• Anonym (Jk.)

Utanförskap i vuxenlivet.

Är tjej på 34 år som känner mig så utanför på jobbet och runtomkring. Inga vänner kvar, inga direkta bekantskaper. Inget sånt heller. Och på jobbet är det verkligen grupperingar och jag blir ofta utelämnad, kanske för att jag själv inte är framåt och social? Oxå ofta för att jag ibland kan säga fel saker etc. Jag är inte alltid helt trygg i sociala nätverk och sammanhang, beroende på människorna. Ibland har jag betett mig på nåt vis som gör att folk dömer ut mig. Jag kan vara lite pratig kanske, eller ha fel åsikter? Eller säga saker på fel sätt? Jag vet inte, men nåt är det. Stort utanförskap upplever jag. Särskilt på jobbet! Nu ska dom ha julfest inför julbordet ikväll där jag inte ens är inbjuden. Så jag åker själv till julbordet.. Nu blir jag osäker på om jag ska gå, hur hade ni gjort? Gå själv eller stanna hemma? Fler som upplever utanförskap i vuxenlivet.

Jag har familj som verkligen slukar upp 90% av min tid, och visst det bidrar väl till att inte ha så mycket nätverk utanför det?

• Svar på tråden Utanförskap i vuxenlivet.
  • kastrullGrodan
    Anonym (H) skrev 2015-12-03 23:25:53 följande:

Vad modig och stark du är. Ge aldrig upp :) kram

Tack för kramen!! Jag tänker inte ge upp även om det ibland känns lite jobbigt, men har ju sett att bara man vågar så blir det bättre.
  • Anonym (Tips)

Ett tips är att jobba i små steg.

Gå ut och ta en öl med en och lär känna den. Dela med dig av något privat som inte är för privat. Gå på museum med en annan. Gå inte på målet direkt, den du skulle trivas bäst med. Tillslut har du skapat band med alla.

• Anonym (Jk.)

Idag när jag kom till jobbet var det inte en enda som frågade efter mig vid gårdagen, knappt folk sa hej liksom. Fattar verkligen ingenting, för jag ställer alltid upp på alla men ska skita i det nu för det är inte av betydelse!

• The TARDIS

Om det är något jag har lärt mig så är det att jag är på jobbet för att jobba, inte för att bli bästis eller nära vänner med kollegor. För det är det de flesta är för mig. Kollegor. Vi råkar jobba på samma ställe, och that's it. Jag är inte där för att knyta vänskapsband eller skaffa kompisar. Jag är där för att utföra mina arbetsuppgifter. Vissa har jag råkat lära känna närmare, men jag umgås inte direkt med dem utanför arbetstid, och jag förväntar mig inte att de skall vilja ha med mig att göra på sin fritid. Vad de gör när de är lediga, vilka de umgås med, osv, är inte min ensak, och jag kan inte på nåt sätt kräva att de vill ha mig i sin närhet på sin lediga tid.

• Anonym (Jk.)
    The TARDIS skrev 2015-12-04 21:26:52 följande:

Om det är något jag har lärt mig så är det att jag är på jobbet för att jobba, inte för att bli bästis eller nära vänner med kollegor. För det är det de flesta är för mig. Kollegor. Vi råkar jobba på samma ställe, och that's it. Jag är inte där för att knyta vänskapsband eller skaffa kompisar. Jag är där för att utföra mina arbetsuppgifter. Vissa har jag råkat lära känna närmare, men jag umgås inte direkt med dem utanför arbetstid, och jag förväntar mig inte att de skall vilja ha med mig att göra på sin fritid. Vad de gör när de är lediga, vilka de umgås med, osv, är inte min ensak, och jag kan inte på nåt sätt kräva att de vill ha mig i sin närhet på sin lediga tid.

Jag resonerar som du, alltid gjort men här är verkligen alla vän med alla, och oavsett blir det utanförskap. Ofrivilligt. Men ändå, man bjuder kanske alla på förfest och inte bara utvalda..
  • Anonym (G)
    Anonym (Jk.) skrev 2015-12-03 13:19:09 följande:

Jo jag finner andra intressanta, men är heller inte ytlig som du och orkar inte satsa på ytlighet. Ger mig inget. Däremot är jag med i samtal osv i fikarummet men det blir aldrig riktigt bra, för ingen finner mig intressant nog. Dom har sett mig hela veckan på jobbet, då tycker jag att de kunde förstå att jag skulle gå på julfesten. Dessa personer har sett mig. De har inte glömt. Dessutom har jag skrivit på Facebook att jag ska gå. Ingen respons. Jag är inte sån som person att jag bjuder in mig själv, tycker det är förnedrande.. Eller är jag bara fjantig?

Har du varit utanför i andra sammanhang än på det jobb? Ibland skapar vi mönster och tolkar in "signaler" som inte finns eller är menade. Du har precis kommit tillbaka från en 2 mån sjukskrivning? De kanske inte ens visste att du skulle gå på julfesten?

Jag har upplevt liknande hjärnspöken i olika situationer. En var nyligen ett gäng tjejer på jobbet som gick ut och åt på restaurang och tog en drink after work. Jag blev inte tillfrågad trots att vi sitter i samma kontorsdel. Den tjej som tog initiativet är nyanställd och vill nog bonda, komma in i/bygga gemenskap. De tänkte säkert att jag ändå inte var intresserad - jag är till skillnad från dem småbarnsförälder och väntar barn på nytt.. Självklart funderade jag över att jag inte blev medbjuden, men jag valde själv att inte tolka in ett utanförskap som kanske inte ens finns där. Förstår du vart jag vill komma?

Sedan tillhör det det sociala spelet att om du inte är "med" då får du ta aktiva kontakter för att bli det. Var lite framåt? Se till att bli medbjuden? "Får jag haka på er? Har ingen lunchlåda idag!" osv. Det kanske inte finns något äkta utanförskap? Du kanske inte ska lägga allt i händerna på andra och vara passiv själv, vänta på att andra ska välja dig? Välj du dem istället?

Sedan är det förstås trist på riktigt om du inte fick äkta gratulationer till din nya post.

Hoppas att du gick på julfesten. Om du inte gick har du ju på sätt och vis själv valt att ställa dig utanför gemenskapen?
  • Anonym (G)

Oj, ser att vissa meningar blev lite underliga i mitt inlägg. Skyller på telefonen

• Flickanx2

Jag kan förstå att det är ledsamt att känna sig utanför. Jag är själv en väldigt social människa men kan ändå känna ett stort utanförskap många gånger. Tror att det har med att göra att jag verkar fungera lite annorlunda än vad den "normala normen" säger, om det nu ens finns något som heter så?

Känner också igen mig i det där tänket att försöka tänka att jobb är jobb och hemma är det något annat, fast det är inte lätt alla gånger för vi är ju trots allt bara människor i alla fall. Oavsett vilka situationer vi råkar befinna oss i. Men det kan hjälpa att tänka så, det gör det för mig ibland i alla fall.

Det här med julbordet: jag skulle inte gå om jag inte fått en inbjudan. Men är du säker på att inbjuden på nätet inte var till alla? Det kan hända att de tror att du också blivit bjuden och räknar med att du kommer? Om jag vore som du skulle jag ringa upp någon av mina jobbarkompisar och fråga hur det är tänkt. Då hör du nog hur hon svarar om det är väntat att du också ska komma, om inte så får man ju hoppas att de känner sig lite taskiga och tänker till lite hur de faktiskt beter sig mot dig. Det är faktiskt inte okey att stänga ute en i gruppen på det sättet.

Stå på dig och jag hoppas det reder upp sig till det bästa{#emotions_dlg.flower}

• Anonym ((((Hjälp))))

Jag med o känner igen mig i det TS skriver! och jag undrar vad för typ hjälp kan man söka? professional hjälp menar jag. 

i början vill jag tro att det hänger på att jag kan inte Svenska språket. Jag kanske vill inte erkänna att jag har brister på min sociala sida! trots att jag älskar att vara runt med folk..o då jag vet inte va man skall pratar om?
    Det här är bra beskrivning:
     jag ibland kan säga fel saker etc.
    Jag är inte alltid helt trygg i sociala nätverk och sammanhang, beroende på människorna.
    Ibland har jag betett mig på nåt vis som gör att folk dömer ut mig.
    Jag kan vara lite pratig kanske, eller ha fel åsikter? Eller säga saker på fel sätt?
    kan inte ens omgås eller prata med mina barn! 15-11 år!

Ursäkta mig TS att jag skrivit mitt problem i din inlägg... det för att säga DU är inte ensam! 
    kram

• Anonym (Jk.)

Det ska inte behöva va så att man måste söka upp smeten för att inte bli utanför. Jag gick inte på julfesten, det blev för påtagligt för mig. Läsa på Facebook om förfest hit och dit. De visste att jag skulle gå.. Även om jag aldrig annars är med på sociala evenemang med jobbet utanför jobbet, så läste de på face att jag skulle gå och varför inte fråga då? De frågade ju massvis med andra. Då kände jag tillslut att d fick vara.

Det gör inget att ni vädrar era bekymmer här, det känns skönt :)

• Anonym (Jk.)

Två personer av sammanlagt 50 personer har gett mig ett grattis, varav endast den ena med genuint intresse.

• Anonym (G)
    Anonym (Jk.) skrev 2015-12-07 14:33:33 följande:

Det ska inte behöva va så att man måste söka upp smeten för att inte bli utanför. Jag gick inte på julfesten, det blev för påtagligt för mig. Läsa på Facebook om förfest hit och dit. De visste att jag skulle gå.. Även om jag aldrig annars är med på sociala evenemang med jobbet utanför jobbet, så läste de på face att jag skulle gå och varför inte fråga då? De frågade ju massvis med andra. Då kände jag tillslut att d fick vara.

Det gör inget att ni vädrar era bekymmer här, det känns skönt :)

Jo, om man känner sig lite utanför och inte vill vara det får man faktiskt bjuda in sig själv på det ena eller det andra viset, anstränga sig. Varför tror du att vissa har ett rikare socialt liv än du? Det är inte för att de är mer älskvärda eller intressanta än du utan för att de kontinuerligt jobbar på relationerna omkring sig, tar egna initiativ och ser till att få vara delaktiga, bjuder till, följer upp och intresserar sig för andra. De sitter nog inte som princessan på ärten och väntar på särskilda inbjudningar eller förväntar sig att alla andra ska ha stenkoll på deras egna FB-uppdateringar. De har koll på andras istället och tar det troligen 10 ggr mer lättsamt än du. De har säkert inte heller någon aning om hur du känner.

Om du aldrig annars är med vid sociala sammanhang är det inte så konstigt att de inte väntade sig att du var särskilt partysugen? På samma sätt blev jag inte inbjuden på drink av de festsugna barnfria (småbarnsförälder och gravid som jag ju är). Jag kanske låter hård, men jag tror att du är inne i en dålig spiral, delvis skapad av ditt eget förhållningssätt. Du medverkar själv delvis till att vara utanför?
  • Anonym (Galaxy)
    Anonym (G) skrev 2015-12-07 16:03:48 följande:

Jo, om man känner sig lite utanför och inte vill vara det får man faktiskt bjuda in sig själv på det ena eller det andra viset, anstränga sig. Varför tror du att vissa har ett rikare socialt liv än du? Det är inte för att de är mer älskvärda eller intressanta än du utan för att de kontinuerligt jobbar på relationerna omkring sig, tar egna initiativ och ser till att få vara delaktiga, bjuder till, följer upp och intresserar sig för andra. De sitter nog inte som princessan på ärten och väntar på särskilda inbjudningar eller förväntar sig att alla andra ska ha stenkoll på deras egna FB-uppdateringar. De har koll på andras istället och tar det troligen 10 ggr mer lättsamt än du. De har säkert inte heller någon aning om hur du känner.

Om du aldrig annars är med vid sociala sammanhang är det inte så konstigt att de inte väntade sig att du var särskilt partysugen? På samma sätt blev jag inte inbjuden på drink av de festsugna barnfria (småbarnsförälder och gravid som jag ju är). Jag kanske låter hård, men jag tror att du är inne i en dålig spiral, delvis skapad av ditt eget förhållningssätt. Du medverkar själv delvis till att vara utanför?

Även om det kanske går att säga det på ett schysstare sätt så måste jag ändå säga att jag håller med. Visar man inte intresse själv finns det många som tolkar det som att man inte vill (kanske inte så konstigt). Det är egentligen helt sant att det inte handlar om att du Ts skulle vara mer ointressant utan det är faktiskt så enkelt som att börjar du visa intresse ordentligt och är delaktig själv så kommer folk börja räkna med dig.

Tyvärr är jag själv nog för ointresserad av andra ibland och orkar inte riktigt med att vara inställsam eller så. Så jag har mig själv att skylla. Men det är så otroligt många gånger som jag fått det bevisat för mig att det handlar just om det här. :)

Det var lite det jag försökte komma fram till i mitt inlägg innan. Att hur mycket vill du egentligen umgås med dessa och hur intresserad är du? Såklart tråkigt känna sig utanför men ibland kan det ju bero på att mam helt enkelt inte verkar så intresserad själv.
  • Anonym (Jk.)

Har gjort som ni sagt, visat mig intresserad och mer delaktighet men det är hopplöst :(

• Anonym (Sofie)

Jag känner igen mig så väl. Jag var projektanställd på It-enheten hos kommunen jag bor i, tillsammans med en annan tjej (Gabi). Vi skulle arbeta tillsammans men allt jag gjorde visade hon upp som om hon hade gjort det, så min chef och mina arbetskamrater trodde väl att jag bara satt och slöade på jobbet. Jag försökte prata med chefen om detta, men hon tog mig inte på allvar, hon trodde att jag ljög helt enkelt.

På fikarasterna försökte jag lära känna tjejerna men ingen var intresserad av att lära känna mig tillbaks, de pratade bara med Gabi och ignorerade mig när jag sa något. Efter ett tag var det så konstig stämning när jag kom in i fikarummet så tillslut slutade jag gå dit överhuvudtaget.

Sen blev det jul och sista dagen innan vi fick julledigt kom en av kollegorna in i vårat arbetsrum och sa "Gabi, du får inte glömma att du har en julklapp i fikarummet", sen gick hon. Det visade sig sen att de faktiskt inte hade köpt något till mig, alla andra utom jag fick en julklapp. Det kändes verkligen som att de ville markera att jag inte var något värd. Och efter nyår kom chefen och berättade att de tänkte omplacera mig. Det här var några år sedan nu, men det gör fortfarande ont att tänka tillbaks på den tiden.

Vad skönt att du har fått en ny anställning, hoppas att du kommer trivas bättre där!

• Anonym (Tips)
    Anonym (Sofie) skrev 2016-01-27 08:31:55 följande:

Jag känner igen mig så väl. Jag var projektanställd på It-enheten hos kommunen jag bor i, tillsammans med en annan tjej (Gabi). Vi skulle arbeta tillsammans men allt jag gjorde visade hon upp som om hon hade gjort det, så min chef och mina arbetskamrater trodde väl att jag bara satt och slöade på jobbet. Jag försökte prata med chefen om detta, men hon tog mig inte på allvar, hon trodde att jag ljög helt enkelt.

På fikarasterna försökte jag lära känna tjejerna men ingen var intresserad av att lära känna mig tillbaks, de pratade bara med Gabi och ignorerade mig när jag sa något. Efter ett tag var det så konstig stämning när jag kom in i fikarummet så tillslut slutade jag gå dit överhuvudtaget.

Sen blev det jul och sista dagen innan vi fick julledigt kom en av kollegorna in i vårat arbetsrum och sa "Gabi, du får inte glömma att du har en julklapp i fikarummet", sen gick hon. Det visade sig sen att de faktiskt inte hade köpt något till mig, alla andra utom jag fick en julklapp. Det kändes verkligen som att de ville markera att jag inte var något värd. Och efter nyår kom chefen och berättade att de tänkte omplacera mig. Det här var några år sedan nu, men det gör fortfarande ont att tänka tillbaks på den tiden.

Vad skönt att du har fått en ny anställning, hoppas att du kommer trivas bättre där!

Vilka rövhål!!! Beklagar.
  • SoulsWillRise

Fy fan vilka idioter. Vuxna människor som beter sig som jag vet inte vad. Inte konstigt att det förekommer mobbning bland barn :(
  • isolande

Men fy fan vilka idioter! Man blir ju mörkrädd!

Jag själv var i liknande situation. Kanske inte lika mycket längre eftersom vår arbetsplats ändrats lite senaste halvåret. Men innan... Jag var yngst och hade en helt annan tjänst än de andra. De andra är klass A människor, supersmarta akademiker som alla är uppvuxna i fiiiiina områden och aldrig haft ett riktigt problem i hela sitt liv. Jag har haft en jobbig uppväxt, min pappa är alkis och jag har rört mig inom "sämre" kretsar, haft en del psykiska problem när jag var yngre osv.

Jag har/hade absolut ingenting gemensamt med mina präktiga, högpresterande kollegor alls. Men vi tolererade ändå varandra på ett artigt vis, men jag blev aldrig personlig med någon av dem. En av personerna i gruppen tryckte systematiskt ned mig så mycket att jag till slut tog upp det med chefen. Då hade vi haft en öppen konflikt och verkligen bråkat vid ett par tillfällen.

Hon tyckte till exempel att hon skulle få mitt kontor för att ha möten i eftersom det var större än hennes. Jag skulle då placeras i hennes extrarum som var fönsterlöst och alldeles för litet för mig som jobbar med alla mina pärmar varenda dag. Hon var på plats max 2 dagar i veckan. Hon skulle alltså ha 2 fullstora kontor att disponera de 2 dagar hon var där, jag skulle sitta fem dar i veckan i en fönsterlös skrubb.... Den här personen var inte i nån överordnad position alls i relation till mig, hon var min jämställda kollega.

Hur som helst. Jag var extremt engagerad i ett projekt vi hade och gjorde riktigt slavgöra så de andra hade en grund för sina mer viktiga analyser. När sedan resultatet presenterades och fick uppmärksamhet i press, la personen som tryckt ner mig ut det på facebook. Där taggade hon alla  och tackade hela projektgruppen, inklusive en student som varit med kanske 2 veckor och mest tittat på, men INTE mig. Inte någonstans finns jag omnämnd i de tryckmaterial som publicerades om projektet heller. Men studenten är med....

Så jävla otacksamt och förnedrande. Som tur är så har den JÄVLA FITTAN (ursäkta språket men jag blir så jävla arg när jag tänker på det...) startat eget och jobbar inte med oss längre.

• Flickanx2

Det är så sorgligt, detta ämne. Det finns så många människor därute som känner ett stort utanförskap i den vuxna världen och det är INTE okey! Vi måste våga lyfta frågan och göra något åt det. Ett sätt är att göra som TS, skriva inlägg och få stöd och ett annat är att vi måste våga prata om det med varandra irl. Det verkar som om det är ett stort tabu angående detta och det är så synd, tycker jag 

• Anonym (Jk.)

Jag har bytt arbetsplats!! :)

Och jag är inte utanför!

Vilken skillnad, det är helt otroligt vad som händer när man byter miljöer. Med nya arbetsuppgifter och kollegor så är allt mycket mer superbra, och det bästa av allt jag blev befodrad, så nu är de "lite under mig" och kan bara leeeeee åt dom andra. Underbart!

Svar på tråden Utanförskap i vuxenlivet.