• Anonym (Brumbrum)

Ta automatkörkort?

Har skrivit in mig på körskola och kört 6 lektioner. Har svårt för det här med koppling /växling som många verkar ha och köra bil är helt enkelt inte roligt. Inte än så länge iaf.

Jag vill ta körkortet snabbt och så billigt som möjligt och har ingen att köra med privat.

Körläraren sa hon tror det kommer ta många lektioner för mig och rekommenderade att jag testar deras automatiska bil och ser hur det känns.

Jag är verkligen inne på att ta automatkörkort. Har kommit fram till att jag vill ha automatbil klart. Vi kommer ha 3 barn så det är inte som att vi kommer låna någons bil sådär random ändå när man inte får plats med 3 barnstolar i många bilar.

Det går ju även att hyra auto idag och det blir ju mer och mer vanligt.

Så till frågan:

Någon som tagit automat och ångrat sig?

Jag vill ha körkort bara så jag kan köra mig och barnen till affären, släktingar osv.

• Svar på tråden Ta automatkörkort?
  • Anonym (P)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 11:17:49 följande:
    Jag måste påpeka att det är rätt jobbig situation att endast ha automatkörkortet (nära vän som har det). 
    Några saker som kan ställa till med besvär;
    Lämna bilen på verkstad, finns inga garantier att lånebilen är automatare.
    Hyrbilar, svårare att få "rätt" bil. (Vännen ville hyra en liten bil på en resa, det enda de kunde erbjuda med automat var minibuss eller skåpbil)
    Framtida arbetsbilar kan bli jobbigt att lösa, tror det är få arbetsgivare som skulle köpa en automatare om alla andra fordon på företaget är manuella. Osv..

Jag kan däremot instämma med det som tidigare skrivits, skaffa automatare till att börja med om du tycker det känns bättre. Men jag skulle satsat på att försöka ta manuell längre fram.
    Stämmer verkligen det där? Hur länge sedan var det? Skiljer det kanske på mindre orter vs. större? Vi har hyrt bil rätt mycket senaste tiden och mer än hälften av gångerna har vi fått automat. När vi lämnat i på verkstad så är det ju en uthyrningsfirma som skött lånebil så samma sak där som när vi hyrt "vanligt". Hade vi bett specifikt om automat så är jag övertygad om att dom hade kunnat ordna det. Utomlands har vi bara fått automat.
    Jag har tre nära personer som arbetar på företag med arbetsbilar och på alla ställen finns både automat och manuell. Jag tror det börjar bli så pass vanligt ändå, det är inte som förr..
  • Anonym (kan bli jobbigt i längden)
    Anonym (P) skrev 2015-10-07 11:50:54 följande:
    Stämmer verkligen det där? Hur länge sedan var det? Skiljer det kanske på mindre orter vs. större? Vi har hyrt bil rätt mycket senaste tiden och mer än hälften av gångerna har vi fått automat. När vi lämnat i på verkstad så är det ju en uthyrningsfirma som skött lånebil så samma sak där som när vi hyrt "vanligt". Hade vi bett specifikt om automat så är jag övertygad om att dom hade kunnat ordna det. Utomlands har vi bara fått automat.
    Jag har tre nära personer som arbetar på företag med arbetsbilar och på alla ställen finns både automat och manuell. Jag tror det börjar bli så pass vanligt ändå, det är inte som förr..
    Lånebil var förra året i Göteborg på en märkesverkstad.
    Hyrbil var i Kroatien för 2 år sedan.
    Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
    Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
  • Anonym (P)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 13:27:45 följande:
    Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
    Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
    Hyrbilen måste ha varit oflyt..jag kollade runt lite nu i europa och på alla ställen så fanns det en hel del automatbilar att välja mellan, i usa fanns (föga förvånande) enbart automat . Det känns alltså inte så svårt att boka en automat, så länge man inte knatar in på ett ställe och spontanbokar - då kan det ju vara svårt oavsett vad man har för önskemål.

Ang arbetsfordon så är det lite intressant hur olika det kan vara. Det är ju absolut inte 50/50 enligt min erfarenhet, men automat har alltid funnits på alla arbetsplatser jag har kommit i kontakt med. (nu var det iofs inte ens aktuellt i ts fall så det spelar ju inte så stor roll)
  • Anonym (P)

Apropå små bilar så kan det ju vara så att det generellt är brist på dom på hyrfirmorna. När vi hyr så väljer vi oftast större bil så jag har inte tänkt på det, men när vi lämnade in vår lilla peugeot och skulle få en motsvarande hyrbil så var dom små slut i hela gbg och vi fick en större volvo istället, och då spelar det ju ingen roll om man vill ha automat eller manuell...

• Anonym (Automatare)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 13:27:45 följande:
    fast om man vet med sig att man arbetar i en organisation, och man använder sig av bil, där det bara är tillgång till manuella så kanske man inte borde ta ett automatkörkort och så ur det problemet ute ur världen. och om man nu skulle behöva byta jobb till ett sånt företag så kan man ju, som redan nämnt, köra upp igen med manuellt... hyra bil på semester? det kanske händer nån gång i bland att man måste göra det men jag ska vara ärlig och säga att jag vägrar köra utomlands där jag inte har full koll på alla regler så det går bort för mig... Hyrbil har inte heller varit aktuellt än för jag gillar helt enkelt inte att köra andra bilar än min egen så det vet jag inget om...

när jag bestämde mig för automatkörkort så tog jag alla dessa saker i aspekt och valde automat ändå. Jag har således utgått från min situation, mina tankar om vad min bilkörning innebär och tagit ett beslut som jag tror passar mig bäst. Och jag tror att de allra flesta kan göra sånna övervägande åt sig själva... 
  • ikna

Automatkörkort är ju ett jäkla trams, ska man lära sig att köra bil så ska man lära sig att KÖRA bil också.
    Att växla är enklare än att byta blöja och är något man borde ge sig fan på att lära sig, annars tar man bussen enligt min mening.

För övrigt är det bra mycket dyrare att både köra, äga och köpa en automatväxlad bil. Går lådan sönder så ligger priset för att byta en automatlåda bra mycket högre än en manuell.

• Anonym (tomas)

På vårt företag har vi 8 st tjänstebilar som vi anställda anväder för tjänsteärenden.
    Ingen automat.  Kan vara en nackdel om man har ett jobb där det krävs körkort men man kan ej köra
    bolagets bilar.

• gullan83

Jag tog automat körkort när jag tog men efter att haft det i några år så hävde jag det genom en lätt uppkörning till de var inga problem. Hade samma problem som dig

• Flash Gordon

Tar du bara automatkörkort blir du definitivt begränsad framöver. Sedan om du lider av det eller inte är en annan fråga.

Om automatkort verkligen är den enda, enda, enda chansen att du klarar av att ta körkort. Ja, då är det givetvis bättre än inget alls.

• Minfamilj

Jag tycker det hör till allmänbildningen att en vuxen person med körkort ska kunna hantera en växellåda. Ta inte bara på automat, du kommer att ångra dig. Tänk vad stolt du kommer att vara när du kan köra med "vanlig" bil också!

Svar på tråden Ta automatkörkort?