• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • nuharjagbytt
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 22:10:29 följande:

Läkaren sa att jag skulle byta förband när jag såg att jag blodat igenom. Fick ett rent av honom kl 11:30, bytte kl 19 till ett som jag kan duscha med. Och nu kl 22 var det blod igenom och jag bytte.

Jag är jätteirritetad av klistret på förbanden. Huden är röd och nu blöder det på ett par ställen.

Ska jag verkligen behöva byta så fort jag ser en blodfläck?

Och kan jag lita på läkaren, är detta verkligen normalt?

Jag är inte sjukvårdutbildad men jag tror inte han menade en blodfläckar utan att hela bandaget ska vara blodigt. Så vänta längre med att byta.

Det är ju flera i sjukvården som sett det och sagt att det är ok men normalt är det nog inte. Jag tror du kan lita på läkaren men var uppmärksam så det inte blir infekterat.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 22:10:29 följande:

Läkaren sa att jag skulle byta förband när jag såg att jag blodat igenom. Fick ett rent av honom kl 11:30, bytte kl 19 till ett som jag kan duscha med. Och nu kl 22 var det blod igenom och jag bytte.

Jag är jätteirritetad av klistret på förbanden. Huden är röd och nu blöder det på ett par ställen.

Ska jag verkligen behöva byta så fort jag ser en blodfläck?

Och kan jag lita på läkaren, är detta verkligen normalt?

Nej, du behöver inte byts så fort du ser än blodfläckar. Men du ska byta när bandaget är helt genomblodat. Byter du för ofta står du sårläknkngsprocessen.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (Uhm) skrev 2015-12-01 22:58:03 följande:

Glipade? Borde inte det vara igensytt? Ska sår efter operationer verkligen glipa? Låter inte alls rätt enligt mig.

Sår efter titthålsoperationen läker ihop ab sig själv och behöver oftast inte sys.
  • Anonym (!)

Det ska vara sytt. Enligt info efter operationen. Med stygn som försvinner av sig själv.

• Anonym (!)

Såret tvättades i torsdags av distriktssköterska sedan inget mer. Är det korrekt? Ökar det inte risken för bakterier?

• Anonym (!)

Bytte förband kl 22, sedan legat på rygg hela natten. Klev upp och gick på toa. Då kom detta direkt. Blir när jag sitter. Antar att magen/såret pressas ihop.

• nuharjagbytt
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 06:25:19 följande:

Bytte förband kl 22, sedan legat på rygg hela natten. Klev upp och gick på toa. Då kom detta direkt. Blir när jag sitter. Antar att magen/såret pressas ihop.

Men du byter väl inte för det lilla? Det blir ju som om att rycka sårskorpan hela tiden. Låt det vara och se om det blir mer!

Apropå tvättningen av såret så länge du är ren när du byter bandage så ska du inte få in bakterier I såret.
  • Anonym (!)

Läkaren sa "byt så snart du ser blod på förbandet" men det känns fel, därav min undran?

Fläcken på bilden blir successivt större, men det ser ju ut som gammalt blod.

Såret gjordes rent på vc i torsdags sedan dess har inte ens vatten varit i kontakt med såret. Utan förbandet är tätt och sitter på. Men jag har börjat blöda nu de sista dagarna gammalt blod. Kan detta vara en del av läkningsprocessen? Att det läker inifrån och ut?

Svar på tråden Titthålsoperation - ont