• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • HelaGotland
    Gabbe75 skrev 2018-03-07 12:45:22 följande:
    Kommer inte bli så då de har besittningsrätt även om de fått förtur i bostadskön. Uppenbart är för övrigt att staten vill stjälpa över det ekonomiska ansvaret för flyktingarna på kommunerna.

Nej de har inte besittningsskydd för de kontrakten de har ser helt annorlunda ut. Alla kommuner som köpt villor och bostadsrätter har så gjort i syfte att f sälja dom efter två år då tiden går ut, till vinst för kommunen.
  • Gabbe75
    HelaGotland skrev 2018-03-07 15:40:57 följande:

Nej de har inte besittningsskydd för de kontrakten de har ser helt annorlunda ut. Alla kommuner som köpt villor och bostadsrätter har så gjort i syfte att f sälja dom efter två år då tiden går ut, till vinst för kommunen.
    Hur naiv får man vara? Tror du själv på det du skriver?

1) Hyreskontrakt köps inte. I storstäderna är det tiotals år i kötid som krävs för att komma över ett hyreskontrakt den normala vägen. Varje kommun har bostadsförsörjningsansvar. Det är extra tydligt för barnfamiljer och andra bostäder finns inte att tillgå. De kommer garanterat bli kvar i dessa lägenheter.

2) Bostadspriserna faller. Nacka kommun som köpte tre lägenheter till en polygamistfamilj lär få stora problem att få tillbaks de 14 miljoner de lagt ut.
  • Tom Araya
    HelaGotland skrev 2018-03-06 21:59:15 följande:

Det man ska komma ihåg är att nu när de två etsbleringsåren är slut så konkurrerar migranterna på exakt samma villkor som alla andra svenska, studerande, bostadslösa, unga som vill flytta hemifrån etc. Konkurrera om de bostäder som finns på marknaden! Vi har inga sär-regler för dom efter de här två etableringsår en. Allas lika värde och så vidare.

... Och om de tycker att det är förjävligt så får de gärna åka hem. Sverige är fullt! Ruinfeldt glömde visst bort att den där marken han såg från sitt privatflyg ÄGS av någon, Stora AB eller liknande.
    Jag är inte helt säker på att fullt ut blir lika villkor. Om familjen inte försörjer sig själv och det finns nyproducerade lägenheter tillgängliga som de köande inte har råd med...
  • Anonym (Hoppsan)
    Gabbe75 skrev 2018-03-07 17:47:49 följande:
    Hur naiv får man vara? Tror du själv på det du skriver?

1) Hyreskontrakt köps inte. I storstäderna är det tiotals år i kötid som krävs för att komma över ett hyreskontrakt den normala vägen. Varje kommun har bostadsförsörjningsansvar. Det är extra tydligt för barnfamiljer och andra bostäder finns inte att tillgå. De kommer garanterat bli kvar i dessa lägenheter.

2) Bostadspriserna faller. Nacka kommun som köpte tre lägenheter till en polygamistfamilj lär få stora problem att få tillbaks de 14 miljoner de lagt ut.
    HelaGotland skriver att kommunen köpt villor och bostadsrätter, för att sedan sälja dem. Var skrivs det om att sälja hyreskontrakt (och ju hyreskontrakt säljs tyvärr hela tiden, men knappast av kommunen eftersom det är olagligt).
  • Anonym (Hoppsan)
    Gabbe75 skrev 2018-03-07 17:47:49 följande:
    Precis. En dålig affär. De skulle aldrig köpt dessa dyra bostadsrätterna. de skulle satt upp tält eller husvagnar. Det blir så när man kommer till ett land med bostadsbrist.
  • Gabbe75
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-03-08 10:29:55 följande:
    Precis. En dålig affär. De skulle aldrig köpt dessa dyra bostadsrätterna. de skulle satt upp tält eller husvagnar. Det blir så när man kommer till ett land med bostadsbrist.
    Så är det ju. Man ska även komma ihåg att sådana här förturslösningar och/eller köp av bostadsrätter skapar ordentliga motsättningar.

Många undrar varför deras ungdomar aldrig någonsin kan tillåtas flytta hemifrån, samtidigt som invandrare får förtur i bostadskön och att kommuner till och med köper villor och bostadsrätter för att inhysa flyktingarna i. Bostäder som vanliga dödliga bara kan drömma om att ha råd med. Argumentet att det skulle vara en bra affär eftersom bostadspriserna "alltid går upp" riskerar att få ätas upp ordentligt.
  • HelaGotland
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-03-08 10:28:18 följande:
    HelaGotland skriver att kommunen köpt villor och bostadsrätter, för att sedan sälja dem. Var skrivs det om att sälja hyreskontrakt (och ju hyreskontrakt säljs tyvärr hela tiden, men knappast av kommunen eftersom det är olagligt).

Nej det är ingen som säljer hyreskontrakt så klart. Men när de två etableringsåren gått tar inte kommunen ansvar för de nymigrerade längre. De får fixa bostad precis som Kalle, Lisa och Pedro.
  • Anonym (Hoppsan)
    HelaGotland skrev 2018-03-08 12:28:12 följande:

Nej det är ingen som säljer hyreskontrakt så klart. Men när de två etableringsåren gått tar inte kommunen ansvar för de nymigrerade längre. De får fixa bostad precis som Kalle, Lisa och Pedro.
    Rätt där. Det är som du säger villor och bostadsrätter som kommunerna köpt och sedan hyrt ut till nyanlända under etableringstiden. Nu måste nya migranter in i dessa och de som blir över får säljas.
  • Anonym (Hoppsan)
    Gabbe75 skrev 2018-03-08 12:00:14 följande:
    Så är det ju. Man ska även komma ihåg att sådana här förturslösningar och/eller köp av bostadsrätter skapar ordentliga motsättningar.

Många undrar varför deras ungdomar aldrig någonsin kan tillåtas flytta hemifrån, samtidigt som invandrare får förtur i bostadskön och att kommuner till och med köper villor och bostadsrätter för att inhysa flyktingarna i. Bostäder som vanliga dödliga bara kan drömma om att ha råd med. Argumentet att det skulle vara en bra affär eftersom bostadspriserna "alltid går upp" riskerar att få ätas upp ordentligt.
    Jag är handikappad och måste bo i handikappanpassad lägenhet på bottenplan. Inte får jag förtur inte om jag måste flytta till annan kommun ellerannan bostad i samma kommun pga skilsmässa.
  • Tom Araya
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-03-08 12:45:21 följande:
    Jag är handikappad och måste bo i handikappanpassad lägenhet på bottenplan. Inte får jag förtur inte om jag måste flytta till annan kommun ellerannan bostad i samma kommun pga skilsmässa.
    Det finns inget skydd i lagstiftningen ens för att få behålla ett befintligt anpassat boende för en person med funktionsnedsättning. Otroligt svagt!
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?