den kände jag att beslutet var taget. Fördelen är att man kan fokusera mer på omgivningen och därmed köra på ett säkrare sätt. Mina bägge körskolelärare hade också automatbil privat och var helt säkra på att det tillslut kommer slå ut de manuella helt på marknaden. Men som sagt så måste du se till din egen situation och hur det skulle kunna bli ett problem om du tog automatkort. För mig fanns inga nackdelar. Jag bor mitt i stan och har i vardagen inget behov av körkort. Det är egentligen bara vid nödsituationer det verkligen krävs. Jag tog det för att jag var gravid och jag hann precis få kortet :) Vi har nu automatbil och skulle de haverera, ja då finns det fler automatbilar ;) för vissa (som för mig) tar det tid bara att känna sig säker i trafiken och ta in alla regler m.m. så det skulle ta så mycket längre tid att ta manuellt kort, MEN skulle behovet en dag uppstå, ja då får jag köra upp för det och då kan jag ju redan alla regler.