• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • En glad tjej

Du har kört sex körlektioner, det är ingenting. Det är svårt med koppling och växelspak i början. Jag hade extremt svårt för det i början men jag gav mig inte. Nu är det hur lätt som helst att köra manuellt. (Jag har haft mitt körkort i 17 år nu)

• Anonym (Brumbrum)
    En glad tjej skrev 2015-10-08 06:38:13 följande:

Du har kört sex körlektioner, det är ingenting. Det är svårt med koppling och växelspak i början. Jag hade extremt svårt för det i början men jag gav mig inte. Nu är det hur lätt som helst att köra manuellt. (Jag har haft mitt körkort i 17 år nu)

Jag påstår inte att jag inte hade klarat att ta ett manuellt körkort. Jag har fått besked från läraren och inser även själv att det skulle ta väldigt lång tid och kosta väldigt mycket pengar med tanke på att det inte blivit något framsteg under de lektioner jag tagit då jag har svårt för att växla. Min lärare har ju haft många elever och känner väl igen på ett ungefär var man ligger och hur lång tid det bör ta.
    Jag undrar därför om det är nödvändigt med manuellt körkort med tanke på att framtiden tyder på att auto håller på att ersätta manuella bilar. 
  • Anonym (Brumbrum)

Svårt för att växla har jag väl egentligen inte, det är mer hela kombinationen med kopplingen som gör att jag blir jättestressad och förvirrad. Jag övertänker helt enkelt.

• BCH52

Det blir vanligare och vanligare med automat. Snart är det kanske endast veteranbilar som har manuell växel. Skulle det bli en riktig nödsituation, där det gäller livet, så gäller att nöd bryter lag.

• Har gjort det
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-08 07:50:32 följande:
    Jag påstår inte att jag inte hade klarat att ta ett manuellt körkort. Jag har fått besked från läraren och inser även själv att det skulle ta väldigt lång tid och kosta väldigt mycket pengar med tanke på att det inte blivit något framsteg under de lektioner jag tagit då jag har svårt för att växla. Min lärare har ju haft många elever och känner väl igen på ett ungefär var man ligger och hur lång tid det bör ta.
    Jag undrar därför om det är nödvändigt med manuellt körkort med tanke på att framtiden tyder på att auto håller på att ersätta manuella bilar. 
    Om du bara tänker köra din egen bil och inte har behov av att hyra eller låna bil så finns det ingen anledning att krångla med handväxel. Du blir säkert en bättre bilförare när du kan koncentrera dig ordentligt på trafiken.
  • mariaheterjag

Jag ska också ta automatkörkort! Är ingen bilförare känner jag och vill bara ha ett körkort så snabbt som möjligt för att kunna skjutsa barnen till förskola och skola. Provade manuell och fick panik och då vi ändå har automatväxel på vår bil så finns det ingen anledning att traggla med den manuella känner jag. Är rätt så säkert på att jag inte kommer ångra mig

• Johan75

Jag tänker så här. Det bästa är naturligtvis att ta ett körkort så du både kan köra automatisk och manuell låda. Visst är det kanske lite svårare, tar längre tid och blir dyrare - men nu är du ändå där och tar körkortet. Det bästa är då att ta ett körkort så du kan köra bil även då oväntade situationer uppstår. Att bara ta automat för att det blir lite lättare och lite billigare känns därför (för mig) som en rätt lat och icke långsiktig lösning. Det är ju inte helt fel heller att faktiskt kunna övningsköra med sina barn i framtiden - och jag tror inte att chansen ökar att du tar körkort för manuell växellåda framöver ifall du skippar det nu. 

Med det sagt - handlar det om att ta autamatkort eller inget körkort så kan det väl vara en idé att skaffa för endast automat. 

Behold, i come as a thief.
  • LaFontaine

Om man nu får panik och blir jättestressad av att behöva växla och koppla, hur stressad kommer man då inte bli av trafiken? När ambulansen kommer i full fart bakom på köig motorväg samtidigt som bilen framför gör en idiotmanöver till exempel? Eller när man i tät trafik måste byta fil, inte blir insläppt och plötsligt inte har en aning om vart man ska? Det finns tusen situationer i trafiken som kräver betydligt mer än vad växelspak och koppling en gör. 

• Anonym (mor)

Vet inte om den möjligheten fanns på min tid men OM så skulle jag aldrig valt att ta ett "halvt" körkort.

• Anonym (mor)
    mariaheterjag skrev 2015-10-08 10:25:21 följande:

Jag ska också ta automatkörkort! Är ingen bilförare känner jag och vill bara ha ett körkort så snabbt som möjligt för att kunna skjutsa barnen till förskola och skola. Provade manuell och fick panik och då vi ändå har automatväxel på vår bil så finns det ingen anledning att traggla med den manuella känner jag. Är rätt så säkert på att jag inte kommer ångra mig

Jag tänker att om man inte klarar av att lära sig växla i en personbil utan att få panik så är man en fara i trafiken. Bara min högst personliga åsikt.
Svar på tråden Ta automatkörkort?