• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    Rataxes skrev 2018-12-03 01:39:29 följande:

Du länkar till en låst artikel... Jag betalar inte för Wolods kräkheter.

3 gånger så många har mördats i Malmö jämfört med i London om man jämför mord/100000 invånare 2017.

Sen kan du dilla hur mycket du vill om att tryggheten ökar.

Oavsett om jag dillar eller inte så är fakta fakta och tyckande tyckande.

Malmö och London speglar inte hela sanningen precis som dina och mina personliga erfarenheter inte kan generaliseras och utgöra hela sanningen.

Läser man tex kvällsblaskorna istället för att kolla fakta så får man en felaktig bild av hur det står till.

Våldet har över tiden minskat förutom det grövre våld som gängkriminaliteten står för. Det är fakta.
  • Padirac

3 gånger så många har mördats i Malmö jämfört med i London om man jämför mord/100000 invånare 2017.

Menar du att Ws roll i DN skulle påverka fakta?

Har du något mot PW som får dig att förneka det som faktakollats?
  • K Kalle

...beror det på alla indier i London...?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-02 22:23:18 följande:
    Det är sant som du säger, Sverige ar aldrig varit tryggare för 'vanligt folk' än det är idag. 

De pizzeriaskjutningar som gjorts i en mellansvensk stad har inte varit förlupna kulor utan med personer direkt inblandade i ekonomiska oenigheter angående droger.

Vi kommer snart att får höra om det var en galning som gjorde pizzeriaskjutningen i Malmö idag eller om det var en uppgörelse inom kriminella kretsar. Jag kände en 'galning' i Malmö som redan på 80/90-talet stod i mörkret utanför 'sin väns' kök med en laddad revolver och skulle sätta en kula i 'vännen' för en upplevd oförrätt - det hela slutade då i att några kulor sattes i motorhuven på 'vännens' bil istället då avtryckarfingret inte funkade då pistolen var riktad in i köket.

Det som hänt nu är att det som var undantag i kriminella kretsar då är vardag bland småkriminella och unga kriminella.

Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag.
    Säg det till de boende och restauranggäster som hamnade mitt i en skottlossning i parken i söndags eftermiddag. Den ägde rum intill en skola och en lekpark.

Och detta är bara ett av gårdagens exempel.

Kriminella skjuter numer vilt omkring sig och kulorna flyger. Mitt bland vanligt folk, deras bostäder och restauranger och du försöker sprida uppfattningen ätt det är ingen fara om man inte själv är kriminell. 

Varför?
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 00:50:22 följande:
    Jag har sagt att de som är del av 'buset' eller finns i närheten av 'buset' är de som har större risk än 'vanligt folk' - för vanligt folk är risken för att utsättas för våld mindre än för 10 - 20 årsedan.
    Jag lovar, för 10-20 år sedan fanns det inte tillstymmelse till risk att jag skulle träffas av en kula när kriminella gör upp eller ens uppleva en skjutning

Nu har en bekant fått en kula i sin bil när den stod parkerad. En annan bekants barn fick en kula intill sitt fönster i sin lägenhet och igår sköts det intill en restaurang jag gärna besöker - och det långt från några problemkvarter..
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2018-12-03 07:10:45 följande:

Oavsett om jag dillar eller inte så är fakta fakta och tyckande tyckande.

Malmö och London speglar inte hela sanningen precis som dina och mina personliga erfarenheter inte kan generaliseras och utgöra hela sanningen.

Läser man tex kvällsblaskorna istället för att kolla fakta så får man en felaktig bild av hur det står till.

Våldet har över tiden minskat förutom det grövre våld som gängkriminaliteten står för. Det är fakta.

Jo, du dillar som brukligt padi, för du VET tamejfan lika bra som jag att för varje skjutning som äger rum....så ökar risken för att rikoschetter, missade skott samt projektiler som fortsätter genom offrets kropp och mycket väl kan skada, eller avliva, ett oskyldigt föremål. Tex mig.

Så ditt skitsnack kan du lämna därhän. Jag har bekanta som var oerhört nära vid en skottlossning, och gissa hur trygga dom känner sig numera...!!!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Flash Gordon

Verkligheten för verklighetens folk. Nu även hos den övre medelklassen:

mitti.se/nyheter/anhallen-skjutning-langbro/

- Det är tråkigt. Man tror inte att det ska hända här. Hur ska det sluta? säger Karin Solander som bor i Fruängen.

Hon känner sig för otrygg för att gå ut på kvällarna. 

- Jag går inte ut på kvällarna, de tiderna är förbi. Men det här kan ju hända när som helst.

.
    .
    De. Tiderna. Är. Förbi.

Låt det sjunka in.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2018-12-03 09:37:52 följande:

Jo, du dillar som brukligt padi, för du VET tamejfan lika bra som jag att för varje skjutning som äger rum....så ökar risken för att rikoschetter, missade skott samt projektiler som fortsätter genom offrets kropp och mycket väl kan skada, eller avliva, ett oskyldigt föremål. Tex mig.

Så ditt skitsnack kan du lämna därhän. Jag har bekanta som var oerhört nära vid en skottlossning, och gissa hur trygga dom känner sig numera...!!!

Varken dina, mina eller andra närståendes privata upplevelser är inte garant för att vara annat än privata erfarenheter.

Oavsett hur rädda vi är så är fakta fakta. Det är tryggare idag än tidigare.
  • K Kalle

Jag vill bara flika in att det finns annat än skjutningar som orsakar skada, lidande och oro. I Malmö har flera bussar de senaste 10 åren utsatts för stenkastning. Det gäller alltså vanliga bussar med vanliga människor på väg till jobb, utbildning och annat. En sten som kastas mot en buss från en bro eller liknande är fullkomligt livsfarligt (vilket lett till inställda turer = folk får problem att ta sig till jobbet). Det är inte bussarna i Västra Hamnen som fått problem utan bussarna som går genom bl a Rosengård o dyl.

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-03 14:24:33 följande:
    Varken dina, mina eller andra närståendes privata upplevelser är inte garant för att vara annat än privata erfarenheter.

Oavsett hur rädda vi är så är fakta fakta. Det är tryggare idag än tidigare.
    Du hittar ju bara på.

Mätning efter mätning visar att otryggheten ökar. Särskilt bland kvinnor.

.
    Du vet, det blir lätt så när "privat upplevelse" läggs till "privat upplevelse", den ena värre än den andra.

När personalen på akuten känner sig tvingade att gå på självförsvarskurser för att klara av sitt jobb, till exempel.
    www.dagensmedicin.se/artiklar/2018/11/27/utsatt-akutpersonal-startar-sjalvforsvarskurs/
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna