• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • OupaOupa

Vadå retarded? Jag har full förståelse för det som hellre fokuserar på trafiken än själva hanteringen av bilen. Inte alla är så intresserade av att pilla med koppling och växelspak.

Själv föredrar jag automat eftersom det blir mjuk och skön körning och dessutom accar man från i princip alla :)

TS med hinder menar jag mentalt hinder för dig. Lägg 100 procent fokus på körningen istället och du ska se att du kommer in i det mycket snabbare!

• hallonpannkaka

Jag tog automatkort för 1,5 år sedan och har inte ångrat mig en sekund.
    Hellre automat snabbt än att man tröttnar och inte tar det alls.
    Dessutom så kan man så fort man får möjlighet att köra manuell bil privat börja träna på det, sen räcker det med en uppkörning i manuell bil för att få körkortet behörigt för det också.

• Mantrasina

1) Det finns faktiskt bilar som parkerar sig själva, tro det eller ej. Det enda du gör är att gasa/bromsa efter att ha ställt in parkeringsläget på bilens dator. Låter som rena rama SciFi, men är sant.

2) Det finns faktiskt de som inte -kan- ta manuellt körkort, för att de helt enkelt inte klarar av att manövrera växellådan, men är fantastiska förare och då är det toppen att de kan ta automatkort och hålla sig till de bilarna.

3) Jag tycker du ska ta kortet, TS. Om du är beredd att lägga pengarna som krävs på bilen när det blir lite högre inköpspris, och är medveten och inte bryr dig om risken att behöva men inte kunna köra en manuell bil så gör du det. Strunta i vad andra här i tråden tycker.

• LaFontaine
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 18:13:01 följande:

Jag har gett mig själv 1 år på mig att ta körkortet.
    Att döma ut mig som olämplig förare utan att veta något som helst om mig som person säger mer om dig än vad det gör om mig. 

Det var min lärare som föreslog automat, jag visste inte ens det fanns. Nu när jag vet det tycker jag det är ett bra alternativ. Jag tror automat är framtiden. De flesta i USA kör automat och det kommer fler och fler nya bilar som är automat.

Nackdelen är ju om jag behöver en bil snabbt och det inte finns en automat tillgänglig och vad är oddsen för det om jag har en egen bil och när det finns automat att hyra på statoil? 

Automat skulle isåfall nästan vara säkrare i trafiken då det är mindre moment att tänka på. 

Men på ett år kommer du ha lärt dig hantera en växellåda. I din trådstart skriver du ju dock att du vill ta körkort så snabbt och billigt som möjligt och jag har ju ingen annan information att gå på än det. Speciellt inte när du dessutom uttrycker att du är villig att ge upp manuell bil efter sex lektioner.

Att köra bil handlar inte bara om att klara uppkörningen.
  • Anonym (Automat!!)

Jag väntade medkörkortet i 10 år, just för att jag blev så nervös i trafiken med växling!! Men bestämde mig sen för att ta automatkörkort.. Manuell Växling är medeltida men sitter helt enkelt i ryggmärgen hos automat-motståndarna... Ta autonat körkort, så kan du släppa fokuset på växlingen och titta på vägen o köra istället. Klart man lär sig växla tillslut, men så onödig att slösa tid på det. Du kan alltid komplettera ditt automatkörkort sen om du plötsligt skulle få för dig att vilja ha vanligt körkort. Jag blev vansinnig på växeln när jag övningskörde med min mamma , men med automat räckte 12 lektioner på körskolan!

• Bf29okt
    Anonym (P) skrev 2015-10-06 18:29:14 följande:

Ja, faktiskt. När jag har pratat med folk om att jag funderat på det så är det många som blir riktigt upprörda och i princip står och skäller ut mig. Jag förstår inte? Varför är det så provocerande? Jag vet inte om folk tycker att "jag var tvungen att traggla mig igenom det där så då ska minsann inte du komma undan lättare/billigare" eller vad grejen är..

Håller med dig
  • jennyb

Ta automatkörkort och sen när vana och köra och pengar finns uppdatera till vanligt kort, för det kan vara bra om man måste låna bil då dom flesta har manuell.

Jag själv hatar köra automat då jag känner att man aldrig gör något.. Kört automat ett par gånger och ska alltid växla så då blir det tvärnit ;)

• familjenstyg
    Anonym (Olle) skrev 2015-10-06 16:27:41 följande:

Får man köra på fyllan också om så nöden kräver med typ 2.8 ppm i blodet?

Kanske. I en nödsituation finns det vissa specialregler men varje enskilt fall skall bedömas i domstol så det går inte säga exakt vart gränserna går.

Se: ( lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=2293402&fileOId=2342902 ).
  • familjenstyg
    familjenstyg skrev 2015-10-07 06:58:27 följande:
    Kanske. I en nödsituation finns det vissa specialregler men varje enskilt fall skall bedömas i domstol så det går inte säga exakt vart gränserna går.

Se: ( lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=2293402&fileOId=2342902 ).
    Det där blev inte riktigt bra. Länken skall gå till "Straffrättslig nödrätt" av Ulrika Sandberg.( lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=2293402&fileOId=2342902 ).
Svar på tråden Ta automatkörkort?