DÖ upphävd. Vad händer nu?
Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.
Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?
Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.
Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?
Jag tror sd och kd kommer öka och dom andra partierna kommer minska. Sd kommer få precis den rollen partierna ville undvika genom att driva igenom DÖ.
Om det blir nyval eller inte vet jag inte men jag hoppas på det. Annars gäller det för partierna att samarbeta över blocken.
Om det blir nyval eller inte vet jag inte men jag hoppas på det. Annars gäller det för partierna att samarbeta över blocken.
Jag tror sd och kd kommer öka och dom andra partierna kommer minska. Sd kommer få precis den rollen partierna ville undvika genom att driva igenom DÖ.
MP:s tidigare språkrör Birger Schlaug har kommenterat:
schlaug.blogspot.se/2015/10/decemberuppgorelsen.html
Decemberuppgörelsen hade mycket lite med parlamentarism att göra. Snarare handlade det om partiledardiktatur.
Partimedlemmar, partikongresser, partistyrelser, riksdagsledamöter ställdes inför fullbordat faktum. I åtta år skulle det pågå, enligt partiledardiktatet. Så skulle man rotera kring sin egen axel, var det tänkt. Fiffigt värre. Men det var alltför fiffigt...