• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:34:35 följande:
    Som sagt, förståelse är inte din starkaste sida....
    Du missförstår, det är inte att jag inte förstår dig. Det är ganska lätt att förstå dig.
    Kul för övrigt att det är nytt för dig att platsen du jobbar på i folkmun kallas för soss. Man undrar vad det är mer som du missat, hoppas du inte gör alltför mycket skada.
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-10 11:41:13 följande:
    Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
    Jag antar du refererar till mitt tidigare inlägg där mitt barns placering på skola försenades pga att faderns svar uteblev?
    Soc tog där beslutet att eftersom barnet bodde hos mig till 100%, skulle barnet gå i den skola jag angivit.

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt ser ut.
  • Sandra8978
    Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
    Jag antar du refererar till mitt tidigare inlägg där mitt barns placering på skola försenades pga att faderns svar uteblev?
    Soc tog där beslutet att eftersom barnet bodde hos mig till 100%, skulle barnet gå i den skola jag angivit.

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt såg ut.
  • Sandra8978

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt såg ut.
  • Anonym (B)
    Anonym (ledsen dotter) skrev 2015-10-10 09:59:50 följande:

Hade det vart min dotters önskan att bo hos sin pappa hade jag respekterat det och låtit henne bo där. Nu är det inte så, utan hon vill bo hos oss.
    Denna önskan är ingen nyhet utan vart även när hon bott vv.

Skolan och rektor är insatta i det hela. Och jag inser självklart att det kan tyckas väldigt själviskt och egoistiskt av mig att flytta. Samtidigt har det vart 7 års evig kamp med pappan om än det ena än det andra och jag har idag ytterligare barn att ta hänsyn till.

Igen, jag hade låtit min dotter bo hos sin pappa om hon velat det men nu är inte fallet så.

Det är kanske vad hon säger till dig. Saken är den att barn gärna vill göra sina föräldrar glada och hon vet säkert att du blir glad om hon säger att hon vill flytta och bo med dig. Det betyder inte att hon förstår vad det innebär. Hon vill förmodligen inte träffa pappa mer sällan än hon gör idag och hon förstår helt säkert inte vad det är som hon egentligen säger. Risken är stor att hon till och med säger samma sak till sin pappa!

Att DU har haft en kamp med pappan i 7 års tid har inget med dottern att göra. Inte heller det faktum att du dag har ett barn till. Du valde att få barn med hennes pappa. Du har ansvar för att hon ska få ha en så nära relation som möjligt med er båda. Att du tycker att det är besvärligt att pendla spelar ingen roll. Det är inget vettigt skäl för att förstöra barnets växelvisa boende hos er båda.
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-10 11:27:02 följande:
    Mkt intressant att de hänvisar till ngt som inte står i lagen ja.
    Kanske kan det vara så att man kan ha tumregler, sätt man oftast agerar på, trots att dessa inte står i en lagtext?

I stil med "oftast är barn i runt 12-års åldern så mogna att man lyssnar i högre grad på deras önskan än om de vore betydligt yngre".

Förstår du vad jag menar?
  • Sandra8978
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 11:48:04 följande:
     Du har ansvar för att hon ska få ha en så nära relation som möjligt med er båda. 
    Nej.
    Mamman och pappan har tillsammans ansvar för detta.
  • Anonym (B)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:33:02 följande:
    Vilken förenklad (och falsk) värld du lever i.

En handling kan ha en negativ effekt och endå vara det rätta beslutet eftersom det kan ha positiva effekter som mer än uppväger den negativa.
    Visst kan det vara så men i det här fallet så finns det inget som tyder på att en flytt skulle vara för barnets bästa.
  • Anonym (B)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:00:00 följande:
    Martyr har med saken att göra.

TS ska tänka på sitt barns bästa OCH sitt eget.

Annars är man inte en bra förälder utan en martyr. Många av er här verkar vara det sistnämda.
    På vilket sätt far Ts illa av att bo kvar?

Hur kan en flytt på något sätt försvaras och anses vara barnets bästa i den här situationen?

Risken finns att pappan lämnar in en stämning (om Ts inte gör det) om Ts tar barnet och flyttar mot hans vilja, och att domstolen dömer att barnet ska bo med pappan, där trygghet, kompisar och rötterna finns.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:45:03 följande:

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt ser ut.

Nej. Jag skriver bara att rent lagligt har soc inte mandat att bestämma ngt sådant. De kan göra en utredning som de sedan kan presentera för rätten son i sin tur kan välja om de håller med eller inte. Att det inte gått rätt till i er situation beklagar jag men kan inte göra hållas ansvarig för att veta att soc (och skolan) inte följer lagen.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter