• nihka

DÖ upphävd. Vad händer nu?

Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.

Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?

• Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-10-10 12:01:14 följande:
    Spännande på så vis att det numer är öppet hur man kommer att verka för i grunden samma situation som tidigare - att enbart partier som har något gemensamt kommer att samarbete och att övriga lämnas därhän med sitt.

Inget kommer att ändras där.
    Decemberöverenskommelsen egentliga syfte var väl att erbjuda ett alternativ som möjliggör fortsatt blockpolitik trots att det politiska landskapet förändrats, men i detta landskap fanns det en liten tuva, KD, som stjälpte lasset.

Så det blir spännande att se vad som kommer att hända framöver.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-10-10 12:10:35 följande:
    Är det vad du tror kommer att hända? Jag tror att ett sådant nära samarbete är uteslutet p g a ideologiska olikheter.
    Nja, S och M står närmare varandra än det kan verka.
    Som det ser ut just nu, så är S och M båda bundna till att hålla sig till en politik som dom inte trampar sina allierade på tårna med.
    I dom större frågorna tror jag S och M kan komma överens, så oenigheterna kommer att hittas inom mindre inrikes frågor, mest ifråga om skatteuttag eller skatterna generellt.
    Där tror jag båda kan komprissa, för i grunden vill dom båda samma sak.

Den svåra frågan kan bli NATO, åtminstone om Batra blir kvar, men jag tror faktisk hon kommer att få "goda råd" bakom kulisserna av sina partimedlemmar.
    Hon ligger ju inte direkt bra till, så hon är säkert angelägen om att bättra på förtreoendet hos sina väljare.
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2015-10-10 12:21:48 följande:
    Nja, S och M står närmare varandra än det kan verka.
    Som det ser ut just nu, så är S och M båda bundna till att hålla sig till en politik som dom inte trampar sina allierade på tårna med.
    I dom större frågorna tror jag S och M kan komma överens, så oenigheterna kommer att hittas inom mindre inrikes frågor, mest ifråga om skatteuttag eller skatterna generellt.
    Där tror jag båda kan komprissa, för i grunden vill dom båda samma sak.

Den svåra frågan kan bli NATO, åtminstone om Batra blir kvar, men jag tror faktisk hon kommer att få "goda råd" bakom kulisserna av sina partimedlemmar.
    Hon ligger ju inte direkt bra till, så hon är säkert angelägen om att bättra på förtreoendet hos sina väljare.
    Det kanske inte är lika stora skillnader mellan S och M här i Sverige som mellan deras närmaste motsvarigheter i en del andra länder såsom exempelvis i Storbritannien, men bland väljarna är det lika stor skillnad. Stor skillnad på en socialdemokrater på vänsterkanten och Moderater på högerkanten. De ska också kunna känna igen sig. Tror varken S eller M vill tappa dem åt var sitt håll.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-10-10 12:34:05 följande:
    Det kanske inte är lika stora skillnader mellan S och M här i Sverige som mellan deras närmaste motsvarigheter i en del andra länder såsom exempelvis i Storbritannien, men bland väljarna är det lika stor skillnad. Stor skillnad på en socialdemokrater på vänsterkanten och Moderater på högerkanten. De ska också kunna känna igen sig. Tror varken S eller M vill tappa dem åt var sitt håll.
    Möjligt, men det vill vi som tänker ekonomiskt, och jag tror både S och M kommer att få påtryckningar från företags och industrivärlden om att försöka samarbeta.
    Inget vi får veta förstås, men bakom kulisserna.
  • themia

Jag tror att S blir kvar i regeringen, eventuellt tillsammans med MP. Att V skulle komma in är osannolikt, men jag undrar om det inte kliar FP:s nerver att få komma in i maktens korridorer igen.
    Löfvén sträcker ut sin hand mot mitten.

• nihka
    Världsmedborgare skrev 2015-10-10 12:38:58 följande:
    Möjligt, men det vill vi som tänker ekonomiskt, och jag tror både S och M kommer att få påtryckningar från företags och industrivärlden om att försöka samarbeta.
    Inget vi får veta förstås, men bakom kulisserna.
    Företagsvärlden i den mån de utgör en definierbar grupp är förstås fria att lobba för vad de vill. Inget hemligt med det. Exempelvis, vilket företag lobbar inte direkt eller genom sin intressegrupp i Bryssel?
  • nihka
    themia skrev 2015-10-10 12:52:25 följande:

Jag tror att S blir kvar i regeringen, eventuellt tillsammans med MP. Att V skulle komma in är osannolikt, men jag undrar om det inte kliar FP:s nerver att få komma in i maktens korridorer igen.
    Löfvén sträcker ut sin hand mot mitten.

Du tror FP skulle splittra alliansen? Eller skulle man inte se på S FP som att FP bryter sig ur allianssamarbetet? Skulle M liksom med KDs beslut att lämna DÖ enbart återigen "konstatera" att en överenskommelse är upphävd utan att kritisera?
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-10-10 12:53:14 följande:
    Företagsvärlden i den mån de utgör en definierbar grupp är förstås fria att lobba för vad de vill. Inget hemligt med det. Exempelvis, vilket företag lobbar inte direkt eller genom sin intressegrupp i Bryssel?
    Och det är dom som sitter på pengarna.
    Utan deras stöd så klarar sällan nåt lands regering att hävda sin politik, på gott och ont.
    Om det är vänster eller höger har inte så stor betydelse som många tror, Sverige drev under många år en vänsterpolitik, men aldrig har vi haft ett så bra samarbete med företagen och industrin som då.

Det gäller att ha en politk för inrikes frågor, och en annan som gynnar företagsklimatet och industrin, tippar det iväg så blir det alltid problem i någon form.
    Ingen lätt sak, men det går om viljan finns, och inte politiska ideologier hävdas in absurdum.
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2015-10-10 13:02:09 följande:
    Och det är dom som sitter på pengarna.
    Utan deras stöd så klarar sällan nåt lands regering att hävda sin politik, på gott och ont.
    Om det är vänster eller höger har inte så stor betydelse som många tror, Sverige drev under många år en vänsterpolitik, men aldrig har vi haft ett så bra samarbete med företagen och industrin som då.

Det gäller att ha en politk för inrikes frågor, och en annan som gynnar företagsklimatet och industrin, tippar det iväg så blir det alltid problem i någon form.
    Ingen lätt sak, men det går om viljan finns, och inte politiska ideologier hävdas in absurdum.
    Jag träffade en gång en kommunistisk egenföretagare. Han hade eget åkeri och körde egen lastbil. Vete fan hur han fick ihop det i sitt eget huvud, men tydligen går det. Monterat i lastbilen fanns ett 12v kylskåp med egenpressade grönsaksjuicer. Han var vegetarian och renlevnadsmänniska vilket inte heller är något jag skulle ha tippat på så där rakt av, men där ser man hur saker man inte tror går ihop ändå går ihop.
  • Konservativ

Svårt att svara på. KD kanske har tagit några politiska poäng men jag har svårt att tro att de kommer att klara nästa val. Som några andra har sagt så händer det egentligen ingenting just nu. Frågan är när en tillräckligt viktig omröstning i riksdagen kommer? Löfven har ju redan visat att han vill gärna regera med en borgerlig budget så jag tror inte att han kommer att avgå i första taget. Gissningsvis kommer sakfrågorna att manglas på olika sätt. Poängen är ändå att när det gäller de olka sakfrågorna så står partierna väldigt nära varandra. 

Min slutsats: EN och annan fråga kommer att vinnas av den s.k. borgerligheten men eftersom det inte är någon stor skillnad mellan partierna är det ingen som kommer att bry sig. Officiellt kommer man förstås att skrika sig hesa och Aftonbladet kommer att ha tårdrypande reportage om stackars Edvin, 92 som inte får sin konjak men i praktiken kommer de flesta att vara ganska nöjda. Förutom SD förstås.

Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?