• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • hon mot strömmen

Undra hur många av er här har varit i TS Situation?

Ni tror att det är så lätt att bara låta bli att flytta för barnen skall båda sina föräldrar nära. Ibland kommer den punkten i livet när man måste välja, bo kvar och vara en dålig förälder pga massa orsaker eller välja att flytta bort från sitt barn och den andra förälder med sin "nya" familj.

Som förälder har man dåligt samvete ändå utan att andra ska "hacka" på och tala om hur värdelös man är.

Nä, ta och fundera ett tag på vad ni skriver i era inlägg, fundera på hur ni skulle ha gjort i TS situation. Hur skulle ni må om ni var TS????

JA , Jag vet hur dåligt man mår som förälder för man vill vara delaktig i sitt barns liv. Ofta får jag höra från maken hur han har dåligt samvete för sitt barn.

Han tog beslutet för att hans barn skulle få ha en pappa som finns där för de.

• Brumma
    hon mot strömmen skrev 2015-10-12 18:57:48 följande:

Undra hur många av er här har varit i TS Situation?

Ni tror att det är så lätt att bara låta bli att flytta för barnen skall båda sina föräldrar nära. Ibland kommer den punkten i livet när man måste välja, bo kvar och vara en dålig förälder pga massa orsaker eller välja att flytta bort från sitt barn och den andra förälder med sin "nya" familj.

Som förälder har man dåligt samvete ändå utan att andra ska "hacka" på och tala om hur värdelös man är.

Nä, ta och fundera ett tag på vad ni skriver i era inlägg, fundera på hur ni skulle ha gjort i TS situation. Hur skulle ni må om ni var TS????

JA , Jag vet hur dåligt man mår som förälder för man vill vara delaktig i sitt barns liv. Ofta får jag höra från maken hur han har dåligt samvete för sitt barn.

Han tog beslutet för att hans barn skulle få ha en pappa som finns där för de.

Nej jag har inte varit i TS situation. Jag har däremot på mycket nära håll sett hur dåligt ett barn kan må för att ena föräldern tar bort rättigheten och möjligheten till att leva med båda sina föräldrar i sin vardag.

Min bonus mamma tog barnet och flyttade och omöjligjorde därmed växelvis boende. Därför är det ett alternativ jag inte skulle göra mot mina barn om det gick att undvika. Jag vill inte att mina barn skall behöva må så dåligt som min bonusdotter gjort/gör.
  • Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-12 18:46:19 följande:
    Nej.

Tidigare var den 12 år men det har tagits bort. Det är ofta därifrån folk tror att man "får bestämma" när man är 12..

Numera finns ingen åldersgräns.

Men länka gärna till den lag du menar.
    Fel. Du diskuterar myten som lever om att barn fick bestämma själva var de skulle bo när de fyllde 12 år. Den regeln har aldrig funnits.

Verkställighet är en helt annan sak och där är gränsen 13 år men i vissa fall anser domstolen inte att barnets vilja ska vara avgörande ens när de fyllt 13 eftersom det inte är barnens bästa.
    advokatsjoqvist.se/blogg/kategori/juridik/familjeratt/juridik-familjeratt/
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-12 19:08:04 följande:

Fel. Du diskuterar myten som lever om att barn fick bestämma själva var de skulle bo när de fyllde 12 år. Den regeln har aldrig funnits.

Verkställighet är en helt annan sak och där är gränsen 13 år men i vissa fall anser domstolen inte att barnets vilja ska vara avgörande ens när de fyllt 13 eftersom det inte är barnens bästa.

Nej. Jag diskuterar verkställighet.

Myten du nämner kommer därifrån då det TIDIGARE var en tolvårsgräns som gällde för verkställighet. Dvs man kunde inte tvinga ett barn som fyllt TOLV år att åka till en förälder mot barnets vilja. Polisen hämtade inte om barnet fyllt tolv år.

Numera är åldersgräns en gällande VERKSTÄLLIGHET borttagen och man skall utgå från barnets mognad grad oavsett ålder.

I fallet du länkar till finner rätten den trettonåriga pojken ha uppnått den mognad graden men det beror inte på att han råkar vara tretton utan anses mogen nog. Han kunde varit 8, 11 eller 15 också.

Åldern 13 har inget med saken att göra.

Du borde nog läsa om fallet. .
  • Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-12 19:16:18 följande:
    Nej. Jag diskuterar verkställighet.

Myten du nämner kommer därifrån då det TIDIGARE var en tolvårsgräns som gällde för verkställighet. Dvs man kunde inte tvinga ett barn som fyllt TOLV år att åka till en förälder mot barnets vilja. Polisen hämtade inte om barnet fyllt tolv år.

Numera är åldersgräns en gällande VERKSTÄLLIGHET borttagen och man skall utgå från barnets mognad grad oavsett ålder.

I fallet du länkar till finner rätten den trettonåriga pojken ha uppnått den mognad graden men det beror inte på att han råkar vara tretton utan anses mogen nog. Han kunde varit 8, 11 eller 15 också.

Åldern 13 har inget med saken att göra.

Du borde nog läsa om fallet. .
    Visa en seriös källa på att det någonsin har varit 12 års gräns för verkställighet eller så kan du lägga ner hela diskussionen tack.

Du ser även i länkarna att en 14 åring inte ansågs mogen nog. Du bör nog läsa om.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-12 19:08:04 följande:

Lagen ifråga kan du läsa om i föräldrabalken. Närmare bestämt här

21 kap. Om verkställighet av domar, beslut eller avtal om vårdnad, boende eller umgänge m.m.

Verkställighet av domar, beslut eller avtal

5 § Har barnet nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa. Lag (2006:458).

lagen.nu/1949:381
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-12 19:23:00 följande:

Visa en seriös källa på att det någonsin har varit 12 års gräns för verkställighet eller så kan du lägga ner hela diskussionen tack.

Du ser även i länkarna att en 14 åring inte ansågs mogen nog. Du bör nog läsa om.

Precis. Fjortonåring en ansågs inte mogen nog. För att man inte går på ÅLDER utan MOGNAD...

Jösses..
  • micromat
    Anonym (B) skrev 2015-10-12 18:29:16 följande:

Du vet inte vad du pratar om.

Att barnet ens sitter i situationen och tror sig vara den som ska välja var barnet ska bo är tragiskt. En god förälder sätter inte sitt barn i den sitsen och det är min fasta åsikt.

I de fallen så är det socialtjänsten i undantagsfall i samarbete med polisen, som hämtar barn på domstolens order.

13 år är det som gäller angående verkställighet.

Att föräldrar och domstol ska lyssna på barn gäller alla åldrar. Att lyssna på barns åsikter är inte samma sak som att barn får bestämma.

Ska man verkligen få veta ett barns åsikter så ska en opartisk utbildad person prata med barnet. Barn svarar gärna som föräldrar förväntar sig.

Vet jag inte?

Vart i texten kan du utläsa att ts manipulerar barnet? Du säger att hon gör det, kan du visa var eller hittar du bara på för att det ska låta bättre för att det ska stämma in med dina åsikter?

En god förälder kan mycket väl fråga barnet vad det vill, men föräldrarna ska vara överrens om en sådan sak som flytt innan man tillfrågar barnet. Det är inget fel i sig att man frågar ett barn vart det vill bo. Inte heller är det att man frågar barnet som avgör hur det faktiskt blir. Det bestämmer dom vuxna men man kan ta hänsyn till barnets önskemål.

För att dom ska kunna hämta på domstolens order måste det finnas en dom, dessutom måste man ansöka om verkställan. Finns det ingen dom på att boendet ska bo hos fadern kan varken polis eller annan hämta barnet.

Det finns ingen lag på att barn ska vara 13 år. Man tar hänsyn åt barnens ålder och mognad. Det enligt lagboken, såg att brumma lagt upp lagtexten redan.

Precis som jag skrev innan så tar tingsrätter och socialtjänster hänsyn till barnens vilja i vårdnadstvister. Att det handlar om barnets egen mognad som avgör hur mycket hänsyn man tar.

Oj, jag hoppas att du inte ställer frågor till ditt barn. Det kan ju svara så som du vill och förväntar digoch inte vad det själv vill. Vilken tur att många barn har kunnat utvecklat en egen vilja och vågar uttrycka den.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter