• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (själv gjort titthål) skrev 2015-11-30 21:41:33 följande:

Kontakta vården snarast!! Det där är INTE normalt!

Gjorde själv titthål i höstas, och visst var det ömt och så längre än vad dom sa, men när jag tog av plåstret efter ca en vecka så kom det absolut INTE blod. Ena såret (inte naveln utan vid bikinilinjen) blev lite infekterat och varade, men inte värre än att det gick över på ett par dagar med ordentlig rengöring.

Att det kan siva blod från bandaget är fullt normalt.
    Anonym (!) skrev 2015-11-30 20:33:07 följande:

Inte fått någon antibiotika.

Idag är det 12 dagar sedan titthålsoperationen och jag tänkte ta av bandaget och duscha. Men det kommer fortfarande väldigt mörkt, nästan svart blod ur såret. Prata med en sköterska på vårdavdelning jag låg på och det enda hon hade att säga var att det inte lät normalt. Lät som jag störde och lät mest irriterad.

Jag tycker det är väldigt olustigt med blod på mig själv. Mår riktigt dåligt av detta.

Har som en spänd boll under naveln och jag har varit till en läkare och två distriktssköterskor och ingen säger att något är fel.

Men det blöder ju än? Och jag är sjukt öm däromkring. Kan bara ligga på rygg och sover urdåligt.

Att du har en spänd boll under naveln kan tyda på någon inflammation ellerxinfektion. Men stt det kommer blod är fullt normalt.
    Anonym (!) skrev 2015-11-30 21:31:27 följande:

Är riktigt orolig. Rädd att det finns massor av gammalt blod i magen som ska forsa ut.

Nej, det finns det inte. Allt blod som bildas sugs ut under op.
  • Anonym (!)

Men varifrån kommer då allt blod? Det ser ju gammalt ut.

Hur länge kan det komma blod?

Har ett stort blåmärke under naveln, är det också normalt?

Hur ska jag sköta såret? Som det är nu vågar jag inte ens duscha såret. Det blev rengjort på vc i torsdags och sedan dess har jag haft sånt där vattentätt plåster på (samma sort som de satte på sjukhuset).

• Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-11-30 22:17:01 följande:

Men varifrån kommer då allt blod? Det ser ju gammalt ut.

Hur länge kan det komma blod?

Har ett stort blåmärke under naveln, är det också normalt?

Hur ska jag sköta såret? Som det är nu vågar jag inte ens duscha såret. Det blev rengjort på vc i torsdags och sedan dess har jag haft sånt där vattentätt plåster på (samma sort som de satte på sjukhuset).

Du har blivit skärt i huden och underhuden så att det blöder är fullt normalt. Att det ser gammalt ut är för att de legat under bandaget länge.

Hur länge det kan komma blod är individuellt men efter någon vecka brukar det inte vara blodigt när man byter förband.

Att få blåmärken på magen är normalt det med.

Du ska absolut inte duscha såret. Rengör med vatten och kompresser när det behövs. Bandaget som lägst på kan sitta i upp till en vecka. Så se till att skaffa det eller gå till vc för sår omläggning om en vecka om du är osäker.
  • intovert

Men är såret inte läkt? På 12 dagar? Kommer/rinner det blid från såret? Då ska du kolla upp det. Små titthål som är ca en cm brukar läka ganska snabbt. Har gjort flera titthålsoperationer. Det kan ju vara en infektion.

• Anonym (!)

Det är nu 13 dagar sedan operationen och såret vid ljumsken är läkt men inte naveln.

Direkt efter operationen var bandaget i naveln packat med blod. De tejpa över med fler bandage bara. Åkte hem med rådet att det skulle sitta tills det börja släppa. Fyra dagar senare åkte jag till distriktssköterska som la om det. Det lukta apa och det rann ut gammalt blod. Fick samma råd igen. Låt nu vara.

På den 5:e dagen var jag till läkare som kollade såret då jag hade väldigt ont. Allt såg bra ut. Nytt bandage och hemskickad. Skulle ta av bandage på den 7:e dagen och duscha.

Tog av bandage på den 7:e dagen men vågade inte duscha då såret glipade. Till distriktssköterska på den 8:e dagen. Såret gjordes rent och fick nytt bandage. Låt det vara till den 11:e dagen och sen kan du vara utan bandage.

Tog av bandage på den 11:e dagen och det är fullt med gammalt blod på bandaget. Vågade inte duscha såret. Ringde avd där jag opererades på den 12:e dagen men sköterskan lät ointresserad och sur. Hon nämnde att ibland blir det komplikationer, ibland värsta tänkbara. Inga råd. Mer än att det lät onormalt.

• Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 06:33:46 följande:

Det är nu 13 dagar sedan operationen och såret vid ljumsken är läkt men inte naveln.

Direkt efter operationen var bandaget i naveln packat med blod. De tejpa över med fler bandage bara. Åkte hem med rådet att det skulle sitta tills det börja släppa. Fyra dagar senare åkte jag till distriktssköterska som la om det. Det lukta apa och det rann ut gammalt blod. Fick samma råd igen. Låt nu vara.

På den 5:e dagen var jag till läkare som kollade såret då jag hade väldigt ont. Allt såg bra ut. Nytt bandage och hemskickad. Skulle ta av bandage på den 7:e dagen och duscha.

Tog av bandage på den 7:e dagen men vågade inte duscha då såret glipade. Till distriktssköterska på den 8:e dagen. Såret gjordes rent och fick nytt bandage. Låt det vara till den 11:e dagen och sen kan du vara utan bandage.

Tog av bandage på den 11:e dagen och det är fullt med gammalt blod på bandaget. Vågade inte duscha såret. Ringde avd där jag opererades på den 12:e dagen men sköterskan lät ointresserad och sur. Hon nämnde att ibland blir det komplikationer, ibland värsta tänkbara. Inga råd. Mer än att det lät onormalt.

Min msn hade likadant fast jätte ont. Efter ett besök på kirurgen å t å veckor senare sprack såret å ut kom blid som stod innanför. Han hade en infektion som gjorde att det inte ville läka å sårvätska stod innsnför å samlades m var. Det sprack på natten å vi blev jätte rädda för vi upplevde att det var väldigt mycket blod men en msk ser mer ut än det är å eftersom det dessutom är utblandat ser det mer ut.

Ring din op avdelning å be att de tittat på det. Antibiotika är inte fel hellre. Att du harven bulle under är inget konstigt. Så blir det alltid när man gör titthålsoperationer. Jag har gjort tre å alla sår får olika stora bulor. De försvinner m tiden
  • Anonym (!)

Var det titthål din man gjorde också?

Antibiotika är de väldigt restriktiva med här. Inget man får utan rejäl anledning. I torsdags ansåg det inte vara någon sårinfektion.

• Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 09:58:54 följande:

Var det titthål din man gjorde också?

Antibiotika är de väldigt restriktiva med här. Inget man får utan rejäl anledning. I torsdags ansåg det inte vara någon sårinfektion.

Ja titthål pga ett bråck. Han var sjukskriven i en månad istället. Hans läkte hellre aldrig. De kan lätt ta provet på vätskan som kommer ut å ta reda på om det är infektion eller ej
  • Anonym (!)

Det som kommer ut är blod. Väldigt mörkt, nästan svart.

• Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 10:30:42 följande:

Det som kommer ut är blod. Väldigt mörkt, nästan svart.

Det är gammalt blod inget nytt. Ring op
Svar på tråden Titthålsoperation - ont