• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Digestive skrev 2022-04-18 13:47:37 följande:
    Sverige har haft privat- och friskolor sedan 1842. Vad är det plötsligt problemet som har uppstått?
    Friskolesystemet före och efter  friskolereformen 1992 är helt olika saker och att vi har haft privatskolor sedan 1842 saknar därför relevans.  Det finns flera problem med dagens marknadsskola. De främsta problemen är:

1. Antagningssystemet som leder till ökad segregation och som inte ger alla elever samma möjlighet att söka in till alla skolor.

2. Finansieringen där den kommunala skolan inte kompenseras för den större uppgift och det större ansvar som den kommunala skolan har.

3. I dagens system har friskolor incitament att göra det mindre attraktivt för elever med särskilda behov att söka sig till dessa skolor. Elever med särskilda behov går därför oftast i kommunala skolor. Det skulle vara bra för den svenska grundskolan om elever med särskilda behov spreds jämnt mellan fristående och kommunala skolor. 

4. I dagens system har friskolor incitament att anställa färre lärare och lärare utan lärarbehörighet ( I landets friskolor finns färre lärare per elev och fler lärare saknar lärarlegitimation)

5. I dagens system har friskolor incitament att sätta glädjebetyg (Problemet med glädjebetyg är störst vid landets friskolor).
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2022-04-18 12:48:06 följande:
    Svallvågorna av de senaste dagarna har fått ofattbara proportioner. Det är svårt att ens placera det emellanåt då det både är tragiskt och hemskt men säkerligen också nyttigt att problem kommer upp till ytan och blir kännbart uppmärksammade.

Inte minst så visar det vilka extremt olika världar - alltså som i extremer - som redan den väletablerade svensken/flergenerationssvensken lever i. Ärligt talat så kan jag tänka mig att den djupaste ravinen går mellan dessa/oss, i uppdelningar av olika samhällsgrupper, från klass till geografisk placering, storstadsbor till landsbor, akademiker till icke akademiker, medan invandrare av första - kanske till och med andra - generationen bara är grunda ytor i ett slags esoteriskt happening.

Det största priset som vi i slutändan får betala kan faktiskt vara priset av att aldrig ha lärt känna våra grannar ordentligt. Priset för en mänsklig distans där vårt förhållande till staten har varit pragmatiskt viktigare än förhållandet sinsemellan. För ett slags semiyttre problem kan man hålla en annan slags koll på, inbillad som verklig, helt oavsett hur man ser på saken och positionerar sig i händelser som dessa, medan dem man som grupp på sätt och vis har möjligheten - eller då upplevt sig ha möjligheten - att förstå bäst, tenderar att vara dem man även är rädd för att bli huggen i ryggen av.

Det kanske låter väldigt luddigt men föreställ dig samma sak i sådana här banor - ett väldigt starkt och laddat ord som svek är ingenting som vi applicerar på främlingar eller för den delen fiender, iallafall inte med en genuint omskakande innebörd, utan det är människor (eller varför inte gemenskaper) som upplevs närmare än så som genuint kan svika oss på ett riktigt omskakande vis.

Kanske är det inte bara en fråga om polarisering utan vi kanske inte ens har kommit underfund med hur polariserade och relativt världsfrånvända från varandra vi egentligen är. I flera andra länder har befolkningar av den ena eller den andra anledningen tvingats till att rannsaka varandra på det här viset, medan vi - på ont och gott - inte riktigt har brottats med den draken än.

Om det är så vore det även bekymmersamt att genomgå en sådan process i vår tid då vem som helst kan försätta sig i en filterbubbla på nätet och till och med få hjälp att hamna i en sådan av väldigt effektiva algoritmer.

Hur som haver så har vi nog stora och hastiga förändringar framför oss.
    Ofattbara? ja kanske. Själv tror jag det är bortglömt innan midsommar. Men visst, ett så kan läka men ärret finns kvar. Sakta men säkert vandrar vi vägen fram mot den rannsakan du talar om. Det blir inte snyggt.

Jag känner min svenske granne men han började kalla mig "rasist" och "fascist" för ca 15 år sedan så varför skulle jag vilja umgås med honom? Vad bryr väl jag mig längre om hans öde framöver?

Klyftan till invandraren är lika stor som till min svenske granne men det beror på att vi överhuvudtaget aldrig haft någon anledning att ha med varandra att göra - inte på att han har börjat peka på mig och kalla mig saker.

I slutänden vinner alltid verkligheten. Vi får väl se vem av mig och min granne som befinner oss närmast denna.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-04-18 14:11:13 följande:
    Friskolesystemet före och efter  friskolereformen 1992 är helt olika saker och att vi har haft privatskolor sedan 1842 saknar därför relevans.  Det finns flera problem med dagens marknadsskola. De främsta problemen är:

1. Antagningssystemet som leder till ökad segregation och som inte ger alla elever samma möjlighet att söka in till alla skolor.

2. Finansieringen där den kommunala skolan inte kompenseras för den större uppgift och det större ansvar som den kommunala skolan har.

3. I dagens system har friskolor incitament att göra det mindre attraktivt för elever med särskilda behov att söka sig till dessa skolor. Elever med särskilda behov går därför oftast i kommunala skolor. Det skulle vara bra för den svenska grundskolan om elever med särskilda behov spreds jämnt mellan fristående och kommunala skolor. 

4. I dagens system har friskolor incitament att anställa färre lärare och lärare utan lärarbehörighet ( I landets friskolor finns färre lärare per elev och fler lärare saknar lärarlegitimation)

5. I dagens system har friskolor incitament att sätta glädjebetyg (Problemet med glädjebetyg är störst vid landets friskolor).
    Ok. Vad ser du för lösning på problemen du radar upp? Ska de fortsätta i helt egen regi eller avvecklas helt i din mening?
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2022-04-18 14:21:57 följande:
    Ofattbara? ja kanske. Själv tror jag det är bortglömt innan midsommar. Men visst, ett så kan läka men ärret finns kvar. Sakta men säkert vandrar vi vägen fram mot den rannsakan du talar om. Det blir inte snyggt.

Jag känner min svenske granne men han började kalla mig "rasist" och "fascist" för ca 15 år sedan så varför skulle jag vilja umgås med honom? Vad bryr väl jag mig längre om hans öde framöver?

Klyftan till invandraren är lika stor som till min svenske granne men det beror på att vi överhuvudtaget aldrig haft någon anledning att ha med varandra att göra - inte på att han har börjat peka på mig och kalla mig saker.

I slutänden vinner alltid verkligheten. Vi får väl se vem av mig och min granne som befinner oss närmast denna.
    Tänker mest på att Turkiet och Irak reagerar och sådant. Mm, det blir nog inte så snyggt alla gånger.

Förstår. Det här med att vara världens ensammaste folk - det heter så iallafall - kan också vara en faktor som spelar in. Det hela vävs dock ihop i det här långvariga oberoendet av människorna omkring en och mentaliteten det skapar.

Haha, har du förövrigt sett reaktionerna på Twitter kring Hanif Balis så kallade rasism riktad mot Ali Estbati? På tal om svallvågor, proportioner och såklart undergång.
  • Padirac

Någon som känner igen SDs undergångsprofeters tjat i det narrativ Kreml-styrda RT sprider

Klicka på visa endast på valfri undergångsprofet i tråden för att identifiera vilka som läser TASS, sprider RTs och Sputniks narrativ som har som långsiktigt mål att skapa polarisering för att försvaga demokratini Sverige.

www.dn.se/ledare/i-den-ryska-propagandan-ar-sverige-dekadent-svagt-och-genomsyrat-av-genusflum/

"Charlotte Wagnsson, professor vid Försvarshögskolan, har studerat den ryska informationspåverkan. Hos SNS beskriver hon den bild av Sverige som Sputnik och RT försöker sätta: ”Det var en gång en stark, framgångsrik stat, med beundransvärd moral, som nu blivit svag och kaotisk, med förkastlig moral och politiker och myndigheter som inte förmår styra landet.”

Och vilka är redskapen? Att framställa dagens Sverige som ekonomiskt och militärt svagt. Ett land av inre och yttre konflikter, plågat av invandring och kriminalitet, dekadent, inpyrt av radikalfeminism och ointresserat av sin egen historia. I Sverige, slår till exempel en RT-text från oktober fast, försöker genuspedagoger och transaktivister att avskaffa könen och få alla män och kvinnor att se på sig själva som ”hen”."

"Bland det första som slogs fast var just att RT inte är som CNN. Redaktionen, liksom dess ryska släkting Sputnik, driver en långsiktig och målmedveten kampanj för att påverka befolkningarna i väst, inte minst Sverige. De två adjektiven är medvetet valda. Långsiktigheten, i betydelsen långvarig upprepning, är ett effektivt sätt för propagandisten att nå sitt mål."

• KillBill
    Digestive skrev 2022-04-18 15:37:19 följande:
    Ok. Vad ser du för lösning på problemen du radar upp? Ska de fortsätta i helt egen regi eller avvecklas helt i din mening?
    Det ligger redan bra förslag på bordet. Gemensamt kösystem som administreras av kommunerna och ersättning till kommunerna som baserar sig på kommunernas större ansvar. Sedan behöver man se över formerna för ägandet stiftelser och föräldrakooperativ  är självklart ok men aktiebolag är mindre länpligt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-18 16:11:01 följande:
    Tänker mest på att Turkiet och Irak reagerar och sådant. Mm, det blir nog inte så snyggt alla gånger.

Förstår. Det här med att vara världens ensammaste folk - det heter så iallafall - kan också vara en faktor som spelar in. Det hela vävs dock ihop i det här långvariga oberoendet av människorna omkring en och mentaliteten det skapar.

Haha, har du förövrigt sett reaktionerna på Twitter kring Hanif Balis så kallade rasism riktad mot Ali Estbati? På tal om svallvågor, proportioner och såklart undergång.
    Nu är ju inte Sverige befolkat av världens mest ensamma folk.

esvd.svd.se/p/svenska-dagbladet/2021-12-21/a/vetenskapskollen-ar-svenskar-mest-ensamma/1001/478999/25123021

"”Världens ensammaste folk” har svenskarna kallats och jämförts med sociala sydlänningar. Statistiken kan tolkas på rakt motsatt sätt, visar Emma Frans. Italienare känner sig mycket mer ensamma än svenskar.
    ...
    Men stämmer det verkligen att vi i Sverige är ensammare än befolkningen i andra länder?
    Svaret på den frågan beror faktiskt på hur vi definierar ensamhet. Om vi menar ensamhushåll så ligger Sverige högt i jämförelse med andra länder. Enligt Statistiska centralbyråns (SCB) statistik från 2019 fanns det 1,9 miljoner ensamhushåll i Sverige. Europeisk statistik från 2011 visade att 27,5 procent av hushållen i EU var ensamhushåll, medan andelen i Sverige låg på 36,2 procent. Vi ligger alltså långt över genomsnittet tillsammans med ett flertal andra länder som sticker ut. Högst upp på listan hittar vi Island.
    Att leva ensam behöver dock inte innebära att man känner sig ensam eller lider av ofrivillig ensamhet – den typ av ensamhet som anses vara problematisk och till om med hälsofarlig. 

...
    Enligt Eurostats Quality of Life-index är svenskar mycket nöjda med sina nära relationer. I senaste mätningen rankade vi dem i genomsnitt till 8,5 på en tiogradig skala, vilket var högre än EU-snittet på 7,9 och till och med bland de högsta skattningarna i EU.
    Samma undersökning visade också att ovanligt många i Sverige, 97 procent, anser att de har någon att lita på när de behöver hjälp – vilket är en av de högsta siffrorna inom EU.
    Jämfört med befolkningen i andra EU-länder ligger vi relativt lågt när det gäller att träffa släkten varje vecka, däremot är vi mer benägna att regelbundet träffa våra vänner. Vi tycks prioritera vänner framför släktingar. Betyder det här att vi väljer bort far- och morföräldrar i större utsträckning och att det här innebär att våra äldre är ensammare än de är i andra länder?
    Nej, inte hellre de äldre svenskarna verkar vara särskilt hårt drabbade av ensamhet. En europeisk studie från 2012 visade att tio procent av svenskar i åldrarna 50–100 år rapporterade känslor av ensamhet. Det kan jämföras med Italien där över 25 procent upplever ensamhet och Polen där 20 procent av de äldre är ensamma."
    Mentaliteten som skapats i Sverige (och andra high trust societies) är full av entrepenörskap, självständighet och möjlighet tillsammans med en frihet för den enskilde personen att få vara den den själv vill.

• Digestive
    Padirac skrev 2022-04-18 16:14:25 följande:

Någon som känner igen SDs undergångsprofeters tjat i det narrativ Kreml-styrda RT sprider Klicka på visa endast på valfri undergångsprofet i tråden för att identifiera vilka som läser TASS, sprider RTs och Sputniks narrativ som har som långsiktigt mål att skapa polarisering för att försvaga demokratini Sverige.

www.dn.se/ledare/i-den-ryska-propagandan-ar-sverige-dekadent-svagt-och-genomsyrat-av-genusflum/

"Charlotte Wagnsson, professor vid Försvarshögskolan, har studerat den ryska informationspåverkan. Hos SNS beskriver hon den bild av Sverige som Sputnik och RT försöker sätta: ?Det var en gång en stark, framgångsrik stat, med beundransvärd moral, som nu blivit svag och kaotisk, med förkastlig moral och politiker och myndigheter som inte förmår styra landet.?

Och vilka är redskapen? Att framställa dagens Sverige som ekonomiskt och militärt svagt. Ett land av inre och yttre konflikter, plågat av invandring och kriminalitet, dekadent, inpyrt av radikalfeminism och ointresserat av sin egen historia. I Sverige, slår till exempel en RT-text från oktober fast, försöker genuspedagoger och transaktivister att avskaffa könen och få alla män och kvinnor att se på sig själva som ?hen?."

"Bland det första som slogs fast var just att RT inte är som CNN. Redaktionen, liksom dess ryska släkting Sputnik, driver en långsiktig och målmedveten kampanj för att påverka befolkningarna i väst, inte minst Sverige. De två adjektiven är medvetet valda. Långsiktigheten, i betydelsen långvarig upprepning, är ett effektivt sätt för propagandisten att nå sitt mål."

Att sådant tankegods skulle härstamma från rysk informationspåverkan är en underhållande tanke.

Även en rolig fråga att ställa sig inom ett vetenskapligt ramverk:

Bland frågorna som utreddes: Hur stora är riskerna för skadlig informationspåverkan inför höstens val?

Redskapsslutsatserna blir även fantastiska i ljuset av en sådan frågeställning.

En timmes seminarium?! Det här måste ses. Tack!
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-04-18 17:42:53 följande:
    Nu är ju inte Sverige befolkat av världens mest ensamma folk.

esvd.svd.se/p/svenska-dagbladet/2021-12-21/a/vetenskapskollen-ar-svenskar-mest-ensamma/1001/478999/25123021

"?Världens ensammaste folk? har svenskarna kallats och jämförts med sociala sydlänningar. Statistiken kan tolkas på rakt motsatt sätt, visar Emma Frans. Italienare känner sig mycket mer ensamma än svenskar.
    ...
    Men stämmer det verkligen att vi i Sverige är ensammare än befolkningen i andra länder?
    Svaret på den frågan beror faktiskt på hur vi definierar ensamhet. Om vi menar ensamhushåll så ligger Sverige högt i jämförelse med andra länder. Enligt Statistiska centralbyråns (SCB) statistik från 2019 fanns det 1,9 miljoner ensamhushåll i Sverige. Europeisk statistik från 2011 visade att 27,5 procent av hushållen i EU var ensamhushåll, medan andelen i Sverige låg på 36,2 procent. Vi ligger alltså långt över genomsnittet tillsammans med ett flertal andra länder som sticker ut. Högst upp på listan hittar vi Island.
    Att leva ensam behöver dock inte innebära att man känner sig ensam eller lider av ofrivillig ensamhet ? den typ av ensamhet som anses vara problematisk och till om med hälsofarlig. 

...
    Enligt Eurostats Quality of Life-index är svenskar mycket nöjda med sina nära relationer. I senaste mätningen rankade vi dem i genomsnitt till 8,5 på en tiogradig skala, vilket var högre än EU-snittet på 7,9 och till och med bland de högsta skattningarna i EU.
    Samma undersökning visade också att ovanligt många i Sverige, 97 procent, anser att de har någon att lita på när de behöver hjälp ? vilket är en av de högsta siffrorna inom EU.
    Jämfört med befolkningen i andra EU-länder ligger vi relativt lågt när det gäller att träffa släkten varje vecka, däremot är vi mer benägna att regelbundet träffa våra vänner. Vi tycks prioritera vänner framför släktingar. Betyder det här att vi väljer bort far- och morföräldrar i större utsträckning och att det här innebär att våra äldre är ensammare än de är i andra länder?
    Nej, inte hellre de äldre svenskarna verkar vara särskilt hårt drabbade av ensamhet. En europeisk studie från 2012 visade att tio procent av svenskar i åldrarna 50?100 år rapporterade känslor av ensamhet. Det kan jämföras med Italien där över 25 procent upplever ensamhet och Polen där 20 procent av de äldre är ensamma."
    Mentaliteten som skapats i Sverige (och andra high trust societies) är full av entrepenörskap, självständighet och möjlighet tillsammans med en frihet för den enskilde personen att få vara den den själv vill.

Ja, varför jag lade till det heter så iallafall då jag inte var säker på dess korrekthet eller vad som avses i gängse mun.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-04-18 17:55:33 följande:
    Ja, varför jag lade till det heter så iallafall då jag inte var säker på dess korrekthet eller vad som avses i gängse mun.
    Din öppenhet för fakta är föredömlig,

Många nationlakonservativa ser det för enskilda individen fria och öppna samhället som en risk för mänsklig,  moralisk och nationell identitet med ensamhet och undergångsprofetior - de har en strävan mot allt det Sverige är trots det uppenbara fördelar och möjligheter för enskilda individer och för samhället.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna