• terfje

Födelsedag!

Hej!
    Jag är tillsammans med en kille som har en dotter på 9 år och vi kommer bra överrens.
    Hennes mamma träffar henne bara på loven. På höstlovet firade mamman dottern eftersom dottern fyllde år nu i tisdags.
    Jag har ej några egna barn men jag hade ju ringt min dotter på hennes födelsedag om jag bara träffar henne på lovet även om jag firat henne i förskott.

Tycker det verkar konstigt eller jag kanske är konstig istället.

• Svar på tråden Födelsedag!
  • jagärden
    Anonym (JaJösses) skrev 2015-11-09 04:23:15 följande:
    Du ska sluta "försöka få din kille" att ditten och datten gällande mamman. Han har varit pappa i många år - du är helt NY och vet inget!

Han har klarat relationen med mamman utan din inblandning i 9 år.

Du kommer bli ett hatobjekt för mamman om du fortsätter i samma stil och det gynnar INTE dottern. Kanske du redan är?

Var en trevlig extravuxen till dottern de gånger du träffar henne, men lämna mamman helt utanför dina "försök".

Sluta att ens tänka på om, när, hur och varför mamman ringer eller inte ringer.

Försök fokusera på din kille och släpp ALLA tankar på vad mamman gör! Du beter dig helt osunt och kanske passar du inte i en familj där det finns barn? Kanske blev för mkt för dig? Är du väldigt ung?
    Det verkar ju som att barnet bor med sin pappa den absoluta mesta delen av tiden. "De få gånger". Tror du inte det är jäkligt bra för att barn att dennes föräldrers partner är så engagerad och positiv inför barnet? Tror du barnet känner tryggheten med morsan som håller på som hon gör? Nej gud jag tycker det låter som att ts är fantastisk och barnet tycker säkert jättemycket om ts. 
    Jag tycker också det är märkligt att man inte väljer att ringa sin dotter på sin födelsedag. Men dottern verkar ju inte vilja prata med mamman så vi kan ju hoppas att mamman fattar det och låter dottern få lyckliga minnen av sin födelsedag istället för att tvingas prata med någon (mamman) som dottern inte tycker om.
    Du sparkar in luften.
  • jagärden
    Anonym (JaJösses) skrev 2015-11-09 06:21:14 följande:
    Om du läser vad jag skriver och försöker förstå så skulle du se att jag inte har skrivit någonstans att du inte ska bry dig om dottern. Tvärtom tycker jag det är bra om du kan vara en extravuxen för dottern, såna är alltid bra för barn!

Trist att hon ville kalla dig mamma, det tolkar jag som att hon saknar sin mamma - vilket man förstår. Hon är liten. Bra att du sa ifrån och att hon kallar dig bonusmamma för det är du ju En bonus i hennes liv.

Varför har du mamman på Facebook? Sluta läsa vad hon skriver, sluta involvera dig och bry dig så (sjukligt) mkt om MAMMAN!

Är du väldigt svartsjuk eller vad handlar det om? Förstår inte din obsession över henne annars?
    Först och främst så är väl detta inte att kalla någon slags obsession. Som "bonusförälder" själv så förstår jag ts om hon har lite blandade känslor kring mamman, i min värld är det naturligt att man har en negativ inställning till denne person, ofta finns det ju till och med grunder till att tycka sådant. Sluta nu terrorisera ts och fokusera istället på det hon pratar om. Det är som att du letar efter något, som att ts bara ska råka häva ur sig sitt oerhörda hat mot mamman. Det lär inte ske. Du verkar vara skadlig för människor, det är min spontana tanke, du går så himla hårt åt på ett konstigt vis. Varför?
  • Anonym (JaJösses)
    jagärden skrev 2015-11-09 07:29:20 följande:

Först och främst så är väl detta inte att kalla någon slags obsession. Som "bonusförälder" själv så förstår jag ts om hon har lite blandade känslor kring mamman, i min värld är det naturligt att man har en negativ inställning till denne person, ofta finns det ju till och med grunder till att tycka sådant. Sluta nu terrorisera ts och fokusera istället på det hon pratar om. Det är som att du letar efter något, som att ts bara ska råka häva ur sig sitt oerhörda hat mot mamman. Det lär inte ske. Du verkar vara skadlig för människor, det är min spontana tanke, du går så himla hårt åt på ett konstigt vis. Varför?

Va? Varför är det naturligt att ha en negativ inställning till sitt bonusbarns mamma? Låter helt stört anser jag.

Borde väl vara tvärtom snarare. Det är en kvinna som din man än gång älskat (= borde vara rätt vettig) och som bonusbarnet älskar.

Jag tycker väldigt mkt om min bonusdotters mamma och jag älskar min bonus!
  • BioBonus
    Anonym (JaJösses) skrev 2015-11-09 08:31:27 följande:
    Va? Varför är det naturligt att ha en negativ inställning till sitt bonusbarns mamma? Låter helt stört anser jag.

Borde väl vara tvärtom snarare. Det är en kvinna som din man än gång älskat (= borde vara rätt vettig) och som bonusbarnet älskar.

Så bra. Sen är det ju inte alla människor som förblir vettiga i alla situationer genom hela livet, utan förändras. Av till exempel en skilsmässa. Av att tvingas bli förälder på halvtid mot sin vilja. När bitterheten slår rot, så kan man bli en ganska besvärlig människa för sin omgivning, hur underbar man en gång i tiden än var.
    Så vi kan väl kanske enas om att det inte finns nåt "borde" i mänskliga relationer utan att det självklart ser olika ut för alla?
  • Ramiz

Tycker det verkar jätte konstigt att inte ringa sitt barn när h*n fyller år..

Jag blev jätte ledsen när min mamma inte ringde mig på min födelsedag el annars heller när jag bodde utomlands ett år...

Så TS. Jag förstår hur du tänker.. Tyvärr är det inget du kan göra något åt förutom att vara den variga bonusmamman du verkar vara för dottern :)

Här på Fl skrivs det enbart trådar om hur styvmamman avskyr deras partners barn.. Du är toppen och det är jätte bra att du vill att din man ska ha en bättre relation till flickans mamma. Det gynnar er alla om dom kommer överens.

Hur ni har gjort i er familj är upp till er å framför allt, vad som funkar :)

Fortsätt vara den goa bonusmamman, det kommer flickan att tacka dig för sen när hon själv blir vuxen! <3

Kärlek & Respekt! <3

• Stårschan

Flickan är nio år, mår dåligt när hon varit hos mamma, är förbjuden (strider inte det mot någon sorts grundläggande mänskliga rättigheter?) att ringa hem till pappa när hon är hos mamma. Mamma ringer inte på födelsedagen. Mamma blir kränkjt när dottern ska få börja rida... Mamma bryr sig inte om skilplikten utan hämtar på onsdag eftermiddag!

Hur gammal måste flickan vara för att själv få avgöra om hon måste åka till mamma överhuvudtaget eller inte?

• terfje
    Anonyär aJösses) skrev 2015-11-09 06:21:14 följande:

Om du läser vad jag skriver och försöker förstå så skulle du se att jag inte har skrivit någonstans att du inte ska bry dig om dottern. Tvärtom tycker jag det är bra om du kan vara en extravuxen för dottern, såna är alltid bra för barn!

Trist att hon ville kalla dig mamma, det tolkar jag som att hon saknar sin mamma - vilket man förstår. Hon är liten. Bra att du sa ifrån och att hon kallar dig bonusmamma för det är du ju En bonus i hennes liv.

Varför har du mamman på Facebook? Sluta läsa vad hon skriver, sluta involvera dig och bry dig så (sjukligt) mkt om MAMMAN!

Är du väldigt svartsjuk eller vad handlar det om? Förstår inte din obsession över henne annars?

Okej. Bra att du tycker att det är bra att jag bryr mig om henne. Självklart att jag bryr mig om vad mamman gör då hon bara klagar på min kille att han gör fel hit och dit. Det är dock inte bara mamman det är "fel" på då hennes nya har en något för stor för kärlek till att dricka öl så att dottern säger att de försöker stoppa honom ifrån att dricka före lunch.

Jag ska försöka vara lite mer tyst mus.

En fråga dock till dig hur tycker du att man ska hantera att tyvärr mamman anser att jag inte ska lyssnas på att jag inte får lära hennes dotter något.
  • jagärden
    Anonym (JaJösses) skrev 2015-11-09 08:31:27 följande:

Du kan inte på allvar vara "bonusförälder"? Varför tar du parti för barnets mamma utan att egentligen veta någonting om den situation som ts beskriver? Mamman i ts fall verkar lämna mycket att önska, hon verkar verkligen inte vara bra för barnet av det som ts beskriver. Varför är du så fientligt inställd till ts?
  • Stårschan

...och som grädde på moset har mamman en ny kille som är alkoholiserad. Allt detta 35 mil hemifrån.

• Anonym (Mio)
    jagärden skrev 2015-11-09 07:17:31 följande:
    Vad roligt att det nu passar sig för uppdelning och klargörande vems barn som är vems. Hade ts haft en annan input så hade samtliga av er sagt saker som "du väljer att leva med mannen,ta till dig barnet eller dra". Men nu var det plötsligt viktigt vem som har fött barnet. Varför försvarar man ens en morsa som till synes verkar behandlar sin dotter så dåligt. Haha jag blir så trött på er.
    Löjlig du är, du har inte en aning om vad jag skrivit i en annan input. Bitter much?
Svar på tråden Födelsedag!