• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Ascendere
    felix le chat skrev 2017-03-01 13:27:00 följande:
    Fan va bra !  Börja prioritera och fördela !

Fridolin och gänget har haft det så tufft och motigt sista tiden.
    Vi kan väl göra MP glada och ge  1 miljard till något normkritiskt projekt eller mera pengar till kamelparken i Angered ?
    Ja, inget knusslande, ge dem en miljard direkt. De blir... få se nu.... jättemånga kameler och säkert en hel massa integration! 
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2017-03-01 13:02:02 följande:
    Du har ju tidigare på detta forum uppvisat både klokhet och sakkunskap.
    Jag är glad som ett barn på julafton när jag nu insett vilket rikt land vi är,
    hur mycket pengar vi faktiskt kan få fram utan att höja skatten eller att
    låna pengar.

En logisk fråga är ju HUR mycket till förutom 100 miljarder går det att
    skrapa fram ?  Vi kan ju i den här takten lösa i princip alla samhällsproblem
    på bara några få år. 
    Vård, skola, omsorg, försvar, bostäder - rubbet
    Det får framtiden utvisa hur mycket som vi kan "skrapa fram", idag har i/Sverige det gott ställt, imorgon kan vi ha problem..
    Och nej, tyvärr så löser inte pengar flertalet av de problem du nämner, då det behövs personal för att kunna omsätta dessa pengar till nåt konkret, och den personalen finns inte idag.

Vi kan ösa in pengar, men vad hjälper det, när det ändå inte finns folk att anställa?
    Så sluta tjata om pengar, tala istället om hur vi får tag i personal, för det är endast med hjälp av fler anställda som vi kan lösa de problem Sverige har.

Jag säger igen, lätta på språkkravet, så kan vi åtminstone få tillgång till lite fler att anställa, även om det bara utgör en del av alla de som nu behövs.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    låna pengar.

på bara några få år. 

Jag glömde skriva i #1568, att det är ointressant om vi lägger ut 10, 100, eller 1000 miljarder på något.
    Det är först när vi ser resultatet vi kan säga om det blev bra/dåligt rätt/fel.
    Så din fixering vid initiala kostnader är märklig, då den inte säger något om vad den verkliga kostnade blir, och det är endast den senare som är av betydelse när vi ska göra en sammanställning om hur svensk ekonomi står sig.

Jag glömde även skriva att jag påstår ingenting, jag är bara budbäraren som återger vad andra säger om Sveriges ekonomi, och dom är samstämmiga.
    Sverige gör otroligt bra ifrån sig nu, långt bättre än alla sakkunniga och andra siat om, och det glädjer förstås mig väldigt mycket.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    Ascendere skrev 2017-03-01 13:08:05 följande:
    Ja, nu idag säger finansministern att överskottet är på 40 miljarder. Alltså kan vi ge 10 minjarder till försvaret, 10 miljarder till sjukvården och 10 miljarder till polisen och ÄNDÅ ha ett överskott i budgeten!

Försåvitt inte de där 40 miljarderna bara är en rent teoretisk papperskonstruktion som inte går att omsätta i likvida medel förstås, men vilken politiker skulle vilja vilseleda sitt eget folk på det sättet?

Det var då fan till att vara gnällig. Kan du inte ens glädjas åt ett överskott på 40 miljarder? Säga vad man vill om regeringen men statsfinanserna har utvecklats mycket mer positivt med denna regering än det förra alliansstyrda.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ascendere
    KillBill skrev 2017-03-01 14:49:55 följande:

Det var då fan till att vara gnällig. Kan du inte ens glädjas åt ett överskott på 40 miljarder? Säga vad man vill om regeringen men statsfinanserna har utvecklats mycket mer positivt med denna regering än det förra alliansstyrda.

Nej, jag gläds åt när det går bra för samhället, på riktigt. När vi kan öppna fler BB igen, när alla som vill ha plats på ett äldreboende får det, när köerna är borta på akutmottagningarna och när försvaret får pengar att lösa den uppgift som riksdagen gett dem i uppgift att lösa.
    Siffror i sig betyder ingenting. 

Ungefär som att jag låter barnen gå hungriga till skolan i trasiga kläder och det regnar in på deras rum för taket är trasigt, och jag sitter och skryter om att jag sparat 50.000 det senaste året och att privatekonomin är i balans. 
  • K Kalle
    KillBill skrev 2017-03-01 09:38:57 följande:

Eftersom du tycker att det är viktigt med många bostäder så måste du glädjas över att bostadsbyggandet med den rödgröna regeringen numera är rekordhögt efter att under den förra alliansregeringens styre varit rekord lågt

Visst gläds jag åt detta (särskilt som jag röstade på socialdemokraterna), men samtidigt är det inte på långa vägar tillräckligt. Jag vet inte om det var i DI eller i DN jag läste för ett tag sedan att det behövdes minst två "miljonprogram" för att lösa dagens bostadsbrist.
  • K Kalle
    låna pengar.

på bara några få år. 
    Härligt! Samtidigt undrar jag var dessa pengar finns. Är det någon Joakim von Anka som sitter på dem? Då kan de bli svåra att få loss.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2017-03-01 13:53:26 följande:
    Det får framtiden utvisa hur mycket som vi kan "skrapa fram", idag har i/Sverige det gott ställt, imorgon kan vi ha problem..
    Och nej, tyvärr så löser inte pengar flertalet av de problem du nämner, då det behövs personal för att kunna omsätta dessa pengar till nåt konkret, och den personalen finns inte idag.

Vi kan ösa in pengar, men vad hjälper det, när det ändå inte finns folk att anställa?
    Så sluta tjata om pengar, tala istället om hur vi får tag i personal, för det är endast med hjälp av fler anställda som vi kan lösa de problem Sverige har.

Jag säger igen, lätta på språkkravet, så kan vi åtminstone få tillgång till lite fler att anställa, även om det bara utgör en del av alla de som nu behövs.
    Jaså, menar du att den plötsliga befolkningsökningen kan ge problem eftersom vi inte har tillräckligt många sjuksköterskor, läkare, tandläkare, socionomer mm. Kan det vara sant?

Eh...
  • Intenuigen
    FDFMGA skrev 2017-02-23 23:06:58 följande:

Jag ser inte Sverige som ett ytterområde och har heller inte för avsikt att likt en föryckt sverigedemokrake ställa grupper eller områden i Sverige mot varandra.

Jag valde att citera Magdalena Anderssons uttalande om att Sverige inte behöver låna för att finansiera invandringen eftersom påståendet att så är fallet  är en av flera alternativa sanningar som sverigefienderna från SD ofta kommer med.

Sverige behöver för övrigt inte heller låna för att finansiera bidragen till sverigedemokrater som inte klarat av att etablera sig på arbetsmarknaden.

Sverige tillhör världstoppen inom de allra flesta områden - ett faktum som vi Sverigevänner är stolta över.

T

Man måste ju alltid ställa grupper mot varandra, så gamla floskler håller inte längre. Det är ju 2017 nu. Du känner inte att de 73 miljarder kr som imigationsverket verkar göra av med i år skulle kunna behövas, iaf en del av det till tex sjukvård låga kvinnolöner skola eller polis?

Så att det skulle vara en vinst eller positivt för Sveriges ekonomi är helt hjärndött att tro.

Man hjälper människor för att man är snäll inget annat, hoppas du kan förstå det någon ggn.

Och hade vi hjälpt kvinnor och barn som flyr krig så fanns det ju en poäng. Men när de flesta ensamkommande inte ens kommer från Syrien så blir det ju bara en kostsam och tragisk parodi.
  • Intenuigen
    FDFMGA skrev 2017-02-23 23:06:58 följande:

Jag ser inte Sverige som ett ytterområde och har heller inte för avsikt att likt en föryckt sverigedemokrake ställa grupper eller områden i Sverige mot varandra.

Jag valde att citera Magdalena Anderssons uttalande om att Sverige inte behöver låna för att finansiera invandringen eftersom påståendet att så är fallet  är en av flera alternativa sanningar som sverigefienderna från SD ofta kommer med.

Sverige behöver för övrigt inte heller låna för att finansiera bidragen till sverigedemokrater som inte klarat av att etablera sig på arbetsmarknaden.

Sverige tillhör världstoppen inom de allra flesta områden - ett faktum som vi Sverigevänner är stolta över.

T

Man måste ju alltid ställa grupper mot varandra, så gamla floskler håller inte längre. Det är ju 2017 nu. Du känner inte att de 73 miljarder kr som imigationsverket verkar göra av med i år skulle kunna behövas, iaf en del av det till tex sjukvård låga kvinnolöner skola eller polis?

Så att det skulle vara en vinst eller positivt för Sveriges ekonomi är helt hjärndött att tro.

Man hjälper människor för att man är snäll inget annat, hoppas du kan förstå det någon ggn.

Och hade vi hjälpt kvinnor och barn som flyr krig så fanns det ju en poäng. Men när de flesta ensamkommande inte ens kommer från Syrien så blir det ju bara en kostsam och tragisk parodi.
    KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:

Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

[quote=77443642][quote-nick]KillBill skrev 2017-02-24 14:30:23 följande:[/quote-nick]

Det märkliga är väl att du fortsätter att sprida en felaktig uppgift trots att jag har förklarat för dig att du har fel?

www.regeringen.se/debattartiklar/2016/10/regner-nej-vi-skar-inte-ned-pa-assistansen/

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6554790
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna