• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-23 21:56:09 följande:
    Det är inte mitt ansvar att göra något åt det. Jag oroar mig och det är tillräckligt.

Det är inte "små mängder" bara för att det inte ligger inom ramen för Normalt. Normen skapas av människor och i vårat samhälle är alkohol accepterat och normalt att konsumera, annars är alkohol Livsfarligt och giftigt. Det är ett onödigt hjälpmedel som ingår i vår kultur. 

Men bra att personens konsumtion inte är direkt dödligt då. 

Tycker också att det är sjukt. Att folk tycker det är helt ok att hälla i sig gift bara för att man inte dör av det direkt

Den mängden ligger inte ens inom "normalt", utan tom under "normalt".
    Det är en låg konsumtion, dock inte din icke konsumtion.
    För de allra flesta är inte alkohol nått hjälpmedel.

Och vad är "normalt", enligt dig så är detta inte normalt, utan en grym överkonsumtion.
    Det är därför jag berättar för dig, i problemet att använda sig själv som måttstock i vad som är "rätt" mängd alkohol att dricka.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-23 22:00:10 följande:
    Förresten, om du menar att det ibland kan vara bara positivt att dricka alkohol så kan jag direkt säga att du antingen inte tänkt klart, bara vill säga emot mig eller har helt fel. Alkohol är gift för människokroppen och dricker man för ett "gott syfte" (t.ex. att bli mer social) så är det fortfarande gift man häller i sig och att dricka gift är inget jag kallar positivt men vi kanske ser på det olika... Du kanske tycker att det är positivt att typ andas in bensin eller något annat giftigt.Drömmer

Såklart det kan vara positivt att dricka alkohol, lika väl som det kan vara negativt och neutralt.
    Och tex dricka lite vin varje dag, har visat sig ha positiva effekter på kroppen.
    Att dricka för man vill bli social, betyder inte att konsumtionen är dålig på nått sätt.
    Problemet är först när man överdriver sin konsumtion.
    I detta fall, så finns det ingen anledning att tal om detta.

Lite fundersam på varför du jämför med nått som är så mycket farligare, i inbillan att du får en poäng.
    Du använd gift extremt vårdslöst, då ALLT är giftigt i fel mängder.
    Bara ta vatten, det krävs inte så himla många liter, innan det börjar bli farligt för din hälsa.
    Tror du måste balansera upp dig lite, och sluta se dig som en måttstock för resten av världen.
    Och bara inse alla är inte som dig.

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-26 11:03:31 följande:

Såklart det kan vara positivt att dricka alkohol, lika väl som det kan vara negativt och neutralt.
    Och tex dricka lite vin varje dag, har visat sig ha positiva effekter på kroppen.
    Att dricka för man vill bli social, betyder inte att konsumtionen är dålig på nått sätt.
    Problemet är först när man överdriver sin konsumtion.
    I detta fall, så finns det ingen anledning att tal om detta.

Lite fundersam på varför du jämför med nått som är så mycket farligare, i inbillan att du får en poäng.
    Du använd gift extremt vårdslöst, då ALLT är giftigt i fel mängder.
    Bara ta vatten, det krävs inte så himla många liter, innan det börjar bli farligt för din hälsa.
    Tror du måste balansera upp dig lite, och sluta se dig som en måttstock för resten av världen.
    Och bara inse alla är inte som dig.

Vatten är inte giftigt... Vatten i stora mängder är skadligt men alkohol i lika stora mängder är betydligt skadligare. Jag talar inte om Mängder som du gör. Jag menar att en droppe alkohol motsvarar en droppe gift. En droppe vatten motsvarar inte en droppe gift.

Alkohol är en del av kulturen och därför är det lagligt att konsumera, precis som vitt socker.

Bara för att majoritetens kropp generellt tål en viss mängd alkohol, är det inte hälsosamt att dricka så mycket. Jag förstår att jag kanske inte behöver "ta ett snack" med personen ifråga men jag har full rätt att oroa mig åtminstone lite, som jag gör nu. Får inte panikattacker av oro liksom, så Du behöver inte oroa dig för att jag oroar mig för mycket ;)

Jag upprepar mig om det där att det inte alltid Endast är positivt att dricka alkohol. Varför? Jo, av den anledningen som jag nämnt tidigare: alkohol är etanol och Är giftigt. Dricker du för att du tycker om det (positivt) dricker du det och att dricka gift är vanligen inte något positivt. 

Dricker du vatten för att du vill/är törstig/behöver (positivt) och att dricka det är också positivt eftersom att våran kropp till stor del drivs av vatten... Du kan inte säga "jaa men hörredu det blir ju lika farlgt om man halsar 10 liter vatten på 20 minuter". Mm, men faktum kvarstår: en droppe etanol=gift, en droppe vatten=hälsosamt.

Och nej, jag menar inte att man blir förgiftad och döende eller sjuk av en droppe alkohol. Jag menar, som jag skrev, att det faktiskt är gift och därav något negativt att konsumera i relativt stora mängder bara för att kroppen Klarar (relativt) av det.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 01:54:32 följande:

Vatten är inte giftigt... Vatten i stora mängder är skadligt men alkohol i lika stora mängder är betydligt skadligare. Jag talar inte om Mängder som du gör. Jag menar att en droppe alkohol motsvarar en droppe gift. En droppe vatten motsvarar inte en droppe gift.

Alkohol är en del av kulturen och därför är det lagligt att konsumera, precis som vitt socker.

Bara för att majoritetens kropp generellt tål en viss mängd alkohol, är det inte hälsosamt att dricka så mycket. Jag förstår att jag kanske inte behöver "ta ett snack" med personen ifråga men jag har full rätt att oroa mig åtminstone lite, som jag gör nu. Får inte panikattacker av oro liksom, så Du behöver inte oroa dig för att jag oroar mig för mycket ;)

Jag upprepar mig om det där att det inte alltid Endast är positivt att dricka alkohol. Varför? Jo, av den anledningen som jag nämnt tidigare: alkohol är etanol och Är giftigt. Dricker du för att du tycker om det (positivt) dricker du det och att dricka gift är vanligen inte något positivt. 

Dricker du vatten för att du vill/är törstig/behöver (positivt) och att dricka det är också positivt eftersom att våran kropp till stor del drivs av vatten... Du kan inte säga "jaa men hörredu det blir ju lika farlgt om man halsar 10 liter vatten på 20 minuter". Mm, men faktum kvarstår: en droppe etanol=gift, en droppe vatten=hälsosamt.

Och nej, jag menar inte att man blir förgiftad och döende eller sjuk av en droppe alkohol. Jag menar, som jag skrev, att det faktiskt är gift och därav något negativt att konsumera i relativt stora mängder bara för att kroppen Klarar (relativt) av det.

Det heter inte vattenförgiftning för intet, utan av en anledning.
    Allt är giftigt, allt det handlar är om mängd.
    Så glöm droppe gift, då en droppe alkohol kommer aldrig vara farligt.
    Din oro är helt obefogad, och det är detta jag och par till sagt till dig.
    Men du verkar bli förnärmad av detta faktum.

Sen diskutera hälsoeffekter och alkohol, med en som har tagit på sig och anser att en droppe alkohol är gift(nu använder jag dina ord, där du skiljer ur alkohol från det icke giftiga vattnet).
    Känns rätt meningslös.
    Känns du har nått trauma kring alkohol.
    Skulle väl vara tok religiös också.

Visst kan det vara positivt att dricka, det kan vara neutralt och även negativt att dricka.
    Alla dricker inte för fly nått.
    Utan en del dricker för ge livet en guldkant, vid valda tillfällen.
    Här brukar det oftast svaras med, jag behöver ingen alkohol för guldkant.
    Och antyda detta är enda sättet för den som dricker alkohol, att få känna en guldkant i tillvaron.
    Vilket är ett felaktigt antagande.

Enligt Ulf Ellervik professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet.
    Säger om det krävs 20g eller mindre av ett ämne, att döda en normal byggd person räknas det som ett gift för människor.
    Dock har allt har en toxicitet, precis som vatten.
    Dock väljer man inte kalla dessa för gift, även dom rent praktiskt kan fungera som ett gift.
    Som vatten och om man dricker mycket och osmoseffekten går på och dödar dig, som man kallar det vattenförgiftning.

Alkohol är en del av kulturen, precis som vitt socker.
    Jaha, det var verkligen inget nytt för nån på denna jord tror jag, eller nån som ser detta som nått nytt?????

• Emerun

Tippar på att jag dricker ungefär 4-6ggr per år och då ungefär 2-4glas champagne/cava el 4-6drinkar(fyror).

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-27 03:05:09 följande:

Sen diskutera hälsoeffekter och alkohol, med en som har tagit på sig och anser att en droppe alkohol är gift(nu använder jag dina ord, där du skiljer ur alkohol från det icke giftiga vattnet).
    Känns rätt meningslös.

Visst kan det vara positivt att dricka, det kan vara neutralt och även negativt att dricka.
    Och antyda detta är enda sättet för den som dricker alkohol, att få känna en guldkant i tillvaron.

Säger om det krävs 20g eller mindre av ett ämne, att döda en normal byggd person räknas det som ett gift för människor.
    Dock väljer man inte kalla dessa för gift, även dom rent praktiskt kan fungera som ett gift.
    Som vatten och om man dricker mycket och osmoseffekten går på och dödar dig, som man kallar det vattenförgiftning.

Jaha, det var verkligen inget nytt för nån på denna jord tror jag, eller nån som ser detta som nått nytt?????

Hoppas nu att du inte försöker tvinga mig att erkänna att jag använt mig själv som måttstock (när jag inte gjort det) eller tvinga mig till att tycka att alkohol inte är gift när jag vet att det är gift.

Jag har redan förklarat hur jag ser på det. Ja, det finns goda avsikter och anledningar bakom drickandet men eftersom att alkohol inte är bra för kroppen/hjärnan (hela kroppen..) så är det aldrig bara positivt. Det kan vara samma med vitt socker, har aldrig menat att det bara gäller alkohol.

Jag har aldrig heller påstått att alla dricker för att fly från något. Du säger emot saker som jag inte ens sagt och försöker "läxa upp mig"... Känns inte bekvämt.

Jag har ingenting emot alkoholen och konsumerar den själv. Jag har läst att en del inte tycker att personen dricker för mycket och att jag inte behöver oroa mig men, som jag skrev förut, bara för att kroppen klarar av en viss mängd är det inte bara positivt att fortsätta konsumera den mängden i hur många år som helst.

Minns att jag tog exemplet med rökning... Ett paket om dagen kanske är normalt och inte direkt dödligt men det skadar kroppen successivt, precis som bland annat alkohol. De skadar bara på olika sätt.

Det viktigaste av allt: sluta prata om mängder. Jag har redan skrivit till dig att jag inte pratar om mängder. Ja, allt är farligt om man trycker i sig det. Heroin kanske inte är farligt att lukta på avstånd men livsfarligt att spruta in i armen men och??? det är fortfarande farligt i sig. Det är inte något nyttigt, det är inte rent och hälsosamt för kroppen. Vatten är det. När jag säger att vatten är ogiftigt och alkohol giftigt så kan du väl f.. inte sitta och skriva att vatten är giftigt/farligt om man häller i sin jättemycket under kort tid. Varför upprepar du dig så att jag måste upprepa mig? Har ju redan skrivit det här 

Jag skrev att alkoholen är en del av kulturen för att förtydliga varför du har rätt till att dra till systemet och köpa 10 flaskor vin. Mycket hade varit lagligt om det var en del av kulturen men det är inte bra för det. Därför skrev jag det. Hoppas du förstår nu, eftersom du tidigare inte förstått

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-27 03:05:09 följande:

Känns rätt meningslös.

Förnärmad & förnärmad. Jag har väl rätt till att oroa mig om någon jag bryr mig om. Varför ska folk sitta och irritera sig över att jag oroa mig när jag gör det av omtanke och kärlek? Jag försvarar bara min rätt till att känna såsom jag vill utifrån min kunskap
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:26:54 följande:
    Förnärmad & förnärmad. Jag har väl rätt till att oroa mig om någon jag bryr mig om. Varför ska folk sitta och irritera sig över att jag oroa mig när jag gör det av omtanke och kärlek? Jag försvarar bara min rätt till att känna såsom jag vill utifrån min kunskap

Varför jag säger förnärmad, är för du går i en tydlig försvarsställning omgående.
    Sen när flera säger samma sak, så vägrar du ta dig till detta.
    Att man bryr sig är bra, och jag har aldrig menat på det är nått dåligt.

Sen kan du även fortsätta ha ett vakande öga och vara uppmärksam.
    Då de med psyke som spökar, har en bra högre tendens till röra sig mot en överkonsumtion av alkohol.

Svar på tråden Alkohol per år