• Anonym (!)

Titthålsoperation - ont

Gjorde en titthålsoperation för en vecka sedan. Hur öm är det normalt att vara? Jag kan knappt röra vid naveln för det gör ont. Känner mig svullen och stel i magen.

Normalt?

Ingen feber. Såret läker fint. Ingen rodnad.

• Svar på tråden Titthålsoperation - ont
  • Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-02 21:13:42 följande:

Har inte bytt bandage sedan igårkväll kl 22 och detta har hänt under detta dygn. Vad säger ni?

Fullt normal.
  • Anonym (!)

Du som vet;

Hur länge är det normalt att man blöder? Speciellt om blodet ser gammalt ut?

Varifrån kommer blodet?

Den stenhårda boll jag känner rejält vid naveln, vad är detta?

Kan man ha en infektion under huden som inte syns med rodnad o var i såret?

Och får man alltid feber och förhöjd sänka vid infektion?

• Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:10:04 följande:

Du som vet;

Hur länge är det normalt att man blöder? Speciellt om blodet ser gammalt ut?

Varifrån kommer blodet?

Den stenhårda boll jag känner rejält vid naveln, vad är detta?

Kan man ha en infektion under huden som inte syns med rodnad o var i såret?

Och får man alltid feber och förhöjd sänka vid infektion?

Helt individuellt om hur länge man blöder.

Blodet kommer från kroppen. Det är helt normalt att blöda en del efter en bukoperation.

Nej, man får inte alltid feber och förhöjd sänka vid infektion. Infektioner visar sig olika. Dock är högt crp och höga vita indikation på infektion, antingen tillsammans eller var för sig. Feber brukar också oftast vara indikation på infektion.

Ja, man kan ja infektion i kroppen utan att det ger rodnad i huden vid ett opsår.

Vart infektionen sitter går inte att tala om exakt.

Den stenhårda bollen kan bara ihopväxt vävnad, ärrbildning eller blod. Går inte att säga vad exakt det är.
  • Anonym (!)

Men hur kan då läkaren säga att det INTE är infekterat. Har så himla ont. Sover inget. Mår illa. Mår uruselt och har ingen matlust.

Hur avgör man om det är en infektion då? Hur vet man säkert att detta inte är farligt?

• Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:25:00 följande:

Men hur kan då läkaren säga att det INTE är infekterat. Har så himla ont. Sover inget. Mår illa. Mår uruselt och har ingen matlust.

Hur avgör man om det är en infektion då? Hur vet man säkert att detta inte är farligt?

För att de inte finns några kliniska tecken på infektion och att du förmodligen har fina prover.

Att ha ont är ingen indikation på infektion. Det kan vara med då isamband med kliniska tecken.

Om du har ont tar du smärtstillande. Att man tappar matlusten är normalt vid en bukoperation. Pröva är lättsmält mat; yoghurt, smoothie, klara vätskor, rätt i koppen soppa och annat som är lättsmält.
  • Anonym (!)

Det enda prov som tagits är snabbsänkan. Och så har de kollat feber.

Finns det några mer prov de borde ta?

• Anonym (Spec.ssk)
    Anonym (!) skrev 2015-12-03 06:50:34 följande:

Det enda prov som tagits är snabbsänkan. Och så har de kollat feber.

Finns det några mer prov de borde ta?

Om de hade misstänkt infektion hade redan tagit prov på vita blodkroppar.

Läkaren har talar om för dig att det inte är någon infektion just för att det inte finns några kliniska tecken och proverna är fina.

Att du har ont beror på att du gjort en bukoperation. Åven med titthålsoperation så kan man få ont.
  • Anonym (!)

Fick ett nytt förband kl 13:30 och det syns redan blod igenom.

Var till vc och de trodde på en inflammation nu. Ordinerad ipren. Hon klämde, gjorde rent, tejpa och satte på nytt förband.

Har en puls på 120 konstant. Sjukt obehagligt.

• Anonym (!)

Pulsen har legat på 120 sedan lunchtid. Sjukt obehagligt.

• Anonym (!)

När jag var på vc och fick såret tejpat, rengjort och nytt förband var kl 13:30. Sköterskan klämde för att se om något kom ut, vilket det inte gjorde speciellt mycket. Men nu ser förbandet ut såhär. Blöder mer än tidigare. Normalt eller bör jag bli orolig?

Svar på tråden Titthålsoperation - ont