• nihka

DÖ upphävd. Vad händer nu?

Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.

Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?

• Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?
  • K Markatta
    KillBill skrev 2015-10-11 13:48:13 följande:
    Om någon skulle ha tagit det lugnt så är det väl Alliansen partiledare som propsat på att få ingå ett avtal med regeringen som alla partiledare i Alliansens inte hade mandat att teckna.

DÖ är synnerligen amatörmässigt hanterat av Allianspartiernas företrädare.
    Ja, det håller jag med om.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2015-10-11 13:44:11 följande:
    Alliansen kommer (om Centerpartiet ingår i Alliansen) aldrig samarbeta med SD och vi kommer därför inte se något sådant samarbete. Det är bara om Alliansen spricker som vi kommer få se samarbeten mellan enskilda borgerliga partier och SD.
    Alla partier vet vilka SD samarbetar med ute i Europa, och jag kan inte tänka mig att något Allians-parti vill riskera att bli förknippade med fascister eller nazister, så att det skulle bli ett samarbete med SD är långt borta.

Det är bara SD:s anhängare som blundar för verkligheten, eller så vill dom se demokratin, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna avskaffade.

• micromat

Jag tror sd och kd kommer öka och dom andra partierna kommer minska. Sd kommer få precis den rollen partierna ville undvika genom att driva igenom DÖ.

Om det blir nyval eller inte vet jag inte men jag hoppas på det. Annars gäller det för partierna att samarbeta över blocken.

• KillBill
    Världsmedborgare skrev 2015-10-11 13:55:09 följande:
    Alla partier vet vilka SD samarbetar med ute i Europa, och jag kan inte tänka mig att något Allians-parti vill riskera att bli förknippade med fascister eller nazister, så att det skulle bli ett samarbete med SD är långt borta.

Det är bara SD:s anhängare som blundar för verkligheten, eller så vill dom se demokratin, yttrandefriheten och de mänskliga rättigheterna avskaffade.
    Jag är enig med dig i din analys och har därför förbluffats av att Kristdemokraterna verkar ha närma sig SD politiskt i flyktingfrågan samtidigt som enstaka partimedlemmar har deklarerat att KD borde samarbete med SD. Anledningen är självklart att KD under så lång tid balanserat kring 4% spärren och KD därför tar till alla knep för att förbättra opinionsläget. KD har blivit ett högerpopulistiskt parti.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    micromat skrev 2015-10-11 13:57:58 följande:

Om det blir nyval eller inte vet jag inte men jag hoppas på det. Annars gäller det för partierna att samarbeta över blocken.

Eftersom ett nyval inte skulle gagna något annat parti än SD så kommer vi inte få se ett nyval.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nihka
    micromat skrev 2015-10-11 13:57:58 följande:

Jag tror sd och kd kommer öka och dom andra partierna kommer minska. Sd kommer få precis den rollen partierna ville undvika genom att driva igenom DÖ.

Många SDare (alla?) hävdar ju att DÖ inte hade något att göra med SD utan handlade om att de andra partierna och deras ovilja att göra upp i olika frågor/att de (sjuklövern) inte hade någon egen inbördes partipolitik, men att SD iaf har ökat pga DÖ. Och nu kommer SD att öka pga att DÖ upplösts. Jag kan inte riktigt se logiken.
  • nihka
    KillBill skrev 2015-10-11 14:08:19 följande:
    Eftersom ett nyval inte skulle gagna något annat parti än SD så kommer vi inte få se ett nyval.
    Det tror jag också. Jag tror också att SD kommer gnälla hela vägen fram till 2018 om att det är "odemokratiskt" att inte utlysa ett extraval.
  • K Markatta

MP:s tidigare språkrör Birger Schlaug har kommenterat:

schlaug.blogspot.se/2015/10/decemberuppgorelsen.html

Decemberuppgörelsen hade mycket lite med parlamentarism att göra. Snarare handlade det om partiledardiktatur.

Partimedlemmar, partikongresser, partistyrelser, riksdagsledamöter ställdes inför fullbordat faktum. I åtta år skulle det pågå, enligt partiledardiktatet. Så skulle man rotera kring sin egen axel, var det tänkt. Fiffigt värre. Men det var alltför fiffigt...

• Världsmedborgare
    KillBill skrev 2015-10-11 14:05:48 följande:
    Jag är enig med dig i din analys och har därför förbluffats av att Kristdemokraterna verkar ha närma sig SD politiskt i flyktingfrågan samtidigt som enstaka partimedlemmar har deklarerat att KD borde samarbete med SD. Anledningen är självklart att KD under så lång tid balanserat kring 4% spärren och KD därför tar till alla knep för att förbättra opinionsläget. KD har blivit ett högerpopulistiskt parti.
    Javisst är det 4% spärren som skrämmer Kd, men Ebba Busch har inte direkt tidigare varit "rumsren", så nåt förtroende för henne har jag inte.
    Och är någon uppvuxen med Livets Ord som förebild, då finns inte en chans att jag skulle våga lita på den personen.
    Livets Ord har ju t.o.m mer skruvade åsikter än SD i många fall.
    Så jag skulle inte alls bli förvånad om Ebba Busch/Kd lierar sig med SD., frågan är bara vad hennas partivänner gör då.
  • KillBill
    nihka skrev 2015-10-11 14:25:36 följande:
    Det tror jag också. Jag tror också att SD kommer gnälla hela vägen fram till 2018 om att det är "odemokratiskt" att inte utlysa ett extraval.
    Ja fy fan, jag bävar inför alla gnälltrådar som kommer att publiceras i ämnet här på FL.
Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?