• Anonym (ledsen dotter)

Oense om flytt/ledsen dotter

Undrar om någon vet......jag har en dotter som bor varannan vecka med hos mig/pappa. Nu kommer jag och min partner flytta med våra gemensamma barn till ny ort pga att mer än halvera pendlingstiden för oss till våra jobb. Min dotter med mitt ex vill nu flytta med oss (hon är snart 10 år), hon är beredd  att byta skola. Hon är väldigt fäst vid sina småsyskon här och hennes önskan är att få följa med oss i flytten.

Nu ställer sig hennes pappa på tvären till detta och förbjuder henne att flytta med oss. Han varken respekterar eller lyssnar på hennes önskan eller vilja. Han försöker övertala henne till att ändra sig. Vi har samarbetssamtal, men vi kommer ingen vart med dessa. Han menar att då flickan är skriven hos honom, går i skolan där han bor och har vänner där så har han laglig rätt att behålla henne hos honom. Han ger sig inte en tum och säger uttryckligen att han är beredd att riskera sin relation till henne, för det är hans övertygelse att hon kommer må bättre att stanna hos honom i längden.

Hade det vart vår dotters önskan så hade jag respekterat det, men hon vill bo med mig och träffa pappa helger/lov etc. Hon är mycket ledsen över detta.

Han har ringt vår nya kommun och härjat med socialen där, ringt nya kommunens skolor och förbjudit henne att bli inskriven utan han tillåtelse. Han  har kontaktat både lärare och rektor på nya skolan. Socialen i kommunen vi flyttar från (där han fortfarande bor), pratar med folk i byn att hålla koll på henne. Han har tidigare gått upp i tr och stämt mig på både vårdnad och boende om henne, men detta gick inte igenom utan allt fortsatte som vanligt med vv som tidigare (och som det vart sedan skilsmässan). Han har även tidigare gjort orosanmälan mot mig men det lades ner av socialen då dom bedömde mig som en god mor till vår dotter och att hon var trygg hos mig.

Jag förstår ju att det ger mig minus poäng eftersom jag är den som flyttar, men är det någon som vet om pappan har laglig rätt att behålla henne hos sig eller kan jag helt enkelt ta med henne med när vi flyttar? Och om jag tar henne med mot pappans vilje vad kan hända då? Polisen lär ju inte göra något, socialen blir väl inkopplade och gör en utredning men då kommer ju min dotter äntligen få komma till tals själv. Problemet med detta är väl skolan, men det måste ju gå att lösa på något sätt.

Någon här inne som vart i samma sits?

Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad. Kom ihåg att vår dotter snart är 10 år (dessutom en mogen 10-åring med båda fötterna på jorden)

• Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:41:53 följande:

Du missförstår, det är inte att jag inte förstår dig. Det är ganska lätt att förstå dig.

Kul för övrigt att det är nytt för dig att platsen du jobbar på i folkmun kallas för soss. Man undrar vad det är mer som du missat, hoppas du inte gör alltför mycket skada.

Har ALDRIG varit med om att soc kallas för soss. Förutom i de fall där stavning inte varit skribentens starka sida.
  • Anonym (mina barn)

När jag och mina barns pappa gick isär så började han efter ett tag härja om att dela på barnen, ta en var.
    (För att slippa betala underhåll)

Jag lät då barnen gå till en kurator, för min fösta tanke var NEJ aldrig i livet! Pappan bad dessutom barnen att välja vilket fik den äldsta (då nio år, mogen och med sunt förnuft) slog bakut och började gråta och sa att hon är ett barn och kan inte bestämma sånt.
    Jag sa att nej det ska du inte heller. vi ska lösa detta pappa och jag.

Kuratorn kom fram till att de inte ville bo med pappan utan med mig och berättade då också att många barn har svårt att greppa vad de mister. De ser det nya, roliga som de tänker sig det ska bli, tex om en förälder är helgförälder och det lyxas och görs roliga saker på helgen så kan barn tänka, omedvetet att det ska bli så jämt.
    Eller så saknar de sin förälder men tänker inte på att de isf kommer att sakna den andra föräldern istället.

Forskning visade att de allra flesta som bytt boende flyttar tillbaka inom tre månader.

TS, ni är vuxna, ni har tagit beslutet att inte leva med varandra och att hitta andra partners. NI måste nu vara vuxna nog nu och inse att er förkortade resväg kanske inte är skäl nog för att riva upp dottern, vad hon än säger i nuläget. Som någon skrev, barn vill vara till lags och hon vet att ni helst vill att hon flyttar med och hon vill ju så klart vara med dig, men hon vill likväl vara med sin pappa!

• Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:48:49 följande:

Kanske kan det vara så att man kan ha tumregler, sätt man oftast agerar på, trots att dessa inte står i en lagtext?

I stil med "oftast är barn i runt 12-års åldern så mogna att man lyssnar i högre grad på deras önskan än om de vore betydligt yngre".

Förstår du vad jag menar?

Absolut. Men det var inte så jag uppfattade att du skrev. Jag skrev att ingen åldersgräns finns utan att barnets vilja skall tas i beaktande oavsett ålder men med hänsyn till mognad. Du svarade då att det var konstigt att de hänvisat till tolv år. Inte att de hänvisade till ngn tumregel angående barnets mognad.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:50:07 följande:

Nej.

Mamman och pappan har tillsammans ansvar för detta.

Ja. Och här är det inte pappan som väljer att försvåra det utan mamman.

JAG har ett ansvar till att mina barn har en bra relation med båda föräldrarna. Att deras pappa har samma ansvar tar ju inte bort mitt, eller hur?
  • Anonym (Y)

Allt är ju ditt fel TS. Hur kan du flytta ifrån ditt barn??

• Anonym (förbluffad.)
    Sandra8978 skrev 2015-10-10 11:41:53 följande:
    Du missförstår, det är inte att jag inte förstår dig. Det är ganska lätt att förstå dig.
    Kul för övrigt att det är nytt för dig att platsen du jobbar på i folkmun kallas för soss. Man undrar vad det är mer som du missat, hoppas du inte gör alltför mycket skada.
    Det börjar bli ganska komiskt....Ja, jag tror att jag är ganska lätt att förstå, dock lyckas inte du....alls... medan alla andra gör det.

Jag vet precis vad vi kallas och det är inte soss utan soc eftersom det ju är en förkortning av Socialtjänsten, att tala och skriva är inte riktigt samma sak. Som vanligt så är det du som missat något - inte jag.

Hela tiden skjuter du lite bredvid målet och jag undrar mest om det beror på att du missförstår med flit för att få tjafsa eller om du helt enkelt inte förstår?
  • Loriyana

TS, det är DU som flyttar. Det är DU som väljer att sätta ditt barn i denna situationen. OM du tänkte på barnets bästa så skulle du stanna i samma ort som pappan så att ni kunde fortsätta med växelvis boende. So what att ni har lång pendlingstid? Det viktigaste måste väl ändå vara att barnet har rätt till båda sina föräldrar?

• Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 12:55:40 följande:
    Det börjar bli ganska komiskt....Ja, jag tror att jag är ganska lätt att förstå, dock lyckas inte du....alls... medan alla andra gör det.

Jag vet precis vad vi kallas och det är inte soss utan soc eftersom det ju är en förkortning av Socialtjänsten, att tala och skriva är inte riktigt samma sak. Som vanligt så är det du som missat något - inte jag.

Hela tiden skjuter du lite bredvid målet och jag undrar mest om det beror på att du missförstår med flit för att få tjafsa eller om du helt enkelt inte förstår?
    Jag tycker det är viktigtare med TS barns välmående än att diskutera grammatik.
    Jag självklart ber om ursäkt för att jag likt andra inte stavar Soc så som du vill.
  • whitestar

Alltså, jag håller inte riktigt med om att det ät TS fel som flyttar! Man kan ju inte sätta bara Ett barn i första rummet, det här handlar om en hel familj som får bättre av att flytta. Båda vuxna får mindre pendlingsavstånd till jobben, blir mer tid över till familjen, småbarnen brhöver säkert inte vara lika länge på dagis o fritte osv dock är en annan fråga huruvida dottern ska bo kvar hos sin far el flytta med för växelvis boende blir nog svårt. Tror det bästa är att gå via familjerätten då ni vuxna inte är överens

• Sandra8978
    whitestar skrev 2015-10-10 13:25:51 följande:

Alltså, jag håller inte riktigt med om att det ät TS fel som flyttar! Man kan ju inte sätta bara Ett barn i första rummet, det här handlar om en hel familj som får bättre av att flytta. Båda vuxna får mindre pendlingsavstånd till jobben, blir mer tid över till familjen, småbarnen brhöver säkert inte vara lika länge på dagis o fritte osv dock är en annan fråga huruvida dottern ska bo kvar hos sin far el flytta med för växelvis boende blir nog svårt. Tror det bästa är att gå via familjerätten då ni vuxna inte är överens

Nej du tänker alldeles för nyanserat.

Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter