• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:22:52 följande:
    Kul att du är självironisk utan att förstå det.
    Vem har talat om åldersgräns på att lyssna på barn? Självklart lyssnar soss på barnet.
    Vad vi pratar om är vid vilken ålder man fäster större tyngd till barnets önskan.
    Ja, precis, och det finns ingen sådan ålder. För övrigt så jobbar jag på soss som du envist kallar det.
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:25:30 följande:
    Här är problemet för din förståelse.
    Du gillar att vara arg.
    Och därför gör du den uppenbara missen att TS flyttar inte iväg så att barnet inte kan få träffa sin pappa. TS väljer att flytta trots att det kan ha en negativ inverkan på kontakten med pappan. Så får man alltså göra, om man har bra skäl.

Skaffa dig en mer konstruktiv hobby än att hacka på utsatta människor på FL.
    DU ska nog inte ta ordet förståelse i din mun, det passar dig inte alls. 

Jag är inte arg alls.
    FLyttar man trots att det kan ha en negativ inverkan så är man en mindre bra förälder
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:00:00 följande:

Martyr har med saken att göra.

TS ska tänka på sitt barns bästa OCH sitt eget.

Annars är man inte en bra förälder utan en martyr. Många av er här verkar vara det sistnämda.

Jag är absolut ingen martyr. Men jag har valt att sätta två barn till livet och deras bästa går före mitt det har inget med nartyrskap att göra utan en grundläggande övertygelse om att barnen är viktigare. Deras möjlighet att vara lika mkt hos båda föräldrarna går helt klart över att få halvvägs till arbetet (som det ju handlar om här).
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:27:13 följande:
    Ja, precis, och det finns ingen sådan ålder. För övrigt så jobbar jag på soss som du envist kallar det.
    Om en 3-åring säger att den vill bo med sin pappa väger det alltså lika tungt som om en 16-åring säger det?
    Om det är din arbetsprincip borde du kanske fundera på vad du håller på med.
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:30:07 följande:
    FLyttar man trots att det kan ha en negativ inverkan så är man en mindre bra förälder
    Vilken förenklad (och falsk) värld du lever i.

En handling kan ha en negativ effekt och endå vara det rätta beslutet eftersom det kan ha positiva effekter som mer än uppväger den negativa.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:21:23 följande:

Jag håller med dig, barnet ska inte behöva känna ansvar för detta.

Och samtidigt, i fall som detta frågar soss alltid barnet lite hur den känner, hur det funkar etc. Så det går inte att undvika att barnet känner ansvaret för det. Tyvärr!

Det är en väldig skillnad att bli tillfrågad utan att en förälder påverkar svaret och att bli tillfrågad av en förälder. Att överhuvudtaget sätta barnet i situationen från första början tycker jag är illa och inte i barnets bästa. Här har barnet att välja på att inte få bo hos sina syskon eller att förlora kontakten med pappan. Då handlar det inte längre om att låta barnet välja vad barnet vill utan låta barnet välja det som gör minstallationen ont av två dåliga val...
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:31:59 följande:
    Om en 3-åring säger att den vill bo med sin pappa väger det alltså lika tungt som om en 16-åring säger det?
    Om det är din arbetsprincip borde du kanske fundera på vad du håller på med.
    Som sagt, förståelse är inte din starkaste sida....
  • Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:33:02 följande:
    Vilken förenklad (och falsk) värld du lever i.

En handling kan ha en negativ effekt och endå vara det rätta beslutet eftersom det kan ha positiva effekter som mer än uppväger den negativa.
      Sant, men inte när den negativa konsekvensen innebär sämre eller ingen kontakt med den andre föräldern. 
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:36:21 följande:
      Sant, men inte när den negativa konsekvensen innebär sämre eller ingen kontakt med den andre föräldern. 
    Är det verkligen vad du menar, i så fall skulle ingen någonsin kunna flytta någonstans eller ta över vårdnaden etc.

Med andra ord kan en handling absolut vara ok fast den leder till mindre frekvent kontakt med den andre föräldern.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:22:52 följande:

Kul att du är självironisk utan att förstå det.

Vem har talat om åldersgräns på att lyssna på barn? Självklart lyssnar soss på barnet.

Vad vi pratar om är vid vilken ålder man fäster större tyngd till barnets önskan.

Fast det finns ingen sådan gräns heller... de lägger däremot vikt på mognad.

Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter