• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Sandra8978
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 11:10:40 följande:
    Fixar man inte att tillgodose första barnets rättigheter så är det en usel idé att skaffa fler barn.
    Står det i FNs Barnstadgar att ett barns föräldrar aldrig får bo i olika städer?
    Det hade jag missat.
  • Sandra8978
    Anonym (Soc) skrev 2015-10-11 11:17:23 följande:
    NEJ det kallas "soc", förkortning av socialen. Det heter inte SOSSIALEN förstår du!
    Om du haft den mentala styrkan att läsa mer än 2 inlägg hade du själv insett det överflödiga i ditt inlägg. Nu får jag den tvetydiga glädjen i att påpeka detta. Tack?
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-11 13:11:12 följande:
     Livet och förutsättningarna ändras dock ibland.
    En insikt som tyvärr gått 80% av debattörerna i denna tråd förbi.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 13:18:01 följande:

Ja.

Anser fortfarande inte att det är ok att frånta sitt barn möjligheten att bo med båda föräldrarna.
  • nevermind
    Lorelei83 skrev 2015-10-11 12:40:24 följande:

Vänta med flytten, du kan ju inte flytta ifrån din dotter. 

Så enkelt är det. Jag hade aldrig förlåtit att en förälder gjort så mot mig.
  • Anonym (B)
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 13:14:48 följande:
    Står det i FNs Barnstadgar att ett barns föräldrar aldrig får bo i olika städer?
    Det hade jag missat.
    Vad har FNs barnkonvention med saken att göra? Den är inte lag.

Föräldrabalken är däremot lag och där kan man läsa:

2 a § Barnets bästa skall vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge.
       Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet skall det fästas avseende särskilt vid
    - risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och
    - barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.
  • Anonym (B)
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 13:18:01 följande:
    Inget har förändrats. Ts och mannen kom bara på att de helt enkelt vill bo nära sina arbeten. Utan en tanke på hur det förstör barnets möjligheter att få ha kvar det växelvisa boendet och båda föräldrarna i sin vardag.
  • micromat

Jag förstår inte varför du får så jäkla mycket skit.. Du och din sambo har bestämt er för att flytta av olika orsaker. Sånt händer, man kan tvingas flytta av olika orsaker under en livstid.

Ungen är 10 år och det går alldeles utmärkt att faktiskt fråga ett barn i 10-års åldern vad den vill. Det är egentligen inte svårare än att barnet får flytta hem till pappan igen om hon vantrivs på det nya stället.

Däremot skulle ni vuxna ha skött det annorlunda och du och ditt ex skulle ha varit på det klara med allt innan barnet blev tillfrågat vad hon ville.

Förövrigt verkar ditt ex vara en jävla idiot som håller på att socanmäla och ringa runt överallt ist för att faktiskt prata med dig och lösa det.

• Lorelei83
    nevermind skrev 2015-10-11 14:02:00 följande:
    Så enkelt är det. Jag hade aldrig förlåtit att en förälder gjort så mot mig.
    Precis!
  • Anonym (B)
    micromat skrev 2015-10-11 15:19:02 följande:

Jag förstår inte varför du får så jäkla mycket skit.. Du och din sambo har bestämt er för att flytta av olika orsaker. Sånt händer, man kan tvingas flytta av olika orsaker under en livstid.

Ungen är 10 år och det går alldeles utmärkt att faktiskt fråga ett barn i 10-års åldern vad den vill. Det är egentligen inte svårare än att barnet får flytta hem till pappan igen om hon vantrivs på det nya stället.

Däremot skulle ni vuxna ha skött det annorlunda och du och ditt ex skulle ha varit på det klara med allt innan barnet blev tillfrågat vad hon ville.

Man gör inte så mot barn. Sen är pappan emot det så Ts kan verkligen inte bara ta barnet och flytta.

Han har all rätt i världen att kontakta nuvarande och ev. nya skolan och informera om att han är vårdnadshavare och att flickan inte ska byta skola. Han har även rätt att neka flytten för barnet. Han har rätt att anmäla ev. oro om barnet om han verkligen är orolig.

Att du snabbt tar Ts parti betyder inte att pappan har gjort något fel. Ts får räkna med att flytta utan dottern.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter