• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Sandra8978
    micromat skrev 2015-10-11 15:19:02 följande:

Jag förstår inte varför du får så jäkla mycket skit.. Du och din sambo har bestämt er för att flytta av olika orsaker. Sånt händer, man kan tvingas flytta av olika orsaker under en livstid.

.

Voice of reason
  • Sandra8978
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 16:25:35 följande:
    Man gör inte så mot barn. 
    Vad? Att folk får förändringar i sitt liv?

Jag ber till gud att något liknande kommer hända dig.
    Då kanske du kommer bli lite mindre präktig och dömande, och lite mer empatisk.
  • Anonym (OMG)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 14:30:46 följande:

Det är inte ena barn för det andra.....det är tre! andra barn. Min dotter har alltså tre bonussyskon hos mig.

Mmm precis, varför flyttar du då ifrån din dotter som i panik krampaktigt och desperat inte vill förlora er.

Det är bannemig din skyldighet att inte rota upp dottern från familj och vänner.

Skaffa jibb närmare i så fall.

Jävla egon är ni.
  • Anonym (B)
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 16:39:47 följande:

Lägger ansvaret för var de ska bo hos barnen. Det är vuxnas beslut. Även om barnen får ha åsikter och ska bli lyssnade på så betyder det inte att barnen bestämmer.
  • Anonym (OMG)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 22:02:05 följande:

Jag har som du skriver fler barn plus min man att ta hänsyn till, inte bara min älskade dotter. Hade min dotter önskat bo hos pappa, fint...men nu önskar hon något annat. Hade jag varit själv och det funkat hyfsat med exet hade jag aldrig valt att flytta, men nu har jag och min man fattat det beslut även om det var ett mycket svårt sånt.

Tack ni som kommit med svar och som faktiskt kan tänka lite mer nyanserat och inte så svart/vitt.

Detta blir mitt sista inlägg.

Du är bara blåst du.

Din dotter vill inte förlora er det är det det handlar om eftersom alla ni ska flytta ifrån henne. Det är inte att hon INTE vill bo med sin far, så som du skriver och förvränger det? Har du inbillat dig själv det?
  • BioBonus
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 13:46:01 följande:

Nej du tänker alldeles för nyanserat.

Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.

Va märkligt. Jag ser att de andra 5 ser till barnets bästa och inte till sitt eget bästa. Inte för att offra allt och bli martyr utan för att få trygga, harmoniska barn som har goda relationer till båda sina föräldrar. Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv. Men när barnen är små får man offra lite för att barnens vardag och umgänge ska fungera även med den andra föräldern. Det hör tyvärr till om man skiljer sig och har gemensamma barn. Inget man behöver ikläda sig någon martyrroll för. Det är enbart en del av att vara förälder.
  • Anonym (Fattar inte)
    Sandra8978 skrev 2015-10-11 16:39:47 följande:

"Förändringen" de fått i sitt liv är i det här fallet at de ledsnat på TS ex och då väljer att överge ett barn för att övriga tre ska få lugn och ro.
    Personligen skulle jag ha vänt mig till polis, socialtjänst och ev ett gäng jugoslaver och rört upp himmel och jord hellre än att överge mitt barn som inte vill bo heltid hos sin pappa, men det är jag.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2015-10-11 17:02:03 följande:
    "Förändringen" de fått i sitt liv är i det här fallet at de ledsnat på TS ex och då väljer att överge ett barn för att övriga tre ska få lugn och ro.
    Personligen skulle jag ha vänt mig till polis, socialtjänst och ev ett gäng jugoslaver och rört upp himmel och jord hellre än att överge mitt barn som inte vill bo heltid hos sin pappa, men det är jag.
    Och jag vill även tillägga att TS redan vet att de inte kommer att komma undan exet även om de flyttar, det har han redan visat. Hon överger alltså sin dotter helt i onödan.
  • Anonym (B)
    BioBonus skrev 2015-10-11 17:01:37 följande:
    Va märkligt. Jag ser att de andra 5 ser till barnets bästa och inte till sitt eget bästa. Inte för att offra allt och bli martyr utan för att få trygga, harmoniska barn som har goda relationer till båda sina föräldrar. Och man behöver inte bo nära den andra föräldern hela livet som nån skrev, det är ju bara larv. Men när barnen är små får man offra lite för att barnens vardag och umgänge ska fungera även med den andra föräldern. Det hör tyvärr till om man skiljer sig och har gemensamma barn. Inget man behöver ikläda sig någon martyrroll för. Det är enbart en del av att vara förälder.
    Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos pappan eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära? På det viset så löser sig Ts problem.
  • Brumma
    Anonym (B) skrev 2015-10-11 17:04:31 följande:

Då är det väl bara för Ts att låta dottern bo hos pappan eftersom det är larv att barn behöver ha båda sina föräldrar nära? På det viset så löser sig Ts problem.

Det löser dock inte problemet för dottern. Hon blir ändå förvägrad att ha sin ena förälder i sitt liv. Dessutom tre av sina syskon.

Faktum är att jag knappast tror det löser TS problem heller, eftersom problemet är att dottern mår dåligt..
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter