• nihka

DÖ upphävd. Vad händer nu?

Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.

Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?

• Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?
  • Världsmedborgare
    Gert skrev 2015-10-11 15:29:19 följande:
    Det är ju vad jag menar. Alliansen gör inte sitt jobb och sviker sina väljare genom att inte fälla regeringen. Det är bara SD som inte sviker sina väljare.

Vad jag inte förstår, är hur du vet om den där "majoriteten", när inte ens dom i riksdagshuset eller Alliansen själva, verkar veta om att den finns?

• Gert
    Världsmedborgare skrev 2015-10-11 17:14:42 följande:

Vad jag inte förstår, är hur du vet om den där "majoriteten", när inte ens dom i riksdagshuset eller Alliansen själva, verkar veta om att den finns?

Jag vet om den där majoriteten eftersom jag kan mattematik. Alliansen och SD uppgår till drygt 52% i riksdagen, alltså en majoritet, och både alliansen och SD säger att regeringens politik är skadlig för Sverige, men det är bara SD som är villiga att fälla regeringen.

SD = Walk the talk. Alliansen = Talk the walk.
    Give ´em Hell!
  • Världsmedborgare
    themia skrev 2015-10-11 16:52:42 följande:
    Ja, och det har han rätt i. Men avsikten med DÖ var inte demokrati eller parlamentarism, utan att stänga idiotpartiet SD ute från makten
    Ibland måste man ta ett steg bakåt för att komma framåt
    Vad ingen verkar förstå, är att kan vi inte upprätthålla en politisk stabilitet i Sverige, en fungerande regering och riksdag, så kommer det att kosta Sverige miljarder i rena pengar.
    Företag och investerare hatar politisk instabilitet, så nästan vilken regring som helst, är bättre för Sverige än politisk instabilitet.
  • K Markatta
    Världsmedborgare skrev 2015-10-11 17:21:28 följande:
    Vad ingen verkar förstå, är att kan vi inte upprätthålla en politisk stabilitet i Sverige, en fungerande regering och riksdag, så kommer det att kosta Sverige miljarder i rena pengar.
    Företag och investerare hatar politisk instabilitet, så nästan vilken regring som helst, är bättre för Sverige än politisk instabilitet.
    Nu låter du som Göran Persson när han lovordade stabiliteten i Kina.
  • themia
    Världsmedborgare skrev 2015-10-11 17:21:28 följande:
  • nihka

Jodå, den majoriteten finns precis på samma sätt som den fanns när Löfven kom till makten. Då var SD och S en majoritet - även då enbart i huvudet på ivriga SDare som visst plussar ihop sig med precis vem som helst när som helst under devisen "du gillar mig för att jag säger att det är så."
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 18:18:42 följande:
    Nu låter du som Göran Persson när han lovordade stabiliteten i Kina.
    Jaha, varför denna jmf?
    Fast om du menar att företag och investerar gillar Kina så har du hyfsat rätt, vilket just bekräftar det jag säger.
    D.v.s att dom är mer intresserade av stabilitet än vilka som styr.
  • K Markatta

De i regeringen ansåg dock av någon oförklarlig anledning att de hade en majoritet emot sig när deras budgetförslag inte gick igenom förra året.
  • Världsmedborgare
    Gert skrev 2015-10-11 17:20:11 följande:
    Jag vet om den där majoriteten eftersom jag kan mattematik. Alliansen och SD uppgår till drygt 52% i riksdagen, alltså en majoritet, och både alliansen och SD säger att regeringens politik är skadlig för Sverige, men det är bara SD som är villiga att fälla regeringen.

SD = Walk the talk. Alliansen = Talk the walk.
    Åh, undra just vad Alliansen tycker om den sk majoriteten, då man bara får majoritet om man kommer överens, och det har ännu inte hänt.
    Att båda ogillar regeringens politk är en helt annan sak.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 18:26:02 följande:
    De i regeringen ansåg dock av någon oförklarlig anledning att de hade en majoritet emot sig när deras budgetförslag inte gick igenom förra året.
    Ska vi hårddra det så går det säkert att få "majoriteten" mot sig i de flesta fall.
    Om inte det ska kunna hända, så behövs minst 51% av rösterna för ett parti, i alla andra fall så måste det till en kompromiss av nåt slag, typ samverkan eller allianser.
Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?