• nihka

DÖ upphävd. Vad händer nu?

Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.

Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?

• Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?
  • nihka
    KillBill skrev 2015-10-11 12:32:21 följande:
    Jag hittade inlägget och kanske övertolkade jag  att det var hennes och Centerpartiets förslag (eller så är inlägget redigerat) men så här såg det tydligen ut på Centerns hemsida den 27 december i fjol:

www.centerpartiet.se/2014/12/27/socialdemokraterna-accepterar-centerpartiets-och-alliansens-forslag-hur-sverige-ska-kunna-regeras-minoritet/
    Av inlägget att döma tycker jag det ser ut som att förslaget ursprungligen kom från C.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 12:51:01 följande:
    Självklart har partiledaren mandat att företräda partiet. Här hade dock en avgående partiledare fattat beslut om hur partiet skulle agera i hela åtta år framöver utan att först ha en intern diskussion i partiet. Det kan du väl hålla med om att det är en smula tveksamt?

Vid tidpunkten för DÖ hade Göran Hägglund inte aviserat sin avgång och dessutom ingår KD i Alliansen och om Alliansen ska vara något att räkna med så måste den vara beslutsmässig.
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 12:51:01 följande:
    Självklart har partiledaren mandat att företräda partiet. Här hade dock en avgående partiledare fattat beslut om hur partiet skulle agera i hela åtta år framöver utan att först ha en intern diskussion i partiet. Det kan du väl hålla med om att det är en smula tveksamt?

Eller så kan man välja att se det som så, att alla beslut som en partiledare fattar, kommer att i efterhand att diskuteras av partimedlemmarna, om dom var rätt eller fel.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-10-11 13:01:21 följande:
    Vid tidpunkten för DÖ hade Göran Hägglund inte aviserat sin avgång och dessutom ingår KD i Alliansen och om Alliansen ska vara något att räkna med så måste den vara beslutsmässig.
    Jo, Göran Hägglund borde ha sagt till den otålige Löfven att vänta till efter KD:s kongress nu i höst med att besluta om att eventuellt ingå den här uppgörelsen. Jag tycker det var förhastat av honom att göra som han gjorde men jag kan förstå det med tanke på att KD precis nätt och jämt klarat 4%-spärren och att Löfven hotade med nyval.
  • enånittitre

www.svd.se/kinberg-batra-vi-bryter-inte-sonder-budgeten

"AKB ger idag inga definitiva besked om - eller när Alliansen tänker lägga ett gemensamt budgetförslag."

Tror inte Alliansen kommer ta upp oppositionsrollen, tror att DÖ kommer fortsätta fastän pakten brutits. De kommer dock skjuta sig i foten om de inte löper linan ut och går i opposition, väljarflykten kommer blir total.

Korkat att måla in sig i ett hörn som de gjort!, Det är väl bara att svälja stoltheten och ta kontakt med Sveriges största parti. De behöver inte ge SD allt de begär, jag tror de till och med kan vara bra att ha SD som syndabock när pk-drevet går i taket i samband när de tvingas strypa det totalhavererade asylmottagandet.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 13:09:17 följande:
    Jo, Göran Hägglund borde ha sagt till den otålige Löfven att vänta till efter KD:s kongress nu i höst med att besluta om att eventuellt ingå den här uppgörelsen. Jag tycker det var förhastat av honom att göra som han gjorde men jag kan förstå det med tanke på att KD precis nätt och jämt klarat 4%-spärren och att Löfven hotade med nyval.
    Menar du att Stefan L skulle ha varit tankeläsaren och förstått att Göran H skulle avgå eller ingick Göran H en överenskommelse som han inte hade mandat till dvs KDs partiledare har inte mandat att ingå överenskommelser för KDs räkning?
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-10-11 13:35:25 följande:
    Menar du att Stefan L skulle ha varit tankeläsaren och förstått att Göran H skulle avgå eller ingick Göran H en överenskommelse som han inte hade mandat till dvs KDs partiledare har inte mandat att ingå överenskommelser för KDs räkning?
    Stefan L borde tagit det lite lugnt och bett Göran H och de andra ta en diskussion i sina partier om det förslag som Annie L lagt fram.

• KillBill
    enånittitre skrev 2015-10-11 13:27:23 följande:

"AKB ger idag inga definitiva besked om - eller när Alliansen tänker lägga ett gemensamt budgetförslag."

Tror inte Alliansen kommer ta upp oppositionsrollen, tror att DÖ kommer fortsätta fastän pakten brutits. De kommer dock skjuta sig i foten om de inte löper linan ut och går i opposition, väljarflykten kommer blir total.

Korkat att måla in sig i ett hörn som de gjort!, Det är väl bara att svälja stoltheten och ta kontakt med Sveriges största parti. De behöver inte ge SD allt de begär, jag tror de till och med kan vara bra att ha SD som syndabock när pk-drevet går i taket i samband när de tvingas strypa det totalhavererade asylmottagandet.

Alliansen kommer (om Centerpartiet ingår i Alliansen) aldrig samarbeta med SD och vi kommer därför inte se något sådant samarbete. Det är bara om Alliansen spricker som vi kommer få se samarbeten mellan enskilda borgerliga partier och SD.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    enånittitre skrev 2015-10-11 13:27:23 följande:

Nu är det Alliansens demokratiska rätt att bestämma sig för vad de vill stödja och inte stödja HELT utan att tillfråga SD - till SDs stora förtret.
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2015-10-11 13:43:06 följande:
    Stefan L borde tagit det lite lugnt och bett Göran H och de andra ta en diskussion i sina partier om det förslag som Annie L lagt fram.
    Om någon skulle ha tagit det lugnt så är det väl Alliansen partiledare som propsat på att få ingå ett avtal med regeringen som alla partiledare i Alliansens inte hade mandat att teckna.

DÖ är synnerligen amatörmässigt hanterat av Allianspartiernas företrädare.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?