• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • nuharjagbytt
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 22:10:29 följande:

Läkaren sa att jag skulle byta förband när jag såg att jag blodat igenom. Fick ett rent av honom kl 11:30, bytte kl 19 till ett som jag kan duscha med. Och nu kl 22 var det blod igenom och jag bytte.

Jag är jätteirritetad av klistret på förbanden. Huden är röd och nu blöder det på ett par ställen.

Ska jag verkligen behöva byta så fort jag ser en blodfläck?

Och kan jag lita på läkaren, är detta verkligen normalt?

Jag är inte sjukvårdutbildad men jag tror inte han menade en blodfläckar utan att hela bandaget ska vara blodigt. Så vänta längre med att byta.

Det är ju flera i sjukvården som sett det och sagt att det är ok men normalt är det nog inte. Jag tror du kan lita på läkaren men var uppmärksam så det inte blir infekterat.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 22:10:29 följande:

Läkaren sa att jag skulle byta förband när jag såg att jag blodat igenom. Fick ett rent av honom kl 11:30, bytte kl 19 till ett som jag kan duscha med. Och nu kl 22 var det blod igenom och jag bytte.

Jag är jätteirritetad av klistret på förbanden. Huden är röd och nu blöder det på ett par ställen.

Ska jag verkligen behöva byta så fort jag ser en blodfläck?

Och kan jag lita på läkaren, är detta verkligen normalt?

Nej, du behöver inte byts så fort du ser än blodfläckar. Men du ska byta när bandaget är helt genomblodat. Byter du för ofta står du sårläknkngsprocessen.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (Uhm) skrev 2015-12-01 22:58:03 följande:

Glipade? Borde inte det vara igensytt? Ska sår efter operationer verkligen glipa? Låter inte alls rätt enligt mig.