• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • nuharjagbytt
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 08:35:27 följande:

Läkaren sa "byt så snart du ser blod på förbandet" men det känns fel, därav min undran?

Fläcken på bilden blir successivt större, men det ser ju ut som gammalt blod.

Såret gjordes rent på vc i torsdags sedan dess har inte ens vatten varit i kontakt med såret. Utan förbandet är tätt och sitter på. Men jag har börjat blöda nu de sista dagarna gammalt blod. Kan detta vara en del av läkningsprocessen? Att det läker inifrån och ut?

Jag hade låtit det vara ett tag till känns inte rätt att byta så fort man ser blod. Blodet blir snabbt mörkt när det når bandaget är nog inte gammalt när det kommer ut.
  • Anonym (!)

Så du menar att blodet är färskt och att jag fortfarande blöder i såret?

Fatta på läkaren som att jag hade gammalt blod innanför som pressas ut med läkningen.

• nuharjagbytt
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 09:27:34 följande:

Fatta på läkaren som att jag hade gammalt blod innanför som pressas ut med läkningen.

Ok ja det lät faktiskt logiskt då är det väl gammalt blod. Har ju som sagt inte sjukvårdutbildning. Då förstår jag bättre varför han pratade om att byta när det kom blod. Men jag hade ändå låtit det vara iallafall ett dygn. Och om du ska byta så ofta som du gjorde ser jag ingen större mening med att sätta på det täta bandaget varje gång. Men där ska du lyssna på läkaren han hade nog inte så fel som vi trott.
  • Anonym (!)

Har varit med om en hel del felbedömningar/missar/nonchalans hos läkare så jag är alltid fundersam och osäker vad de än säger.

• Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 06:21:24 följande:

Det ska vara sytt. Enligt info efter operationen. Med stygn som försvinner av sig själv.

Det kan mycket völ ha varit sydd. Men då har stygnen försvunnit.

Men det är inte alltid man syr vid titthålsoperationen.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 06:22:36 följande:

Såret tvättades i torsdags av distriktssköterska sedan inget mer. Är det korrekt? Ökar det inte risken för bakterier?

Helt korrekt.
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 06:22:36 följande:

Såret tvättades i torsdags av distriktssköterska sedan inget mer. Är det korrekt? Ökar det inte risken för bakterier?

Helt korrekt slänger du inte bytt själv.

Varje gång man byter bandage ska det tvättas. Däremot behöver man inte byta bandage ofta
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 08:35:27 följande:

Läkaren sa "byt så snart du ser blod på förbandet" men det känns fel, därav min undran?

Fläcken på bilden blir successivt större, men det ser ju ut som gammalt blod.

Såret gjordes rent på vc i torsdags sedan dess har inte ens vatten varit i kontakt med såret. Utan förbandet är tätt och sitter på. Men jag har börjat blöda nu de sista dagarna gammalt blod. Kan detta vara en del av läkningsprocessen? Att det läker inifrån och ut?

Blödning är en del av löknkngsprocessen. Du ska inte skifta bara för att du ser en blodfläck utan du ska skifta när bandaget är genomblodat och det börjar siva utanför.
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 09:27:34 följande:

Det är mestadels gammalt blod som kommer ut. Men det kan också vara en del nytt blod och det är helt normalt.
  • Anonym (!)

Förbandet byttes av läkaren igår, men han gjorde inte rent något. Utan tog bort det gamla, klämde och tryckte kring såret, och satte på ett nytt. Jag skulle byta men inte tvätta det.

• Anonym (!)

Har inte bytt bandage sedan igårkväll kl 22 och detta har hänt under detta dygn. Vad säger ni?

Svar på tråden Titthålsoperation - ont