• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • Anonym (!)

Har pratat med en sköterska på vårdavdelning där jag låg före/efter operationen. Hon sa att det inte lät normalt, att det kunde bli komplikationer efter operationer och ibland hände värsta tänkbara. Lät som jag störde.

• Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 11:03:32 följande:

Har pratat med en sköterska på vårdavdelning där jag låg före/efter operationen. Hon sa att det inte lät normalt, att det kunde bli komplikationer efter operationer och ibland hände värsta tänkbara. Lät som jag störde.

Bara att ringa igen det är inte normalt! De har ansvaret för dig efter op. Skit i att du stör!!!
  • Anonym (!)

Var till en läkare på vårdcentralen nu. Han klämde REJÄLT på magen. Anser fortfarande att det är normalt. Jag bara behöver längre läktid. Men pga att det kommer gammalt blod är det större risk för infektion så jag skulle vara vaksam på tecken för det. Men idag bedömde han att det inte fanns någon infektion.

Skulle byta bandage när jag blött igenom. Inte tvätta såret med nått utan bara låta det vara ifred och läka.

• Eleonor01
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 11:57:31 följande:

Var till en läkare på vårdcentralen nu. Han klämde REJÄLT på magen. Anser fortfarande att det är normalt. Jag bara behöver längre läktid. Men pga att det kommer gammalt blod är det större risk för infektion så jag skulle vara vaksam på tecken för det. Men idag bedömde han att det inte fanns någon infektion.

Skulle byta bandage när jag blött igenom. Inte tvätta såret med nått utan bara låta det vara ifred och läka.

Ok det va väl ändå bra! Då har du en läkarkontakt å en plan!
  • Anonym (Spec.ssk)
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 10:44:13 följande:

Det är gammalt blod inget nytt. Ring op

Ringa op för att?
  • Eleonor01
    Anonym (Spec.ssk) skrev 2015-12-01 13:08:20 följande:
    Ringa op för att?
    Kirurgen som behandlade patienten tar hand om post op patienter vid komplikationer
  • Anonym (Spec.ssk)
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 13:13:34 följande:

Kirurgen som behandlade patienten tar hand om post op patienter vid komplikationer

Det vet jag utmärkt. Men vad finns det för indikation på att ts ska ringa?
  • Anonym (!)

Läkaren sa att jag skulle byta förband när jag såg att jag blodat igenom. Fick ett rent av honom kl 11:30, bytte kl 19 till ett som jag kan duscha med. Och nu kl 22 var det blod igenom och jag bytte.

Jag är jätteirritetad av klistret på förbanden. Huden är röd och nu blöder det på ett par ställen.

Ska jag verkligen behöva byta så fort jag ser en blodfläck?

Och kan jag lita på läkaren, är detta verkligen normalt?

• Anonym (Uhm)
    Anonym (!) skrev 2015-12-01 06:33:46 följande:

Tog av bandage på den 7:e dagen men vågade inte duscha då såret glipade. Till distriktssköterska på den 8:e dagen. Såret gjordes rent och fick nytt bandage. Låt det vara till den 11:e dagen och sen kan du vara utan bandage.

Glipade? Borde inte det vara igensytt? Ska sår efter operationer verkligen glipa? Låter inte alls rätt enligt mig.
Svar på tråden Titthålsoperation - ont