• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-11 17:09:08 följande:
    Det löser dock inte problemet för dottern. Hon blir ändå förvägrad att ha sin ena förälder i sitt liv. Dessutom tre av sina syskon.

Faktum är att jag knappast tror det löser TS problem heller, eftersom problemet är att dottern mår dåligt..
    Det gör det inte men det är Ts fel. Det är hon som vägrar låta dottern ha båda föräldrarna i sitt vardagsliv. Det kan ingen annan än Ts göra något åt.

Dottern verkar inte alls må dåligt. Det finns inget som Ts har skrivit som tyder på det förutom att Ts klagar på att pappan inte låter dottern flytta som dottern "vill" enligt Ts. Ts verkar tro att dottern väldigt gärna vill bo med henne och nye mannen på den nya orten men i verkligheten vill dottern inte förlora sin mamma. Helt säkert vill hon inte förlora sin pappa heller.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:04:31 följande:

Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos pappan eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära? På det viset så löser sig Ts problem.

Var har jag skrivit att det är larv för barnet? Det var nån som skrev typ "ska jag vara tvungen att låta exet styra var jag bor resten av livet" och DET är larv.
  • Anonym (B)
    BioBonus skrev 2015-10-11 17:26:12 följande:
    Var har jag skrivit att det är larv för barnet? Det var nån som skrev typ "ska jag vara tvungen att låta exet styra var jag bor resten av livet" och DET är larv.
    I inlägg 145 skrev du att det är larv. Jag skrev inget om att det är larv för barnet så det behöver du inte hitta på. Visst är det larv att skriva som den gjorde och Ts kan naturligtvis flytta vart hon vill när hon vill. Barnet kan hon däremot inte ta och flytta med om pappan inte går med på det.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:32:13 följande:

I inlägg 145 skrev du att det är larv. Jag skrev inget om att det är larv för barnet så det behöver du inte hitta på. Visst är det larv att skriva som den gjorde och Ts kan naturligtvis flytta vart hon vill när hon vill. Barnet kan hon däremot inte ta och flytta med om pappan inte går med på det.

I inlägg 145 skrev jag "Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv." Vilket du då tolkade som att "Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos sin pappa eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära." Och det var alltså en feltolkning från din sida.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:23:12 följande:

Det gör det inte men det är Ts fel. Det är hon som vägrar låta dottern ha båda föräldrarna i sitt vardagsliv. Det kan ingen annan än Ts göra något åt.

Dottern verkar inte alls må dåligt. Det finns inget som Ts har skrivit som tyder på det förutom att Ts klagar på att pappan inte låter dottern flytta som dottern "vill" enligt Ts. Ts verkar tro att dottern väldigt gärna vill bo med henne och nye mannen på den nya orten men i verkligheten vill dottern inte förlora sin mamma. Helt säkert vill hon inte förlora sin pappa heller.

Är inte riktugt med på varför du skriver detta (som jag redan själv skrivit tidigare) till mig.

Ja. Det är TS och hennes sambos beslut som satt dottern i denna sitsen. En sits som ingen barn borde behov sitta i.

Jo. Jag tror att dottern mår dåligt. Det hade nog de flesta barn gjort som kommer att mista ett vardaglig med sin ena förälder och eventuellt sina syskon. Oavsett om dottern kommer bo kvar hos sin pappa eller flytta med sin mamma kommer omställning och förlust vara stor. Att det är TS "fel" hjälper ju knappast dottern i nuläget.

Nej. Jag tror knappast att dottern vill förlora sin pappa. Förmodligen lika lite som hon vill förlora sin mamma och sina syskon.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:32:13 följande:

I inlägg 145 skrev BioBonus att det är larv att man måste bo nära den andra föräldern FÖR ALLTID. Alltså att man behöver det när barnen är små men sedan, när de är vuxna, är man ju fri att flytta vart man vill..

Det där med att läsa in saker ;)
  • Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-11 17:56:34 följande:
    I inlägg 145 skrev BioBonus att det är larv att man måste bo nära den andra föräldern FÖR ALLTID. Alltså att man behöver det när barnen är små men sedan, när de är vuxna, är man ju fri att flytta vart man vill..

Det där med att läsa in saker ;)
    Jag läser inte in något. Jag står fast vid min åsikt och jag har rätten att framföra den, vad du än anser om det. :)
    BioBonus skrev 2015-10-11 17:45:35 följande:
    I inlägg 145 skrev jag "Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv." Vilket du då tolkade som att "Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos sin pappa eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära." Och det var alltså en feltolkning från din sida.
    Ingen feltolkning från min sida. Jag tycker absolut att det är barns bästa att få fortsätta ha båda föräldrarna nära om det är vad de har haft under hela sin uppväxt (idag 10 år). Du får naturligtvis anse att det är larv att vissa av oss sätter barnens rätt till båda föräldrarna högre än sina egna önskemål om t.ex mindre pendling.

• Anonym (B)
    Brumma skrev 2015-10-11 17:52:48 följande:
    Är inte riktugt med på varför du skriver detta (som jag redan själv skrivit tidigare) till mig.

Ja. Det är TS och hennes sambos beslut som satt dottern i denna sitsen. En sits som ingen barn borde behov sitta i.

Jo. Jag tror att dottern mår dåligt. Det hade nog de flesta barn gjort som kommer att mista ett vardaglig med sin ena förälder och eventuellt sina syskon. Oavsett om dottern kommer bo kvar hos sin pappa eller flytta med sin mamma kommer omställning och förlust vara stor. Att det är TS "fel" hjälper ju knappast dottern i nuläget.

Nej. Jag tror knappast att dottern vill förlora sin pappa. Förmodligen lika lite som hon vill förlora sin mamma och sina syskon.
    Dottern mår säkert dåligt för att Ts har blandat in henne i vuxensaker och lagt ansvar på henne om att välja förälder att bo med. Det är rent vansinne att lägga det på ett barn. Men jag tror inte att dottern mår dåligt i övrigt för då hade Ts story varit annorlunda och haft ett annat fokus.

Den enda som kan hjälpa dottern från att må dåligt är Ts som skulle kunna välja att inte flytta men hon verkar ha bestämt sig.
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 18:54:56 följande:

Jag läser inte in något. Jag står fast vid min åsikt och jag har rätten att framföra den, vad du än anser om det. :)Ingen feltolkning från min sida. Jag tycker absolut att det är barns bästa att få fortsätta ha båda föräldrarna nära om det är vad de har haft under hela sin uppväxt (idag 10 år). Du får naturligtvis anse att det är larv att vissa av oss sätter barnens rätt till båda föräldrarna högre än sina egna önskemål om t.ex mindre pendling.

Eeeeh va? Jag anser att det är larv att påstå att exet ska styra var man bor HELA LIVET! Jag tycker det är SJÄLVKLART att man bor nära varandra om man kan medan barnen är små/växer upp så de kan ha lika stor tillgång till båda sina föräldrar....

Nu börjar jag faktiskt tro att du spelar dum. Eller så menar du att man ska ha sina föräldrar nära sig hela sitt liv, är det så du menar?
  • BioBonus
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 18:54:56 följande:

Du får naturligtvis anse att det är larv att vissa av oss sätter barnens rätt till båda föräldrarna högre än sina egna önskemål om t.ex mindre pendling.

Var har du läst att jaganser detta? Läs mina inlägg igen och läs vad jag faktiskt skriver är du snäll innan du börjar tillskriva mig åsikter jag inte har.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter