DÖ upphävd. Vad händer nu?
Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.
Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?
Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.
Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?
Det finns väl två alternativa scenarion.
1. Alliansen spricker och Löfven bildar ny regering med något av de forna allianspartierna.
2. Alliansen håller ihop och fäller regeringen varpå Löfven inte har mycket annat val än att utlysa nyval, någonting som Sverigedemokraterna antagligen vinner mest på.
Det finns väl två alternativa scenarion.
1. Alliansen spricker och Löfven bildar ny regering med något av de forna allianspartierna.
2. Alliansen håller ihop och fäller regeringen varpå Löfven inte har mycket annat val än att utlysa nyval, någonting som Sverigedemokraterna antagligen vinner mest på.
3. Nuvarande regering fortsätter genom att kohandla med SD. Men det är knappast troligt.
Svårt att svara på. KD kanske har tagit några politiska poäng men jag har svårt att tro att de kommer att klara nästa val. Som några andra har sagt så händer det egentligen ingenting just nu. Frågan är när en tillräckligt viktig omröstning i riksdagen kommer? Löfven har ju redan visat att han vill gärna regera med en borgerlig budget så jag tror inte att han kommer att avgå i första taget. Gissningsvis kommer sakfrågorna att manglas på olika sätt. Poängen är ändå att när det gäller de olka sakfrågorna så står partierna väldigt nära varandra.
Min slutsats: EN och annan fråga kommer att vinnas av den s.k. borgerligheten men eftersom det inte är någon stor skillnad mellan partierna är det ingen som kommer att bry sig. Officiellt kommer man förstås att skrika sig hesa och Aftonbladet kommer att ha tårdrypande reportage om stackars Edvin, 92 som inte får sin konjak men i praktiken kommer de flesta att vara ganska nöjda. Förutom SD förstås.